Weber insug

Moderatorer
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Weber insug

Post by skrot klasson »

Hej.jag köpte ett par insug för weber 45dcoe,och jag har en fråga.det sitter som pinnar från taket i insuget som lutar och kommer ner i samma höjd som golvet i insug i toppen,vad fyller dom för funktion?bifogar 2bilder på det hela som kanske förklarar bättre.

mvh skrot klasson

Image

Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Stört flöde

Post by J.LUNDIN »

Funktion, ingen alls annat än att störa flödet och därigenom möjligen påverka blandningen mellan bränsle och luft. Ta bort skiten.... :D
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: Stört flöde

Post by KBM »

J.LUNDIN wrote:Funktion, ingen alls annat än att störa flödet och därigenom möjligen påverka blandningen mellan bränsle och luft. Ta bort skiten.... :D
Klart det måste ha en funktion, varför skulle de annars sitta där?
Jag tycker inte du ska riva bort det förrän du kollat exakt vad det är.
Bara för att någon som inte vet vad det är och sin då personliga uppfattning säger att det är värdelöst och onödigt skulle iallafall inte jag lita på.

Inge illa menat mot dig men jag ger bara min synpunkt på det hela.
Last edited by KBM on Sun Jan 21, 2007 1:35 pm, edited 1 time in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag skulle tro att J. Lundin vet vad han pratar om. :)
AVG
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Arne wrote:Jag skulle tro att J. Lundin vet vad han pratar om. :)
Visst kan hända men de som tagit fram de här insugen har väl knappast satt på dessa saker bara för att det var "fräckt".
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Är inte dom till för \"styra\" partiklarna ner i förbrännings rummet? (chansar vilt här)
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Kanske inte för att det är fräckt. Men jag kan nog garantera att vad dom än hade för funktion på grejerna så är det inte positivt för funktionen på insugen i övrigt. Och de verkar klart överflödiga.
Jag håller med Lundin. Väck med dom!
Virvlarna som dom där sakerna kommer skapa är långt ifrån optimalt.
Tack till SM-Racing.se
Image
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Tanken med dem är nog att förbättra virvelbildningen i cylindrarna.
Men om det blir bättre med dom än utan torde de lärde tvista om.
En sak är iaf klar,när dom är borta så blir det problem att få tillbaka dom.
Amaroyce -64
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

pinnarna satt förmodligen inte där när dom lämmna gjuteriet,serut som dom är ditt satta efteråt.kan de ha nånting med att fåupp gas hastighete efter som insugen är 180mm långa??
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

skrot klasson wrote:pinnarna satt förmodligen inte där när dom lämmna gjuteriet,serut som dom är ditt satta efteråt.kan de ha nånting med att fåupp gas hastighete efter som insugen är 180mm långa??
Det var också lite min hastighet, slippa det mesta lagget.
Värt att kolla upp innan man sliter väck dom för när dom väl är väck så är dom väck.
Men visst kan dom hämma flödningen när man ligger på 4000-6000rpm men frågan är bara vad dom gör för nytta på varvtalen under.

Men nu blev jag faktiskt riktigt nyfiken på vad dom egentligen är till för hmm :roll:
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Jag har då svårt att tro att dom har nån vettig funktion, har heller aldrig sett något sådant på ett insug förr.

(och jag tror herr Lundin faktiskt kan detta :) )
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Amarace wrote:
(och jag tror herr Lundin faktiskt kan detta :) )
Tror gör man i kyrkan=)
Nä men skämt åsido, någon nytta är väl ganska självklart att den gör annars skulle den ju inte vara där eller hur?
M Nordin
Posts: 14
Joined: Wed Sep 08, 2004 8:57 am

Post by M Nordin »

KBM: Häftigt att dissa Janne som nog sett ett och annat insug under årens lopp... :wink:

Skrotklasson: Vad är det för namn ingjutet i rören?

Ser ju ut som ngn folkraceåkare testat egna teorier, insugen verkar ju ha varit med om en del (ovala hål medelst rundfil... :D )

MVH

MN
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

M Nordin wrote:KBM: Häftigt att dissa Janne som nog sett ett och annat insug under årens lopp... :wink:

Skrotklasson: Vad är det för namn ingjutet i rören?

Ser ju ut som ngn folkraceåkare testat egna teorier, insugen verkar ju ha varit med om en del (ovala hål medelst rundfil... :D )

MVH

MN
Men hallå vad är detta! Jag har väl inte dissat någon.
Men eftersom folk inte vet vad det är för grejjer som sitter i insuget och ändå säger att det är helt onödigt och att det ska slitas bort.
Låter det smart?
Det tycker iallafall inte jag, bilen kanske går mycket bättre med dom på, det vet vi ju inte eller hur?

Jag rekommenderade bara att kolla upp vad det är och efter det så kan man väl slita bort dom om dom är helt onödiga som ni påstår fast ni i själva verket inte vet ett skvatt vad dom är till för!!!
Hör ni inte själva vad ni säger?
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

det står MOTOR på insugen. och lite instansade nr.ska försöka forska vidare,har förmig jag har sätt såna pinnar i anndra insug.
Post Reply