Laddrelä-regulator

Moderatorer
Post Reply
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Laddrelä-regulator

Post by Henke 12136 »

Jag sitter här och grubblar lite, och hoppas att någon kan räta ut frågetecknen åt mig.
Vad är det egentligen för skillnad på de olika laddreläerna mellan likströmsgenerator och växelströmsgenerator? Likströms reläerna är ju relativt dyra jämfört med vxl varianterna. Om jag fattat det rätt så består likströms reläet av en spole och brytare, medans vxl strömmens relä är mer elektroniskt?
Kan man använda ett relä från en växelströmsbil till en med likströms generator?
En stjärna i himlen till den som vill berätta lite mer ingående om hur det hela egentligen funkar.
:?:
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Växelströmmarens laddrela reglerar magnetiseringen i rotorn och reglerar på så sätt spänningen genom att generatorn då inte ger mer spänning än vad som behövs.
Likströmsreläet släpper inte förbi all spänning som generatorn ger.
Jämför med en vattenslang där kranen föreställer generatorn, i växelströmsfallet öppnas kranen bara så mycket det behövs och i likströmsfallet är kranen fullt öppen och man får göra ett veck på slangen för att reglera flödet.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Ok, tackar. Alltså går det inte att kombinera en likströmsgenerator med en växelström, utan man måste byta rubbet.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu vet du vilken skillnad det är mellan en de båda regulatorerna. Men jag undrar ändå varifrån du fått att likströmsregulatorerna skulle vara så dyra? Visst är det dyrt att köpa nya då de väl knappt tillverkas längre. Men det finns ju gott om fina begagnade och gott om bilelektriska firmor som renoverar dem till en liten nätt penning.

Det lät nämligen inte som att du var ute efter växelströmsgenerator för bättre laddning utan en billigare regulator än likströmmaren Henke?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Nej, såklart är det så att man kan renovera (låta någon renovera) sin regulator för likström. Jag skulle inte drömma om att köpa en ny för 450 kr när innehållet bara är värt 12:50. För övrigt har jag aldrig haft problem med att det laddar för dåligt med likström även om det regnar och fläkten går på fullvarv. Det är bara å gasa mer... :D

Egentligen så var min fråga mest av lite mer teknisk vetgirighetskaraktär. Det är nämligen så att jag håller på att bygga en 30 tals Brooklandsracer i garaget. Generatorn till den motorn är integrerad i motorn, men den är underdimensionerad och måste ersättas. Alltså måste jag svarva ner (själv) en likströmsgenerator så den passar i huset och på dreven. Samtidigt så saknar jag laddregulator. Så jag försöker lära mig lite mer om hur det hela funkar tills den dan kommer då jag ska be min lokale bil-elsnasare att bygga/hitta en regulator åt mig...
Det blev ju inte direkt Amazon karaktär på frågan, men här på forumet finns det stor kunskap på alla områden och det där med el är inte riktigt min pryl ännu.

Så jag passar på att berömma alla som skriver på forumet och håller det levande. Keep up the good work! :)
-anglofil-
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

En likströmsgenerator laddar precis lika \"bra\" som en växelströmsgenerator, problemet är att en likströmsgenerator laddar i stort sett ingenting på låga varvtal vilket växelströmsgeneratorn gör.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Ja, jag sa ju det. Man får gasa lite mer. Och det är ju bara skoj... :D
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Hmm tur att det inte är så många bilelektriker här och läser.
Efter lite tänkande och läsande (som inte skedde förra inlägget) så reglerar även likströmsregulatorn magnetiseringen i generatorn men då i fältlindningen.
Troligen är det en högre effekt för magnetiseringsströmmen på likströmsgeneratorn därför är det kraftigare och att laddreläet även fungerar som backströmsrelä (en växelströmsgenerator har dioder som sköter den saken).

En stor skillnad mellan växel och likströmsgenerator är att på likströmsgeneratorn tar man ut effekten från rotorn genom kolen, på växelströmsgeneratorn tar man effekten genom statorn (fältlindningen) direkt utan kol därför är det enklare att ta ut högre effekter på en växelströmsgenerator.
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Hmmmmm.....

Lars Bd, ser att du redan gjort avbön från vattenslangsteorin så jag ska inte kommentera den ytterligare..

Fördelar med växelströmsgenerator kontra likström är:

- växelströmsgeneratorn klarar mycket högre varv än likström, typ 14.000 rpm eller mer, vilket innebär att remskivan kan växlas så att den laddar redan vid tomgång.

- laddningströmmen går ej via kolen, vilket gör att kolen på en vaäxelströmsgenerator håller ca 14.000 mil, endast magnetiseringström går genom växelströmsgeneratorns kol.

- en växelströmsgenerator är mindre rent fysiskt än motsvarande likströmsgenerator.


Anledningen till att växelströmsgenerator kom först i slutet av 60-talet var att halvledartekniken inte var utvecklad tidigare (dioder, transistorer etc.)

Idag finns (mig veterligen) ingen anledning att välja likströmsgenerator när man konstruerar en ny bilmotor.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

kz1 wrote:avbön
Tack
Post Reply