Värden på turbokam till b30 dubbelturbo!?

Moderatorer
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Värden på turbokam till b30 dubbelturbo!?

Post by marmander »

Hej, nu är det hög tid att få till en bra kamprofil till min b30 tt. Mitt mål är så småningom att plocka ut 500hk ur järnet. Jag har nu två st mitsu 15g #7:ans turbinhus. motorn är på org 3.0l. Toppen är portad och bearbetad i förbr. utr. Har 36mm avgas (rostfria) och 44 på insug. Insuget är ett resonansinsug med två separata resonanskammare och två resonansrör (enligt mina små beräkningar kommer resonans att uppkomma vid runt 3000rpm.. resultatet beror ju iofs på fler faktorer än jag har att tillgå, men man får ju chansa lite ;))
målet är att få effekttoppen vid ca 6000rpm (rimligt ? kansk tom tidigare?). Vridet vill jag hellst ha på rätt låga varv (2000-3500rpm eller ngt likn.). Om det inte funkar tillfredställande kan det bli ett byte till enkel turbo med dubbla inlopp.
Jag har funderat lite på vad man ska ha för kamprofil, men kan för lite inom detta område för att avgöra några exakta värden. En duration runt 260 grader på insug(borde inte behövas mer med tanke på turbon och insuget), 290 grader på avgas (så att det blir lite snurr på turbinerna, lyft runt 11mm kan det va något?? Nockvinkel på 110 grader (eller vad kan va rimligt med dessa turbiner? mottrycket borde inte bli så högt, kanske kan ha lite mer överlapp tom. ?)eller ngt likn kanske?

Snälla turbogurus, här har ni chansen att hjälpa en som vill bevara \"gjutgärnstrimning\"!

MKT tacksam för teorier och svar! (kammen skall i motorn om drygt en vecka!) :)
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Janne Lundin, Johan Edlund, Smokey ! Ni kan väl detta! kanske kan komma med några förslag?
Tack på förhand//SM
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

,

Post by robbanama »

Kolla mitt in lägg.. i grund o botten e de samma motor, du har bättre avgas kanaler.,,, orginal alltså.
Jag e osäker angåenge de där om olika durationer, men 113 grader o under 280 dura e popis bland b23.
Min kam ska vara gatvänlig..enligt TG
Själv sak ja köra med kkk24 snurra ,dvs grejerna från skrotad S2 o motronic.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det är kanske det att kammen skall i motorn om en vecka som begränsar Vissa kanske inte hinner leverera en kam så fort?

Annars är det väl bara att ringa lämplig trimfirma och rabbla data och fråga om de har en profil som passar!

Personligen kommer jag antagligen skaffa en kam från Unitek & ST till gulingen i sign, för de har gjort topplocket jag ska sätta dit!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Ellemann ska slipa min kam (skulle nog hinna med det i nästa vecka trodde han..?)...
Tyckte inte han var så säker på vilka värden som jag skulle använda.. Jag har ju mina små specialgrejer för mig ;)
Eftersom jag vet att det finns mkt kunnigt folk på detta forum, som har lyckats förr med dom gamla järnen, så undrade jag vad dom hade att säga..
Mitt insug får man nog simulera genom att tänka sig två större kompressorer än jag har.. Skillnaden mellan våra motorer är ju som sagt att jag har bättre avgaskanaler, samt att jag har 2st turbiner, vilket borde göra att man behöver lite mer duration för att få bra snurr på dom.. eller? Tanken är ju också att i framtiden ev. uppgradera till två större aggregat eller ett \"gigantiskt\" med delat inlopp.

Jag har fått vilt skilda tips redan.. en med 285grader 11.0 lyft på insug, 295 grader 11.5 på avgas. samt en med ca 260 grader på insug 11 lyft, 290 grader 10.5 lyft på avgas..
Båda med nock på 110grader

Av dessa borde den övre stämma bäst eller?
Tack för visat intresse :) /SM
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

,,

Post by robbanama »

Den sistnämda verkar ok... :roll:

MEN norra frågor !! Va har du för? : flödesbalans på toppen
e den riktigt portad,,har en elleman topp själv insugen va OK, avg=skit såsom man portade på 80-talet..men den va daterad 84.

Har du dubbla vent fjädrar?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Unitek&ST är väldigt tända på det där med högt ventillyft o kort duration. redan på deras Phase1-kam för turbobruk är lyftet 12mm!
Övriga värden är 260ºdur, 112ºnock, den ska dra mellan 1500-6000varv
Phase2-kammen har värdena: 272º/112º/12mm och skall också dra mellan 1500-6000 varv.

Kom ihåg att det är ganska mycket parametrar som påverkar kamaxlars karaktär!

Eftersom det är Arean under ventilyftskurvan som är viktig kanske du får lika stor area med en 260ºdur/12mm lyft kam som en 275ºdur/11mm lyft? Men det beror ju såklart också på hur kamnocken ser ut...


Men 12mm lyft lär du nog inte klara med standardventilfjädrarna?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Unitek eller Enem...

Post by matza »

Använder sig inte Unitek av Enems profiler, åtminstone för B20?
Kolla Enems kamdata , finns på deras hemsida.
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

marm!!

Post by robbanama »

Porta toppen för xxx, du får inte norra 500 med den toppen på bilden.
Även om du försöker med spec kamen högre dura på avg ect.
tanken e god men toppen kommer funka som en strypning...
behåll vent men satsa på på ca 80 proc flödes balans..
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Vem har sagt att toppen ser ut som på bilden?? den är betydligt mer portad nu... samt att jag har \"fullradiesäten\" och rostfria 36mm avgasventiler..
Jag är nog lite för feg för att ha 12mm lyft.. tror inte grejorna pallar det...(jag har gulmärkta fjädrar)
TACK för allas intresse och ideér! :) jag ska försöka sålla lite fakta och fundera på detta.. åker till ellemann imon...
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
Jonas T
Posts: 27
Joined: Fri Feb 27, 2004 10:15 am

Post by Jonas T »

Hej!

Höll på med en B30 Turbo för ett antal år sedan. Visserligen suganläggning med enkel Weber 45, men den gick ganska skapligt med 1.5 bar.(en hög 13 på strippen) På den maskinen hann jag med att prova ett flertal kammar och faktiskt så gav en vanlig sketen K-kam en ganska trevlig karaktär. Fick med en enkel Rotomaster T04 laddtryck ganska tidigt och ändå en snärt på topp (varvade glatt 7000v)

MVH Jonas

PS Janne E har kanske bättre profiler idag men man är möjligen är lite begränsad om man slipar om en gammal kam
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Idag var jag hos Janne Ellemann.. Han ska nu slipa en kam med följande värden: 285 grader på insug, 300 grader på avgas, 112 nock och 11.5 i lyft
Denna kammen skulle funka bra till min motor sa han.. rätt vass, men en k-kam skulle bara räcka till ca300hk, vilket är för lite för mitt mål. Kommer kanske inte plocka ut mer än så till en början, men det är lika bra att ha riktiga grejor direkt! (någon som vill köpa en k-kam till b30?)
Enligt Janne E, så skulle det funka bra med org. vipparmsmek, gulmärkta fjädrar och org stötstänger..
Vad gäller min topp, så ska Janne Johansson på Kent Karlsson motordesign, utvärdera och se om det finns något att förbättra. Om så är fallet, så fixar jag det!
Till alla som är intresserade, så kommer jag skriva om resultaten av mitt bygge.. Om jag får igång den nu eller till hösten, vet jag inte...
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Oj! Ska verkligen Gulmärkta fjädrar klara så mycket lyft??

Ta gärna och verifiera det på dina fjädrar, dvs inspänningsmått -massivmått få se hur mycket det blir!! Tänk på att det måte finnas lite säkerhetsmarginal också!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Jo, jag ska kolla detta innan jag kör igång grejorna... tycker iofs att J Ellemann borde kunna detta rätt bra... men man kan inte va säker förän man själv provat..
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Jag körde en Timo 840 kam med orginalfjädrar, vilket borde ge ett ventillyft på 11,78mm. De gick nog ihop en aning för mycket egentligen men det funkade.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Post Reply