Aggros 69 Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

Uffe wrote: Sen gillar jag dina ögonlock
:shock: :lol: haha
takk for feedback. kjekt å få litt når en viser frem. :D
snart sommer!
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Zenoy »

Jäklar, det där motor rummet var riktigt snyggt, för att inte tala om resten av bilen :) Önskar att man själv hade orken (och pengarna!) att fixa iordning det så fint :wink: Keep up the good work!
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

Zenoy wrote:Jäklar, det där motor rummet var riktigt snyggt, för att inte tala om resten av bilen :) Önskar att man själv hade orken (och pengarna!) att fixa iordning det så fint :wink: Keep up the good work!
takk for det Zenoy. alltid hyggelig med comments. :)

får snart noe nytt å skru på igjen.
skal bytte ut bremseskiver, hjullager pluss sette på nyoverhalte bremsekalipere, klosser og skifte olja til da brakes.

har aldri bytta bremseskiver, calipere eller lager før, men jeg håper det går fint :? :lol: :)

jeg kjøpte meg tarox sine sportsbremseklosser. er det litt dumt/lite vits når en bruker standard volvo-skiver? slipes dem mye raskere ned eller?

må jeg ha noe spesialverktøy til noe av det jeg skal til med her tro?
Last edited by Aggro on Tue Jul 01, 2008 9:43 am, edited 1 time in total.
snart sommer!
GammelVolvoVenn
Posts: 23
Joined: Sat Mar 01, 2008 6:17 pm
Location: Trondheim

Re: Aggros 69 Amazon

Post by GammelVolvoVenn »

hei aggro, jeg har kommentert motorrommet og stuket på bilen din før, så det skrytet sparer jeg deg for denne gangen...

Bremsebytte og hjullager på amazonen er "rett frem" så sant du har nye bremseskiver med nav. Hvis ikke må du presse de gamle skivene av navene og deretter presse de nye innpå. Om du har tilgang til en hydr. presse, så skal det gå som en lek. For demonteringen gjør sikkert storhammern jobben også. Gjør godt rent, slik at den nye bremseskiva ligger plant mot navet. Det er stor fare for kast om det ikke blir gjort riktig.
Sentermutteren for spindelen får du ikke dra til for hardt, da ødelegger du hjullagret.
Spar heller ikke på greasen. Enkelte prøver på forskjellige vis å presse grease inn i lagret før montering (står på dette forumet tror jeg), selv har jeg det bare utenpå, samtidig som jeg ruller lagret litt frem og tilbake før montasje. I tillegg masse grease i navet.
Husk gjengelåsing (f.eks. Loctite, medium type) for skruene til caliprene.

Sportsbremseklosser lønner seg om du kjører sportslig. De har høyere virkningsgrad, dvs. gi kortere bremseveg. Den eneste forutsetningen er at de må ha en viss driftstemperatur. Til vanlig kjøring langs norske veier, med kun myke nedbremsninger har sportsbremseklosser ingenting for seg, da de ikke kommer i rett driftstemperatur. Dessuten slites slike belegg mye raskere enn vanlige belegg.
Du trenger ikke være redd for at de skal "spise" skivene. Om du bremser veeeldig hardt, mange ganger (som på banekjøring), vil bremsene bli veldig varme pga. den høye friksjonen sportsbremsebeleggene har. Orginalskivene har dårlig evne til å avlede varme og vil derfor bli krokete iløpet av kort tid. En ombygging til ventilerte 240-bremser kan da være hensiktsmessig.

Lykke til med jobben. Learning by doing er den beste måten å lære på, men litt tips på veien skader jo ikke!
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

takk for beskrivelse!
nice det der.

*
får skiver med nav så da går nok alt greit håper jeg.
eneste jeg mangler da er litt fritid og noe locktite, så er jeg klar. :D

er kvaliteten på boltene til calipera 10.9? eller vanlig 8.8?
tenkte kjøpe meg noen nye just in case.
snart sommer!
GammelVolvoVenn
Posts: 23
Joined: Sat Mar 01, 2008 6:17 pm
Location: Trondheim

Re: Aggros 69 Amazon

Post by GammelVolvoVenn »

Kjenner ikke til fastheten, men de er iallefall fin gjenga.
Sålenge de ser OK ut, så vil jeg ikke ha noen betenkeligheter med å bruke de om igjen!
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

hadde en liten ulykke i dag...

måtte trekke litt på smilebåndet når jeg sto og tok bilder av det.
selv om det var kjipt!

startet med en rar lyd fra bakdekket. skulle sjekke, men glemte det ut. så hørte jeg det en gang til snudde meg for å høre etter så spratt hjulet forbi bilen i en syk fart.. ups.. :lol: :x :cry: :roll:

fikk llitt hjelp av folk til å skue den bort fra veien. godt det var sol og fint vær.
her er bilder.
Image
Image

felgen fikk seg en liten smell. ble litt bøyd, men jeg er glad det ikke falt av på motorveien.
så lesson learned.

ta en liten kontroll på hjulmutterene i ny og ne just in case. :D

ble en bra "senk" på bilen da hehe
snart sommer!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Uffe »

Att bli omkörd av sitt eget däck påminner mig om när jag bromsade lite nerför Hallandsåsen (södra sveriges högsta berg 8) ) med min vita Amazonkombi på 80-talet. Vi var på väg upp till Apelviken i Varberg med vindsurfingbrädor på taket. Vid denna lilla inbromsning kom helt plötsligt en bräda glidande och körde snabbare än mig nerför åsen i över 100 km/h. Ganska kul även detta :lol: Just då var det kanske mest pinsamt :oops: Jag fick tag i den 2-300 meter längre ner :P
Amazon 1957
GammelVolvoVenn
Posts: 23
Joined: Sat Mar 01, 2008 6:17 pm
Location: Trondheim

Re: Aggros 69 Amazon

Post by GammelVolvoVenn »

hei Aggro,
børst lakken av hjulboltene også.
Om de er lakkert eller innsmurt med fett, så er friksjonen mellom mutter og bolt for liten.
Resultatet av slikt har du erfart....

rart du ikke hørte ulyden mye tidligere da.... høy musikk?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Aggros 69 Amazon

Post by QV »

GammelVolvoVenn wrote:Om de er lakkert eller innsmurt med fett, så er friksjonen mellom mutter og bolt for liten.
Måste kommentera detta. Det är inte friktionen mellan bult om mutter man vill ha utan trycket mellan mutter och fälg.... Om det är för mycket friktion mellan bult och mutter blir trycket mellan mutter och fälg för lågt (om man drar muttern till angivet moment). Att hjulet lossnade beror på att det inte är efterdraget.

Jag oljar ALLTID mina hjulbultar VARJE gång jag återmonterar dom, och har så gjort i 28 år. En gång har hjulmuttrarna varit på väg att lossna, på den bilen satt det aluminium fälger vilket ökar risken för att bultarna skall lossna (enligt den lokala däck handlaren)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

GammelVolvoVenn wrote:rart du ikke hørte ulyden mye tidligere da.... høy musikk?
høy musikk indeed ;) og en smule glemsk. jeg hørte lyden i går, men glemte det ut når jeg parkerte.

det neste er vel at dekket faller av nå :roll:
snart sommer!
GammelVolvoVenn
Posts: 23
Joined: Sat Mar 01, 2008 6:17 pm
Location: Trondheim

Re: Aggros 69 Amazon

Post by GammelVolvoVenn »

@QV: denne har vært postet tidligere under denne lenken:

http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_7 ... rummor.htm

Jeg smører også kobberpasta på hjulboltene, men jeg tror grease og lakk har en annen virkning!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Aggros 69 Amazon

Post by QV »

och där står det att det är anläggningsytorna (mellan mutter och fälg) som skall vara rena från färg.....
Det är samma sak vid montering av dragkrok, ingen gucka mellan dragkrok och kaross för då stämmer inte momentet som man drar åt med

/Janne

I Aggros fall kan det då vara mycket färg på trumman om han har målat dessa tjockt med färg som har gjort att muttern har lossnat inte att det ligger fett på bulten. Men iså fall skall man se avtryck från fälgen i färgen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Aggros 69 Amazon

Post by Aggro »

hei.
jeg har ingen maling på verken boltene eller den flaten.
kun rundt trommelen, og den malingen som er der er gammel.

måtte bare skrive det. :wink:
snart sommer!
GammelVolvoVenn
Posts: 23
Joined: Sat Mar 01, 2008 6:17 pm
Location: Trondheim

Re: Aggros 69 Amazon

Post by GammelVolvoVenn »

@QV: det er vel mye rett i det du skriver, men det kjennes jo bedre om mitt bidrag ikke var helt feil.... :wink:
Post Reply