Min 61:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Min 61:a

Post by Rille »

Hejsan,
här är man ny och \"oerfaren\" men ville ändå visa vad man hade införskaffat sig :D

Image

Min första bil och även starten på ett intresse jag faktiskt inte direkt har haft förut. Ju mer man tittar på dom desto mer växer kärleken hehe.
Jag skulle först bara ha den i \"körbart skick\" men nu när man väl börjat pilla och gräva runt lite så vrids tankarna mer och mer åt att återställa pjäsen i superfint skick.

Bara glada miner trots förre ägarens brist på kunskap eller ork, ända tills man drog bort mattor och isolering i golvet. Lite mindre rosthål som måste lagas..

Nu ska jag riva ut allt och plocka ner skönheten i molekyler för att kunna fixa till den riktigt :D
Last edited by Rille on Wed Apr 18, 2018 1:26 pm, edited 2 times in total.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

ser riktigt bra ut tycker jag. Fälgarna sitter som ett smäck på bilen och lacken ser iallafall grym ut. kul är också att det är en fyrdörrars, finns inte många kvar, även om jag gillar de med 2 dörrar bättre. helsoffa kanske??? nya kofångare skulle se riktigt fint ut också kan jag medela.

vad har du för planer då?
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Inredningen är från... hmm 66:a tror jag och lacken är påkladdad i all hast av förre ägaren som bara lade på ett lager och det har runnit och är flammigt..
Men man tar ju alltid \"bästa\" bilden hehe.
Ja, kofångare som man inte kan använda som sandpapper vore ju inte helt fel.

Jag är helt grön på det här med bilar och då menar jag HELT grön..
SÅ det blir väl att börja med att plocka bort allt från karossen och fixa rosthål som första mål. Eftersom jag inte har nån alls erfarenhet från mekande med bilar så kanske jag inte skulle sätta för höga mål direkt hehe.

Det är bara svårt att få tag i bra garageplats för mig som bor i lägenhet. Nu blir det att ha den utomhus utan tak när man mekar. en pressening som mest kanske..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ta det lugnt med bilen, riv inte mer än du hinner fixa (lätt att ledsna då allt ligger utspritt)

Varför så nedlåtande mot före ägaren :?:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=3699
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Jo, man får väl ta det lugnt så man inte får allt över sig hehe.

Menar inte direkt att vara nedlåtande, jag är ju faktiskt nöjd med mitt köp.
Trött och gnällig bara.
Är ju trots allt en färsking på detta hehe.
Last edited by Rille on Wed Apr 18, 2018 1:27 pm, edited 1 time in total.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Hasse63 wrote: Varför så nedlåtande mot före ägaren :?:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=3699
Kanske hans arbete var så dåligt att det förtjänar det? Jag kan inte säga bu eller bä om det, men det är mina spekulationer...
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

\"no comments\"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Visst kan det vara så Cpt Tuttle men jag tyckte/tycker att det tar man innan köp eller precis efter och inte här \"online\"

Nu åter till din Amazon som jag gärna ser nya bilder på och gärna det du vill ändra på eller förbättra så ska vi försöka hjäpla till :D :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Jag ska precis till att forsla ut den till en kusins farsa så jag kan få upp den och skrapa rent undertill för det sitter inget vidare ändå och bara samlar fukt istället för att skydda..
Så blir det att slipa rent inuti så man kan svetsa. ska nog ta och införskaffa mig en liten svetsmaskin man kan ha till bilen enbart..
har fler bilder men inte lagt upp de nånstans fast det får jag väl ta och göra snart =)
Last edited by Rille on Wed Apr 18, 2018 1:28 pm, edited 1 time in total.
Amazon_64
Posts: 41
Joined: Thu Jan 27, 2005 9:07 pm

Post by Amazon_64 »

Satt å titta de på bilen och tro jag sett den i Ljungby området kan det stäma..Fin bil gillar fälgarna..
Renoverar en Amazon 64:a
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Den hör hemma i Ljungby ja =)

Nu står den i en lada utåt bolmsö till och jag har plockat bort stolarna, backsätet, framdörrarna, stänkskärmarna fram, motorhuven och bagageluckan. och jag ska se om jag inte kan få upp den på nåt så jag kan komma åt undertill.
Men blir väl att ta bort bakdörrarna och innertaket imorgon sen skrapa bort isolering. sen kanske försöka komma åt undertill..
tog lite bilder så orkar man ladda upp nånstans så kan ni få se lite =)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Så det är originalskick som gäller i slutändan med rätt inredning, rätt motor, alla kromdetaljer osv?
Volvo P1200VB 1958
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

Det blir iaf orginalskick på utsidan om man bortser från sänkning och färgen. Sen blir det nog lite ändrat på inredning och på motor. vet inte ännu vad för motor jag ska köra med men det lutar åt b18 och det var inte orginal om jag fattat det rätt..
Men babysteps.. hehe babysteps..
Jag är ju helt grön på sånt här.

fast om man ska vara petig kanske den skulle vara i custom showroom istället..

Jag har nu plockat bort en del iaf. Dörrar, motorhuv, bagagelucka, inredning, isolering, innertak, instrumentbrädan och ratten. Fast är lite fundersam hur jag ska göra med rattstången. Jag delade på den i motorrummet och tog bort ratt och rattlås. Men hur man ska få bort hm vad det nu heter. En slags hylsa som sitter över stången. Jag får inte genom den genom karossen nämligen..

Ska ju ta isär den helt och blästra och lacka..

Sen har jag ju ett gäng bilder med men har inte laddat upp nånstans ännu. Håller på att fixa med ett ftp program, är jag inte lat finns det nog nåt att titta på senare ikväll =)
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

De där två kilarna eller nitarna genom stången. ska man ge sig på att ta bort de och isåfall är det bara att hamra till? eller ska man slipa lite på karossen för att kunna ta bort rattstången?
rattafan.jpg
rattafan.jpg (124.39 KiB) Viewed 3642 times
Last edited by Rille on Wed Apr 18, 2018 1:43 pm, edited 1 time in total.
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

nerplock1
Image

nerplock2
P1000597.JPG
P1000597.JPG (822.73 KiB) Viewed 3635 times
Det gick att lätt köra mejsel rakt genom golvet..

laga kanske
bil insida3.jpg
bil insida3.jpg (616.63 KiB) Viewed 3636 times
Jag har lånat hem en svetsmaskin från jobbet och tänkte ge mig på det där fula klottret och fixa till nu..
Last edited by Rille on Sat May 05, 2018 5:55 am, edited 2 times in total.
Post Reply