Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tja... Ingen större anledning för ett nytt inlägg...

Bara det att en Amazon är helt enkelt så spännande i formerna att jag lägger ut en bild till...


Image

Har i alla fall införskaffat ett kardanfack... Blev hyffsat less på det breda kromade som jag hade tidigare... Tog ju bara i knäet hela tiden...
Skulle bara hittat ett som man kan sätta en voltmätare mod. Smiths i...
Får väl bli så småningom...

Kardanfack:

Image

Smiths mätare utan given \"plats\" just nu...:

Image

Har ni uppmärksammat skuggan som blir av en amazon... Lite \"Batman\" inspirerat...

Image

Bilen ska snart göras i ordning för vintern... Ska byta alla knutkors, stödlager o vxl.lådskudde...
Sen blir det en tokpolering utan dess like... Även om regndropparna pärlas rätt ok nu oxå...
Återkommer....
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Vackert, vackert, vackert :D
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Uppdatering:

Rostlagning vänster tvärbalk:

Image

Bild framifrån:

Image

Image

Har då INTE gjort rostlagningen själv utan lejde bort jobbet... Men, förtjänar väl en \"eloge\" ändå som förlänger livet på pärlan???

Har även pumpat in lite fett i nipplarna i framvagnen... Hittade 4 nipplar (två på varje sida) + en nippel som satt i \"styrinrättningen\", eller vad man nu kallar det... :roll:

Så slutsatsen är väl att även om man inte är \"tokhändig\" så går det alldeles utmärkt o äga en gammelbil...

Återstår rostskydd i skärmarna o dörrarna... Ska köpa medel imorgon...

La mej faktiskt under bilen förra helgen o tänkte ta ner kardanaxeln... Hissade upp bilen o satte pallbockar under bakaxeln o kröp under med sladdlampa o verktyg...
Sen var det som jag kom av mej. :oops: ..

Tänkte på alla nållager jag skulle pressa sönder o hur usel jag förmodligen är som mekaniker...
Låg o funderade en stund o sen hasade jag mej ut o hissade ner Amman o gick upp o tog en öl istället... :wink:
Så jag har även bokat tid för knutkors/stödlager/vxllådskudde byte om ett par veckor... Då blir det även rotor/brytarspetsar o fördelarlocksbyte + justering ventiler o tändning... Saker man förmodligen skulle kunna fixa själv om man hade \"modet\" o tålamodet att försöka... Men jag tycker ändå inte det kostar så fasligt o leja...

Nåja, sen borde Amman vara redo för vintern... :P

Sen ett par bilder efter några timmars ansträngning i garaget med polermedel o vax... För polera, det kan jag...

Kolla in cromet på Marchal 902:an...



Image

Några höstbilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Anar konturerna i mörkret...
Image

Parkbron i Skellefteå:
Image

Nä, snart är det vinterdäck på o fårskinnsöverdrag på galonen som gäller...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Bara alskar extraljusen!!!! Diggar din karra.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tack Nalletill1000!!!

Jo så här är det...
Gick igenom några gamla fotoalbum för ngn vecka sedan o hittade endel intressanta bilder...

Om det inte passar att lägga upp dem här så är det bara att \"Pm:a\" mej så tar jag bort dom...

Min far ägde en bensinmack ihop med sin bror i slutet av 60-talet o början av 70-talet...

Shell i Skelleftehamn (Ej min far på bilden...)
Image

Mina föräldrars PV 51:a...
Någon som vet vad \"lyktan\" mitt fram på bilen är för något??? Vad användes den till??? För det ser ju inte ut som ett extraljus...
Pv:n :
Image

Är inte denna bild lite kul ändå...
Far försöker imponera med lite sladd utanför folkets park...
Image

Min far stolt poserande vid sin Amazon... Ser det inte ut som vänstertrafik??? O är det inte en sådan där grej som förhindrar is/imma på bakrutan man ser???
Image

Pärlan...
Image
Image

Verkar som det sitter några tillbehörslister längst ner på bägge bilarna... Riktigt snyggt!!!

Ser i alla fall var jag fått \"begäret\" efter extraljus ifrån :D

Någon som vet om det går att spåra en bil efter de äldre nummerplåtarna???
Skulle vara intressant o se om Amazonen lever...

Går det, bara genom bilderna, se vilken årsmodell det är på amazonen??? min mor vet inte riktigt...
Före -65 är det i alla fall...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Riktigt kul att få se dessa bilder (och hur skall inte då du tycka, då det är dina föräldrars bil). Snyggt med extraljusen, Albertspeglarna och fälgringarna. Och llisten, kan det vara en skyddslist för ovarsamma dörröppnare? Dessutom har han nog satt på några gummilister på stötfångarhornen, för att skydda vid småstötar. Pappan din var rädd om bilen tror jag :wink: Kanske den lever fortfarande just pga denna varsamma behandling?? Var den Grafitgrå, eller?
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ja, alltså, han var mekaniker i verksta´n på macken så bilar visste han hur de funkade...

Minns när jag var i 14-års åldern o var med när farsan justerade tändningen o ventilspelet på våran 244DL från -75 med B20...
När han var klar med justeringarna (mest på \"gehör\" o känsla) så hördes nästan bara generatorremmen på tomgång, o motorn stod blixtstilla.. Inget skakande o ojämn tomgång här inte... Va vackert det var...
En så´n motor skulle man ha idag :roll: ...
Jo, vad jag vet så var bilen svart...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Eftersom man inte ser häcken på den, blir årsmodellbestämningen lite vag, men -62 till -64 är det. Vad PV´n beträffar, kan det vara en extratuta eller starktonshorn. Vanligt tillbehör på den tiden, dock känner jag inte igen just den modellen. Härliga bilder!
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Det på PV'n, är det inte ett extraljus/dimljus som är bakvänt? (för att förhindra stenskott), var ju väldigt vanligt förr att man gjorde så på sommaren då risken för stenskott var större.

I övrigt kul PV som moderniserats såpass, nyare blinkers, grill, front(eller emblemen bara), tillbehörsrutan o.s.v.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Intressant...
Ni ser mer än jag har sett... Kul...

Hade inte en aning om att PV:n var \"moderniserad\"...
Förstår inte riktigt vad du menar med tillbehörsruta Amarace...??
Sen så tycker jag kofångarhornen fram var riktigt läckra... Original eller som du säger kanske hela kofångaren är ändrad...???

Vet att min far hjälpte min morfar att bygga om hans Pv från delad bakruta till hel i alla fall...
Dumt nu men förståeligt då...

Som sagt tidigare... Är det ngn som vet hur man spårar en bil med bara gamla skyltar på???
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ja dom var visst ett gäng som lite pinsamt tydligen kallade sej \"pigplågarna\"... Tre Pv:ar med kaxiga unga män...

Image

En trevlig mackbild. Gillar skylten \"betjäning\"..

Image

Stolta vid PV:n... Tycker det är lite kul att min morfar alltid ser så väldigt elak ut på bilderna, ska försöka anamma denna image..
O varför är alltid människorna på bild från 60-talet så himla fint klädda???
Måste införskaffa tunn slips o vit skjorta med kavaj...


Image

Bilen som jag minns... Volvon från 1975... Slutade visst sitt liv på taket i en olycka kort efter den såldes...
Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Härliga bilder.

http://www.svar.ra.se/web/webfolder/dat ... 91DA45BD9} Så kan jag knappa in mitt regnummer och få fram lite data + att jag kan se ett tidigt regnummer som börjar på Y30*** detta nummer kan jag även knappa in och få fram mitt nuvarande nr. så har du tur så... :wink:

Detta har varit uppe förut och jag var då ensam om kunna se detta :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Enormt roliga bilder! Tack så hemskt mycket för att du vill dela med dig!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tja... Många bilder finns det...

Intressant Hasse... Provade klippa o klistra lite på ditt \"url\" tips... Men verkar inte komma någonstans när jag söker på reg.nr...
Roligt att folk är intresserade i alla fall!!!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

roberth wrote:Intressant...
Ni ser mer än jag har sett... Kul...

Hade inte en aning om att PV:n var "moderniserad"...
Förstår inte riktigt vad du menar med tillbehörsruta Amarace...??
Original är det ju delad framruta, det fanns en ruta att montera istället där man tog bort mittstolpen och fick hel ruta istället, för att få ett modernare utseende helt enkelt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Post Reply