Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det STORA problemet jag har med digitala bilder är färgbalansen. Att vit blir vitt och inte rött, blått eller någon annan nyans man inte gillar. Du kan kolla på bilderna i min artikel när det gäller låsrenoveringen (i klubbtidningen, eller PDF från min tråd). Med RAW kan man i datorn ändra färgbalansen efteråt utan att förstöra kvaliten eftersom den spar all info från sensorn. Det är faktiskt det enda jag gör med RAW bilderna innan de blir JPG detta desutom med ett program man fick med sandisk minnena.

/Janne

ps hittade mitt 50/1,4 i Danmark för 2300 SEK vart lite trött på ljusstyrkan på mitt EF-S 18-55/3,5-5,6 ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
440+6
Posts: 29
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:27 pm
Location: Jönköping

Post by 440+6 »

Håller med om att det är stil med en sport.. :wink:

Imponerande puts och snygga bilder :) låter och ser ut som du kan det där med foto, själv är man vara nöjd om man kan uttyda vad det är på sina bilder :)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Har satt på vinterdäcken o trätt över fårskinnspälsarna över framsätena o satt in kupevärmaren.

Är jag den ända som tänkt köra med pärlan i vinter? :?:

Blir så besviken...
Med vinterdäcken på bilen så blir den absolut vibrationsfri, vilket är alldeles förtäffligt... Men detta inebär att mina påkostade sommardäck ( 1000:- bara i färg) inte är riktigt runda... Vill liksom vibrera på ratten vid 80-100 sträcket... Bittert...

Finns det något sätt att få bort vibrationerna på??? Givetvis så är dessa fälgar/däck balanserade efter konstens alla regler...
Eller är det bara att skicka dessa fina fälgar på skroten o slanta för andra, förhoppningsvis runda, fälgar???
Tar det aldrig slut med utgifter???

Bittert känns det som i alla fall...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är balanseringsmaskinen riktig där du varit med däcken?

Jag vet en som var runt \"alla\" däckfirmor här i kramfors som till sisst åkte till X (vill inte göra reklam) där de upptäckte att nått va fel så de tog av däcket från fälgen och hittade vatten i däcket. Då däcket var torrt invändigt och till sist ballanserat så var också oballansen borta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Jag har tillgång till balanseringsmaskin o dyl. på en mack jag jobbade på tidigare. Himla smidigt :wink:

Så jag började med att försöka balansera däcken där, men tyckte att det gick åt så pass mycket vikter att jag gav upp o lämnade in dom på en däckfirma för att vara på den säkra sidan...

Visserligen sa han som balanserat däcken där att han skrivit på två av däcken att de skulle sättas bak, vilket jag givetvis gjorde.
Men det vill ändå skaka i ratten vid 80 o uppåt.

400 Spänn kostade det att balansera däcken! :x

När jag nu satt dit vinterdäcken så fick jag nästan en aha-upplevelse. Det är alltså så HÄR det ska vara... Stadigt och utan vibrationer. Känns nästan som att hela bilen går \"lugnare\" på något konstigt sätt.
Helt underbart!

Får väl prova att sätta däcken jag hade bak fram istället o se om det blir någon skillnad. Jag har ju hela långa kalla vintern på mej o fundera över åtgärder...
Nästa åtgärd blir, som du nämde Hasse, att ta av däcken från fälgen o granska ordentligt.

Kanske blir \"nya\" fälgar igen, förmodligen lika dåliga. :roll:
Det är ju det som är problemet när man köper 40 år gamla fälgar, man har ju ingen aning om de fungerar.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm låter ju som om det skulle vara fel på alla dina fälgar, tror inte det.
Det kan ju även vara däcken det är fel på om man har billiga/dåliga sånna. Om däcket är av så kan man väl kolla om fälgen är riktig i en ballanseringsmaskin. :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
440+6
Posts: 29
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:27 pm
Location: Jönköping

Post by 440+6 »

Tänkte fråga samma sak som föregående om dina däck är i bra skick?

Jag har samma problem mellan ca 70-90 km/h är det vibrationer. Min teori om det är att min bil hade stått stilla länge när jag köpte den och att däcken då har blivit lite orunda :roll:

Det har blivit lite bättre när jag kört med den ett tag nu, men är inte helt bra.

Men jag ska snart byta däck, då får man ju reda på om det är anledningen :)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Däcken är väl inte \"de senaste\" i modellväg.
Får kolla upp detta till våren.
Annars hoppas jag på en tipsvinst så man kan köpa nya 18\" fälgar... :roll:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

roberth wrote:Annars hoppas jag på en tipsvinst så man kan köpa nya 18" fälgar... :roll:
Var det inte komfort du önskade dig :?: :lol:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Så rätt så QV :cry: ... Komfort är trevligt. Något snyggt att titta på, oxå trevligt... :roll:

Men jag tänkte att den är ju så mjuk i fjädringen så 35-profilen skulle väl knappast märkas :wink:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Sådärja... Då har man börjat fota med den nya utrustningen.
Känns riktigt kul o inspirerande!

Bild kanske....
Image

Taget med en Canon Eos 400D, 18-55 3.5-5.6 IS. Lite redigerat i PSE6...

Tycker det blev helt ok...

Lite \"överredigerat\"...

Image

Eller kanske......
Image


Himla kul är det i alla fall att sitta o pilla med bilderna... Fast det tar tid att lära sej...
Last edited by roberth on Sat May 31, 2008 6:32 pm, edited 2 times in total.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Dovhjortsbrun med blå blinkers! Det är grejer det! Bra med filter. Man kan kolla hur bilen skulle sett ut med annan färg t.ex. Billigare än att lacka om.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Riktigt häftigt! 4 nyanser av brunt kanske?? Men, lossa torkarna och ställ dem i rätt position. Måste bara ligga vågrätt. Stör en extrempetig freak som jag :wink:
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Jo alltså...
De konstiga bilderna är bara ändrade i Photoshop... Har inte använt några filter...

Gillar sättet lacken på huven stramar åt på bilderna... Svårt att förklara...

Ang. torkararmarna så är de ohyggligt glappa. :? .. Kan dra den högra armen en decimeter för hand...
Någon som har tips på åtgärd???
Sitter glappet i torkararmen eller i hela länkaget???
Jag är oxå rätt petig...

Hur som helst, kul med respons!!!

Hamnade jämsides med en mercedes 300nånting årsmodell 2000nånting (alla ser ju likadana ut) i en dubbelfil som gick ihop till en efter ett par hundra meter.. Gav fullt på tvåan, men det är klart när en merca 300 clk bluttanblä drar på så står man stilla...
Ingen \"prestigeförlust\" i detta men...

Fick en sån lust att lämna bort motorn o få den toktrimmad så man får lite drag i burken...
Men som vanligt handlar det om ekonomi...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ilustrerar vad jag menar med att lacken \"stramar åt\".... Vackert va??? Får väl ödmjukt tacka formgivarna av huven på Amazonen...

:

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply