Svetsa insug

Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Svetsa insug

Post by Hillman »

Jag håller på att göra i ordning ett insug för insprutning till min b20 men ska lämna iväg det för att få fästena för spridarna svetsade. Jag gör dock allt förarbete själv. Grejen är att jag inte vet mycket om tig-svetsning och hur de går till väga när det är aluminium så jag skulle behöva ett snabbt svar. Frågan är alltså om jag ska göra fästena så det blir en spalt mot insuget att svetsa i, och i så fall hur stor denna ska vara, eller om de ska ligga med perfekt passning mot insuget. Någon som vet?
OE
Posts: 48
Joined: Fri Jan 20, 2006 3:23 pm
Location: Vallentuna

Post by OE »

Har bara sett på när man tigsvetsat en gång, och då la man två alu bitar som skulle sammanfogas precis kant i kant så att dom smälte ihopp..

vet inte om det bara var en speciell metod eller om man alltid gör så?
En blå 69:a!
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Post by magmazon »

Ska vara spalt imellan bitarna.

Spaltens bredd beroende naturligtvis på tjockleken, men ett insug på 5-6 mm i godstjocklek, lägger du en spalt på 1mm.

Om tjockleken är mer, ex 10-12 mm, bör du ha en spalt och fas.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Varför inte fråga den som ska svetsa istället.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Anledningen till att jag frågade här var att jag inte känner killen som svetsar. Det är en fd jobbarkompis till farsan och eftersom jag bara har möjlighet att jobba i garaget över helgerna ville jag ha ett snabbt svar så att jag skulle hinna klart med grejorna till nu i veckan så det skulle vara svetsat till nästa helg. Nu sket det sig ändå pga en del strul så då hinner jag få reda på hur han vill ha det.
Men tack för svaren.
Post Reply