Amazon Sport-65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

roberth prova att söka på AC67932 :D

http://www.svar.ra.se/ sen Forska/Sök Fordon
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

:shock: Ja det var ju intressant :lol:

Har tidigare beställt \"historik\" om bilen men minns inte om det var på denna sida... Måste kolla upp...
Får tyvärr 0 träffar när man söker på farsans amazon...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Har just ställt av min sommarbil...Mazda MX-5

Är inte det minsta missnöjd med bilen, är som en gokart i rondellerna o utan tak en fin ljummen sommarkväll borde alla få uppleva...

Men har nu haft den i fyra år snart o varje gång jag ser en P1800 ute i trafiken så väcks ha-begäret... Är det ngn som känner igen sej??? :?

Känns som en inte helt opartisk fråga att ställa i ett volvoforum men vad tror ni Volvofantaster..
Sälja MX-5:an till våren o börja projekt \"leta P-1800\"...???
Kom gärna med ideer o tyckande...

Vad tycker ni? Är det en vettig ide?? Hur skulle ni tänka???

Någon här som har koll??? Är det som att köra en amazon som jag redan har eller är den lite \"sportigare\"???

För en novis att köpa... Är det svårt att hitta felen? Så man slipper bli blåst på en rosthög som kommer o kosta en massa pengar...
Någon med tips om min \"plan\" skulle blir av???
Någon speciell årsmodell som rekomenderas eller avråds från???

Eller om ni vill avråda till ett sådant beslut... Men P-18 är ju så extremt vackra...
Ställer dessa frågor i detta forum eftersom jag tycker det är oslagbart...
Får kanske titta in på p1800-forumet vad det lider..
Jag har ju några vintermånader på mej o fundera...
Last edited by roberth on Sun Sep 30, 2007 8:10 am, edited 1 time in total.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Dum fråga :P
Det som inte går att laga går att skruva sönder
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

Riktigt trevliga bilder och intressant läsning:P
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

P1800 eller MX-5? Enkelt svar, P1800! :D

Fråga på ett Mazda-forum så får du nog ett annat svar... ;)

P1800 är ju så otroligt snygga, ska själv ha en så fort ekonomin tillåter, dom är ju inte direkt billiga...

Jag har aldrig kört P1800, men ska det inte vara samma bil som Amazon \"under skalet\"?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

p1800 är ju mer värd än en mx-5a, mx5:an är ju en frisörsbil.
Bygger amazon-66 med B20E motor
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

P1800 mer värd än en Mx-5:a??? Går väl inte säga så generellt??? :roll:
Allt beror väl på skick o årsmodell...

Vet inte om jag kan påstå att \"Helgonet\" i sin P1800 ger ett speciellt manligt uttryck... :wink: Men tycker den diskussionen är näst intill ointressant...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Nu var det ett tag sedan jag kikade här, men det är onekligen en samling härliga bilder du lagt upp! :)

Ang. P1800 (eller 1800S som nog är mest aktuellt i detta fallet...) så är jag kluven. Visst, jag som alltid favoriserar gammla bilar skulle ju hellre ha en sådan än en MX5, men å andra sidan är ju MX5:an ett väldigt gott komplement till Amazonen. En 1800 är ju visserligen en läcker sportvagn, och med lite hårdare dämpare och fjädrar är den rätt kul, men är ju inte på långa vägar samma vägvagn som en MX5:a.
Personligen har jag ju mina olika bilar som komplement till varandra. Amazonen är i all sin präktiga charm en underbar och pålitlig vagn med vacker design, 145:an är en oslagbar och billig lastvagn, Chevan är en glidare med pondus, och nyinköpet i form av en vässad Ford Capri är en våldsamt rolig busbil med krut under huven.

Du får se till att skaffa större garage och fler bilar helt enkelt. hehe :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tjena Parbring! Det var ett tag sedan!

Har glidit förbi ditt \"garage\" o sett den mörka siluetten av den farliga Chevan...
Borde nästan be om en provkörning... Har aldrig testat jänkebilsägandet... Förutom när jag åkte i baksätet på en 60-tals Cadillac cabriolet till krogen för ett par år sedan... Var en skön känsla måste jag säga...
Kanske skiter i P18-iden o slår till på en 70-tals Lincoln bara för att se ännu coolare ut... :lol:
Fattas då bara lite tidsenlig päls så ser man ju ut som värsta halliken :shock: ...
Men någon Capri har jag inte sett till... Passerar kanske inte tillräckligt ofta...

Och visst har du rätt... Åtminstone ETT garage till vore finheten... Men har ju inte samma tur som du :? Åja... Får vara nöjd med ett varmgarage åtminstone... Vi får se om det går o ordna ett till...

Har haft P18 \"ilet\" förut... Det brukar gå över när man får plocka fram sommarbilen efter vintern...
Men känner mer o mer att MX-5:an inte gör mej lika lycklig som tidigare...
Tja, du borde veta Parbring, som byter bilar rätt ofta... Detta ständiga letande efter något bättre/roligare...

Har haftMX-5:an nu i fyra sommrar o den har kanske rullat 3000mil på den tiden... Det enda jag bytt är olja o oljefilter och nu innan besiktningen bytte jag bromsbelägg för 400:- och investerade i två nya bakdäck... Helt fantastiskt tycker jag. Jag menar, den används ganska flitigt o utan att \"spara på materialet\" 8) ...

Jag är inne på samma linje som du nämde... Att bilarna kompleterar varandra riktigt bra...

Vi får se... Har hela vintern på mej om ev. p1800 projektet...
Dom är ju så extremt vackra...

Det senaste på Amazonfronten är att jag fått bytt knutkorsen, stödlager, stödlagerhållare och växellådskudde...
Blev ju som en ny bil!!! Helt fantastiskt!!! Inga vibrationer o inget gnekande... Helnöjd...
Fick även beröm för bilen... Men han som tog betalt tyckte det var en dålig ide att använda den som vinterbil... Tyckte det var uteslutet. :oops: ..

När nu vibrationerna o det hemska gnekandet försvann så börjar man höra andra små (o)ljud som ska lokaliseras o elimineras...

Har precis ropat in en \"albert\" backspegel på trader. En sån som man klämmer fast på dörren...
Ska hämta den imorgon...
Bild kommer...

Går även i systemkameraköpsplaner... Dyrt blir det innan man har det som behövs :cry: ... Men vad gör man inte för att ta sjysta bilder på Amman... JA, jag fotar annat oxå... Jag lovar!!!

Återkommer.................
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Backspegeln är monterad...
Testade några ställen innan det blev såhär:

Image
Image

url]Image Kanske skulle vara snyggare med en \" ... rlunda..[/
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Blev bra! Men var det inte lite läskigt att sätta borren i en sådan skönhet?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Systemkamera

Post by QV »

Jag har min Canon EOS300D som jag fotograferar med. Tycker att den ger mycket kvalite för pengarna. Du kan hitta dessa för mindre än 3000 nu. Har även provat 350D och den är snabbare.... men jag väntar till 5D med fullstor sensor har kommit ner i begangnatpris. Köpte föresten ett beg 50/1,4 förra månaden. Den hittar ljus den.....

/Janne

ps har rysshacket i den, kör \"verkstadsbilder\" på JPG (högsta upplösningen) samt semesterbilder i RAW. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Nja Shift.... Det är bara en klämspegel så jag gjorde bara en lämplig skyddsåtgär o sen var det bara att skruva... Uan hål alltså...

QV... Vad trevligt... Har siktat på en Eos 400D med ett
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS objektiv... Blev såååå sugen på just detta med IS.... Bildstabilisering....
Har även sneglat på ett Canon objektiv till....

Canon EF 50/1,8 II ... ksotar bara runt 1000:-...
Men det är klart att ett 50/1,4 vore smaskens.... Men dom kostar skjortan har jag sett...
Kul med fler som är fotogalna...
Några tips vore trevligt...
Fullsensor får vänta.... Är ett fattigt arbetarpack...
Notan på kamerainköpet kommer ändå att sluta på runt 9000:-... Du vet, allt runt ikring drar iväg....
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Du QV...
Det här med RAW... Verkar avancerat... Men att kunna redigera bilderna i efterhand verkar ju trevlig...
Vad har du för erfarenhet av just RAW???
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply