Amazon med B20E motor

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Tack för länken Hasse, nu har min SFRO Bygghandbok kommit.
Bygger amazon-66 med B20E motor
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Spännande, har planer på att stoppa en B30 i kompisens PV, bör ju inte vara helt anorlunda förfarande... Hoppas du kommer igång snart =)
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Driddler
Posts: 52
Joined: Fri Oct 20, 2006 5:34 pm

Post by Driddler »

Ja nu vill vi snart se lite byggbilder på det här roliga projektet :wink:
Amazon -70 2 Dörrars
Ac-cobra -99 2 Dörrars
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

nu är Ikeaköket på väg ut ur garaget, sen ska inget skit in nå mer, då är garaget amazonens. Har rivit isär motorn, så den blir lite mer lätthanterlig för ilyftning, och inmätning i bilen. Ska se hur mycket av torpeden som ryker.
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

har slaktat isär hela motorn nu, och konstaterade att övre kolvringen var av på kolv 1, 3, och 6. Varför? Finns knappt kännbara vändkanter, men däremot fanns en liten sotkant, som eventuellt skulle kunnat knäcka ringarna vid höga varv. Jaja motorn skall gås igenom, eventuellt sätts en 8-bultad vev i och nyare stakar och kolvar. Annars såg allt fräscht ut, lager kolvar kamaxel och kamaxellager.
/Stefan
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Nya planer, och mest troligt de planer som gäller framöver. Jag har köpt en B20E motor med tillhörande växellåda idag. Allt fanns till motorn i insprutningsväg, utom insprutningsboxen. Jag gav upp B30 tankarna, efter att ha kollat med sfro hur mycket som skulle göras. Jag har nog mycket med att bara svetsa rosten i bilfan, så då nappade jag idag, när jag såg annonsen, och det var bara 2 mils bilväg att hämta den också. Nu får man leta insprutningsboxen, eller kanske ta delar från ett annat sprut, vi får se.
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Var ute i garaget och flyttade karossen, så jag skulle kunna jobba utan att det är så trångt. Passade på att prova sänka ner B30in i bilen, som jag först hade tänkt ha i den, men jag är glad att jag la dem planerna på is, för det var trångt, och man hade måst kapa en hel del, samt bli av med värmepaketet. Nåväl idag var jag ute i garaget och slipade motorn ren från all gammal, och lössittande färg, och resultatet blev bra tycker i allafall jag.
Kan man pensla motorfärgen direkt på plåtrent block? Kommer det verkligen sitta bra då? Hade nämligen tänkt grund ett par varv med en 2k epoxy-filler och sen slipa det lite slätare och pensla på motorfärgen på det. Tror ni det fungerar?

Här kommer några bilder.
Image
Image
Image
Image

Jag har pallat upp hela bilkarossen i luften, och hade tänkt riva ner framvagnen och börja med att blästra av alla delar till den, och sen lackera om allting. Sen blir det bakaxeln som får sig en omgång av samma medicin. Karossen skall jag göra sist, skall rensa den på grejer, och lämna iväg den på blästring av undersida och motorrum, för att få det rent när man skall svetsa och sånt.
Jag har lagt ut projektet på min hemsida, som ni hittar i min profil.
/Stefan
Bygger amazon-66 med B20E motor
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Hej, jag penslade på mitt block direkt på de plåtrena, de står på burken att man kan göra det!

http://img299.imageshack.us/img299/7113/motorrentu2.jpg

http://img299.imageshack.us/img299/5329/motornea2.jpg


http://img212.imageshack.us/img212/5214/frgaf9.jpg

3 lager har jag målat, jag ska ev måla 1 lager till för att få det riktigt bra.

mvh
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

jag har vart ute och penslat 2 varv 2k epoxy-grund, skall låta det torka några dagar, sen skall jag slipa det så det blir ganska slätt innan jag stryker ut rödfärgen. tror jag stryker 2 varv färg, sen skall jag lämna iväg blocket för borrning till ÖD
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Ja då har man vart en stund i garaget igen. Grundade motorn idag 2-varv, och slet ner framvagnen från bilen. Framvagnen lossnade otroligt lätt, trodde jag skulle få hålla på hela dagen, men tog ca 1,5 timmar.

Image
Image
Bygger amazon-66 med B20E motor
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Jag hade inte tillgång till elverktyg när jag demonterade min i beståndsdelar, så det tog nog en tre veckor att få ner den. Vad glad att du har garage :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

jag använde bara handverktyg, det enda jag hade mutterdragare till, var att lossa nedre länkarmarna.
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Sådär då är framvagnen isärtagen, och det är rostigt, mest på vänstersida som är ut mot trafiken. Bromssköldarna är genomkexade på ytterkanten på båda sidor, men jag skall försöka knacka till plåt och ersätta. Nu har min blästerutrustning kommit, så jag får ta prylarna till jobbet och börja blästra av dem. Bilder kommer så småningom, hade inte med kameran i garaget idag.
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Här kommer lite bilder av ett par kvällstimmars arbete.
Image
Image
Image
Bygger amazon-66 med B20E motor
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

provblästrade mina övre länkarmar, vart hyfsat resultat, vet att jag missat på ett par ställen, men jag skall göra det bättre vid tillfälle, nu vet jag att det fungerar i allafall.
Image
Bygger amazon-66 med B20E motor
Post Reply