krängningshämmare

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

krängningshämmare

Post by Krille_____ »

Är krängningshämmarsatsen till amazon som kg trimmning säljer bra? är de värt det? är de svårt att montera krängsningshämmaren bak?
är de nån här som har monterat det på sin amazon med de?

jag har just nu sportfjädrar runt om men jag känner att de inte räcker, undrar om kränshämmar uppdatering skulle göra susen?:D
Amazon -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Här finns också krängningshämmare.
http://www.ipdusa.com
AVG
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

annars får du sätta på dubbla orginal;)
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

I min värld står krängningshämmare bak längts ner på listan

Fjädrar, gasdämpare
bussningar (alla)
bredare däck
viktminskning av bil
sedan krängningshämare bak

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

viktminskning är väl inte så lätt om man vill ha mer lr mindre orginal? men de klart bygga rejs bil så går det juh.
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

jag har monterat två krängningshämmare fram på min amazon nyligt.

jag har planer på att montera en eller två st 240 hämmare bak också.

skilnaden blev stor då man sladdade med bilen på gården, förr så kändes det som om man skulle välta och nu gick den väldigt rakt och stabilt. jag vet dock inte om det är dåligt om den är nästan helt styv fram utan att det är gjort någonting åt bakdelen. kanske inner framhjulet får en tendens att lätta om man kör fort i en kurva?

jag har inte provkört på väg med den än, så det är upp till bevis då! :)
Amazon -65 TIC
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

en krängare bak lr 2 vore nog ganska lämpligt då en styv framvagn ger ännu mer av amazonens redan väl tilltagna understyrning

om inte ja fattat detta fel?

hur gjorde du när du satte dit dubbla fram? bilder jag är sugen på det jag med
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Amazon_123GT wrote:en krängare bak lr 2 vore nog ganska lämpligt då en styv framvagn ger ännu mer av amazonens redan väl tilltagna understyrning

om inte ja fattat detta fel?

hur gjorde du när du satte dit dubbla fram? bilder jag är sugen på det jag med

jag har också läst och funderat lite på det där med understyrningen. har inte sett något bevis med egna ögon att det skulle bli skilnad, men som sagt det är upp till bevis då jag är klar. nån med mer erfarenhet kanske kan tillägga något?

jag kan ju börja med att berätta hur jag gjorde och lägga in bilder sen. :)

jag har sett två typer av "överfall" till krängningshämmaren. en med två skruvhål och en med en "krok" och ett hål. jag hade ett par av båda samt en till org hämmare. det första jag gjorde var att ta lös fästen och krängningshämmaren. sen svetsade jag fast en plåt med förstärkningar på fästena som satt på bilen (modellen med krokarna). plåten hade två skruvhål som passade mot den andra typen av överfall. sen målade jag krängningshämmarna och fästena. då var det bara att först bulta fast den ena hämmaren och sen den andra på den första. jag hade sett tidigare att ett styrstag borde gå nära fästet och det visade det sig göra :( men men jag kunde ju inte ge upp då. så jag slipade net en av bultskallarna som styrstagsbulten tog på samt lite på styrstagsbulten. då gich det fritt. sen var det bara att leta rätt på lite bussningar till bultarna som går ner till a-armen och korta av röret som går utanpå bulten, skruva fast allt, så var det klart :wink:
Amazon -65 TIC
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Grövre krängningshämmare fram ger mindre överstyrning
Grövre krängningshämmare bak ger mer överstyrning

En gammal volvo är överstyrd, vill gärna gå på ställ... så extra krängare bak? :roll:
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Helge wrote:Grövre krängningshämmare fram ger mindre överstyrning
Grövre krängningshämmare bak ger mer överstyrning

En gammal volvo är överstyrd, vill gärna gå på ställ... så extra krängare bak? :roll:
det är ju inte på grund av över eller understyrningen man monterar styvare kräningshämmare. i första han är det ju för att bilen ska kränga mindre :wink: en gammal volvo har också lätt att kränga. :)
Amazon -65 TIC
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Post by Helge »

Jo, men dubbla bak ökar överstyrningen!!
Du sattsar ju först på kraftigare grejer i fronten!

Väghållning och komfort är ju inte samma sak :)

Ska man ha krängare bak så bör man alltså först ha ordentligt styvt i framvagnen... menar alltså att dubbla bak, som jag läste som hastigast, kommer ge spännande vägegenskaper på vinterväglag eller om man har massa hästar under huven som gärna vill spinna loss... som sagt väghållning eller komfort?
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

är det någon som har experimenterat nånting med krängningshämmare som kan tillägga hur det ligger till?

jag vill ha bra väghållning i min bil. jag tror inte alls att det blir bra att bara ha styv framvagn, då kommer ju ett framhjul till att vilja lätta då tex höger bakhjul fjädrar ihop vid hastig vänstersväng och gaspådrag.

att det ska göra stor skillnad på om bakändan vill släppa eller framhjulen kommer glida tror jag faktis inte, men viss skilnad kan det ju bli?

har man en bruksbil som man vill ha bra komfort i ger det ju inte speciellt mycket att bry sig om krängningshämmare. krängningshämmarna borde ju göra bilen mer stötig då endast ett hjul på en sida t.ex far ner i en grop
Amazon -65 TIC
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Helge wrote:Grövre krängningshämmare fram ger mindre överstyrning
Grövre krängningshämmare bak ger mer överstyrning

En gammal volvo är överstyrd, vill gärna gå på ställ... så extra krängare bak? :roll:
Tycker snarare att Amazon är en bil som är understyrd, stabil efter vägen, ja, men båg att vältra genom kurvorna. :(
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Re:

Post by Helge »

Cpt Tuttle wrote:
Helge wrote:Grövre krängningshämmare fram ger mindre överstyrning
Grövre krängningshämmare bak ger mer överstyrning

En gammal volvo är överstyrd, vill gärna gå på ställ... så extra krängare bak? :roll:
Tycker snarare att Amazon är en bil som är understyrd, stabil efter vägen, ja, men båg att vältra genom kurvorna. :(
Amazon är kanske en för gammal volvo för att det ska gälla... har aldrig kört någon amazon med standard chassi... :oops:
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

amazonen e ju byggd med ordentlig understyrning för de e säkrare för svenson o klara de än att de blir ett fett breställ när de körlite för fort.

en gammal volvo blir ju inte överstyrd förräns man kompenserar med gaspedalen eller lastar nåt ordentligt tungt i bak
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Post Reply