Page 1 of 2

Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Posted: Sat Feb 03, 2007 5:20 pm
by saabvol
Hej

Håller på med mitt långtidsprojekt, budgetrenovering av Amazon B 18 61/62
Funderar på styrsnäckan. Räcker det med att byta packningar och packbox eller ska man riva isär alttihopa?
Är det svårt att ta isär och renovera snäckan?
Pitmannarmen måste det till ett specialverkktyg för att få bort den?

Mvh

Micke

Posted: Mon Feb 05, 2007 6:48 pm
by thord
:lol: läcker den eller glappar ? om inte varför renovera ?

Re:

Posted: Mon Feb 05, 2007 8:40 pm
by saabvol
thord wrote::lol: läcker den eller glappar ? om inte varför renovera ?
Hej

Den läcker olja. Min fundering är om det räcker med att byta packningar i till locket.

Mvh

Micke

Byta packningar

Posted: Tue Feb 06, 2007 7:42 am
by Ola O
Hej

Oftast är det enbart packboxen som behöver bytas. Inte speciellt svårt men du kommer nog att behöva en avdragare, det behövde jag.

Re: Byta packningar

Posted: Tue Feb 06, 2007 9:33 am
by saabvol
Ola O wrote:Hej

Oftast är det enbart packboxen som behöver bytas. Inte speciellt svårt men du kommer nog att behöva en avdragare, det behövde jag.
Hej
Måste man ta isär snäckan eller går det att byta packboxen utan isärplockning? Är det p-boxen du har avdragare till+

Mvh
Micke

Posted: Tue Feb 06, 2007 10:30 am
by Amapola
Ta en titt här, så får du veta allt du behöver veta om styrsnäckor:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... ttning.pdf
/Krister

Styrsnäcka

Posted: Tue Feb 06, 2007 12:50 pm
by Ola O
Enligt föregående inlägg på sidan 6-14 lossar du muttern (14) och sedan med avdragare lossar pitmanarmen (13).

Därefter pillar du ut den gamla packboxen med en vanlig träskruv eller liknande. Rengör axeln och återmontera sedan i omvänd ordning och häll tillslut på ny olja i styrsnäckan.

Re: Styrsnäcka

Posted: Tue Feb 06, 2007 4:37 pm
by saabvol
Ola O wrote:Enligt föregående inlägg på sidan 6-14 lossar du muttern (14) och sedan med avdragare lossar pitmanarmen (13).

Därefter pillar du ut den gamla packboxen med en vanlig träskruv eller liknande. Rengör axeln och återmontera sedan i omvänd ordning och häll tillslut på ny olja i styrsnäckan.
Hej Ola och alla ni andra som svarat.

Tack för hjälpen.

Posted: Tue Feb 06, 2007 9:04 pm
by Hans Peter Horne
Har selv problem med å få løs Pitmanarmen. Ingen av mine avdragere passer. Må vi bruke en spesialavdrager slik den som er vist i servicemanualen på side 6-9? Er det noen som har et bilde på en avdrager som passer?

Re:

Posted: Wed Feb 07, 2007 4:07 pm
by saabvol
Hans Peter Horne wrote:Har selv problem med å få løs Pitmanarmen. Ingen av mine avdragere passer. Må vi bruke en spesialavdrager slik den som er vist i servicemanualen på side 6-9? Er det noen som har et bilde på en avdrager som passer?
Hej

Ja den fråga måste jag också stäma in i. Vad finns det för avdragare som passar till detta?

Mvh
Micke

Avdragare

Posted: Thu Feb 08, 2007 7:42 am
by Ola O
Jag tror jag använde en styrstagsavdragare till lastbil/bergtruck när jag monterade av min pitmanarm.

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Posted: Sat Apr 04, 2015 7:42 pm
by Spanjor
Hej!
Skulle vilja få hjälp med att veta hur fyller man på oljan i styrsnäckan?
Tack!

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Posted: Sat Apr 04, 2015 8:29 pm
by az123gt
Man tar den pluggen som sitter på lockets ovansida och fyller upp styrsnäckan med GL 5 olja (hypoid).

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Posted: Sun Jun 07, 2015 10:03 am
by Weber_b20
Om man får själa tråden litegrann? Om man nu som jag råkar ha ett jätteglapp i stysnäckan, skall man ragga tag på en ny eller renovera?
Vad är det som normalt slits och måste renoveras? Och finns det någon här som gjort det själv, med ett lyckat resultat?

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Posted: Sun Jun 07, 2015 9:12 pm
by Dieseltroll
Börja med att justera in den och se om det blir tillräckligt bra. Du lossar på kontramuttern och justerar på den stora skruven mitt uppe på:
Image

Står mera utförligt hur det går till i verkstadshandboken som Amapola länkade till. Hjälper inte det så är det nog tyvärr bättre beg som gäller...

Hade det varit min bil hade jag rivit ner helt och renoverat; är inget dyrt renoveringskit till dom och inget svårt att göra för någon som är normalhändigt med verkstadshandboken till hjälp. Då får man en snäcka utan glapp och som håller tätt i många år framöver...

// M