Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by poolio »

Uffe wrote: Ahaa! Är det så man skulle göra :oops: Jag, som var tvungen att jacka ur snobbringarna så att vikterna fick plats, har alltid undrat hur ni andra, med hela snobbringar, gjort?
Jag kom fram till en sak när jag skulle montera snobbringar från PV/Amazon på min plyma och det var att det finns olika storlekar på ringarna ! Jag gick igenom min trave med snobbisar och monterade sen dom som var av mindre modell. Dom större gick inte att använda då dom tog i vikterna.

Image
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Mats Lysekil »

Hej Uffe! Läste om dina tvivel att den nya lacken inte skulle hålla, men du verkar ju ha kontakt med en bra målare( efter ha sett dina tidigare bilder på frampartiet) när han börjar slipa ned skadorna kommer det att visa sig hur ni ska gå vidare, har det spruckit i tennet slipar ni rent och kanske löder igen skarven för att sen tenna på nytt, fixar inte han det så får man inkalla en seriös och erfaren bilplåtslagare,,,,,,,,,har svårt att tänka mig att sprickan ska visa sig igen,,,,,,,,,inväntar framtida skrivningar i ämnet!!!!!!!!!
Mvh Mats
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

AmazonDennis wrote:En Cab!!
Image
Känner du honom som äger den? Det gör jag, han är stolt som en tupp! :D Jag var där oxå, men dock innan jag skaffat min amazon, kan rent av ha varit din fina som fick bägaren att rinna över så det blev amazon jakt igen... :)[/quote]

Misstänkt likt en PV jag vet, som kommer från mina trakter. Kan ägaren (inte samma som byggaren av bilen) heta Patrik??
Det var ju kul att min bil inspirerade dig till nytt projekt Dennis :D
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

poolio wrote:
Uffe wrote: Ahaa! Är det så man skulle göra :oops: Jag, som var tvungen att jacka ur snobbringarna så att vikterna fick plats, har alltid undrat hur ni andra, med hela snobbringar, gjort?
Jag kom fram till en sak när jag skulle montera snobbringar från PV/Amazon på min plyma och det var att det finns olika storlekar på ringarna ! Jag gick igenom min trave med snobbisar och monterade sen dom som var av mindre modell. Dom större gick inte att använda då dom tog i vikterna.
Tackar för den informationen. Kanske får skaffa dessa smala varianter i framtiden?
Amazon 1957
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by AmazonDennis »

Uffe wrote:
AmazonDennis wrote:En Cab!!
Image
Känner du honom som äger den? Det gör jag, han är stolt som en tupp! :D Jag var där oxå, men dock innan jag skaffat min amazon, kan rent av ha varit din fina som fick bägaren att rinna över så det blev amazon jakt igen... :)
Misstänkt likt en PV jag vet, som kommer från mina trakter. Kan ägaren (inte samma som byggaren av bilen) heta Patrik??
Det var ju kul att min bil inspirerade dig till nytt projekt Dennis :D[/quote]

Haha, ja det är riktigt. Han heter Patrik och är från dina trakter... Som sagt inte han som byggt den, men stolt ägare ändå.
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Ola O »

Den bilen fanns med på PV-klubbens sommarträff 1994 i Sjöbo. Enligt honom själv var det han som byggt bilen något år tidigare.

Han var även kontaktman i Malmöhus län då.
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by AmazonDennis »

Ola O wrote:Den bilen fanns med på PV-klubbens sommarträff 1994 i Sjöbo. Enligt honom själv var det han som byggt bilen något år tidigare.

Han var även kontaktman i Malmöhus län då.
Kan nog stämma. Han som äger den nu har haft den i kanske två - tre år. Fin är den i vilket fall som...
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Hugger69 »

Uffe wrote:
olman wrote:Grattis .. Varför inte balansera om fälgarna med vikterna på insidan ?? Gjorde det med mina breddade original. Blir lite mer klistervikter men man slipper se dom i alla fall.
Ahaa! Är det så man skulle göra :oops: Jag, som var tvungen att jacka ur snobbringarna så att vikterna fick plats, har alltid undrat hur ni andra, med hela snobbringar, gjort? Jag har trott att ni inte balanserat överhuvudtaget. Man lär sig någonting nytt hela tiden :)
Jag såg att du gjort det, kan inte vara meningen! :roll: Sätt dit nya snobbringar och balansera på insidan, d gjorde även jag på Camarons nya plåtisar!
Image
Uffe wrote: På båda sidorna har lacken spruckit och man ser en sättning längs hela skarven. Vi får väl se hur länge den nya lacken håller utan ny spricka :? Jag kan knappt bärga mig innan lacken är klar. Framifrån tycker jag min bil ser närapå ny ut nu och efter denna omlackering hoppas jag få samma effekt även bakifrån, även om jag får offra lite originallack till förmån för "pedanteri". Ett klart svårbedömt ställningstagande, tyckte jag. Kanske ett av dagens I-landsproblem :P
Visst e d ett i-landsprobelm på en redan snygg bil,.....MEN jag förstår exakt hur du tänker och tycker du gör rätt! 8) Det skall vara ett nöja att ha hobbyfordon och då skal man fixa sånt här om man mår bättre av det! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Hämtade hem bilen från lack idag. Mmmmm!! Tyvärr fick bilen stå nylackad i slipverkstaden en hel dag då jag inte hann hämta den förrän ikväll. Hann få dit en hel del prylar idag men vägrar visa er bilder förrän bilen är klar, tvättad och vaxad :D Men, det ser bra ut redan kan jag avslöjja...
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Telis »

Vi väntar med spänning !! =)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

För er som är som jag, lite skadade i huvudet, visar jag härmed lite porrbilder :wink: Hämtade hem bilen, monterade ihop alla delarna, tvättade, torkade och vaxade hela bilen. Nu är den klar för att beskådas :D

Ny lack under listen på dörrarna. Inget torrsprut eller apelsin här inte :)
Image

Några av Amazonens finaste karossdetaljer, tycker jag :D
Image
Image

Bakstam som ny
Image

Inga sprickor i karossfogen längre 8)
Image
Amazon 1957
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by alfert »

Uffe wrote:För er som är som jag, lite skadade i huvudet, visar jag härmed lite porrbilder :wink:

Bakstam som ny
Ja til mere porr... :wink: :wink:
Utrolig pent :) Bakstammen vil jeg si , ser bedre ut enn ny, som resten av bilen også gjør! Imponerende... :D
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Rogge »

otroligt fin! :)

o ändå om vi bor så nära varandra (nån mil?) så är det ändå sån skillnad på våra amazoner! måste ta ett ryck med min och besikta o svänga förbi dej igen nån dag, helst nåndag när du har amazonen hemma och inte har fullt upp med att fylla år ;)

http://xs330.xs.to/xs330/08353/hpim1401799.jpg
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Telis »

Galet blankt !! =) Hoppas du är nöjd ! Förstår att du inte gillar polaroidfilter *s* - Jag vill se bilen inte spegelbilder !! - bara skoja !
Grattis !
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Rogge wrote:otroligt fin! :)

o ändå om vi bor så nära varandra (nån mil?) så är det ändå sån skillnad på våra amazoner! måste ta ett ryck med min och besikta o svänga förbi dej igen nån dag, helst nåndag när du har amazonen hemma och inte har fullt upp med att fylla år ;)

http://xs330.xs.to/xs330/08353/hpim1401799.jpg
Jodu Rogge, lite skillnad är det allt mellan våra Ammissar. Du har nämnligen missat att montera på huvkråkan på huven, såg jag på en tidigare bild. Annars har vi båda samma önskan om showglans och puts :wink: Följer din tråd och lika galen som jag är på att putsa min bil, lika galet duktig är du på att meka och skruva. Var och en till sitt :D Kom ner till Hembygdsparken på Lördag, så du får se bilen live.
Amazon 1957
Post Reply