Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!
Posted: Fri Jun 01, 2007 10:41 pm
Hej!
Jag gjorde det! Jag sålde den \"perfekta\" bilen. En i stort sett orörd 64:a i absolut underbart skick. Jag tyckte det verkligen själv och fick så mycket goa kommentarer om bilen men... Jag fick en längtan efter 50-talets Amazoner. Efter att ha sett en del 50-tals bilar med de detaljer som medföljer dessa modeller blev jag såld på Gammal inredning, Våfflat tygtak, B16, 6V, Vita blinkers, Helröda bakljus osv. Man kan ju tycka att detta bara är ren galenskap men jag sålde bilen till en överlycklig kille som verkligen uppskattar bilen.
Jakten kunde börja och jag förberedde mig på många och långa besök och resor. Jag hittade en del halvbra bilar, men väldigt nära mig i Ängelholm, i Malmö, fann jag åket. Från början blev jag lite skrämd av vissa insatser som ägaren hade gjort men efter ett tag såg jag igenom detta och såg bilen bakom bilen. Det svåraste, enligt mig i alla fall, med att renovera en bil är att hitta rätt renoveringsobjekt. Jag tror jag hittat absolut rätt objekt.
Historia!
En fabriksarbetare född 1902 köper sin Amazon 59, 57 år gammal. Man kan tänka sig att han sparat hela sitt liv för att för en gång skull kunna unna sig en ny bil. Han väljer en inte så utstickande färgkombination svart med gråvit tak och kostar på sig extra underredsbehandling (tack för det) och betalar kontant 13.450 riksdaler. Han äger sedan denna bil till sin död 2001. Han blir alltså 99 år gammal Bilen har vid denna tidpunkt stått i en loge i 14 år (1987-2001). Efter detta kommer den i 2 olika ägares händer och sedan till mig i Ängelholm. Jag tar över bilen och kommer nu att plocka ner den i delar för att återfå den i skönt patinerat och underbart \"cleant\" skick... det är i alla fall meningen.
Bilen är helt originalbevarad och det vore ännu bättre om man fick ta hand om bilen direkt efter besöket i logen. Idag har bilen nya framskärmar, renoverade bakskärmar, nya sparklådor och omlackad under list. Tyvärr är jag ultrapedant och kan inte riktigt acceptera de omlackerade bitarna, på det viset som det är gjort (no effence Pontus).
Planen är nu att plocka ner bilen och sakta renovera upp alla bitar lungt och fint. Det blir troligtvis ny lack på de nylackade delarna. Resten skall rubbas upp. Jag har testat lite här och var och det kommer att bli kanonfint . Alla bitar som är svårt att hitta fina (=dyra) på bilen är i ett helt underbart skick. Jag ger er här lite bilder på bilen som den ser ut i mitt garage idag samt en del detaljer jag redan har fixat till. Det har idag gått 4 dagar sedan den kom in i garaget och min plan var/är att bli klar till våren 2008. Men det känns som jag vill bli klar och köra NUUUU! Drivlinan går, som många andra Amazoners, som en klocka och B16 låter helt nice. Att starta med 6 volt är ju bara såå colt Min tur från Malmö till Ängelholm var bilens längsta på många, många år. Bilen har gått precis över 10.000 mil och all, verkligen all dokumentation finns bevarad.
Lite bilder på den strippade bilen i garaget:
Ett, än så länge, orört motorrum.
Potensial
Tvättad inredning...
Putsbilder
Det är väl otroligt att man kan demontera en hel inredning med bara en stjärnskruvmejsel
Jag återkommer med mera bilder och kommentarer när jag kommit lite längre. Ha det bra alla ni som nu kör runt och glänser med era Ammor i solen. Jag själv är i garaget och skruvar/putsar/tänker. Lite konstigt, men fan va kul det är
Vi hörs!
//Uffe
Jag gjorde det! Jag sålde den \"perfekta\" bilen. En i stort sett orörd 64:a i absolut underbart skick. Jag tyckte det verkligen själv och fick så mycket goa kommentarer om bilen men... Jag fick en längtan efter 50-talets Amazoner. Efter att ha sett en del 50-tals bilar med de detaljer som medföljer dessa modeller blev jag såld på Gammal inredning, Våfflat tygtak, B16, 6V, Vita blinkers, Helröda bakljus osv. Man kan ju tycka att detta bara är ren galenskap men jag sålde bilen till en överlycklig kille som verkligen uppskattar bilen.
Jakten kunde börja och jag förberedde mig på många och långa besök och resor. Jag hittade en del halvbra bilar, men väldigt nära mig i Ängelholm, i Malmö, fann jag åket. Från början blev jag lite skrämd av vissa insatser som ägaren hade gjort men efter ett tag såg jag igenom detta och såg bilen bakom bilen. Det svåraste, enligt mig i alla fall, med att renovera en bil är att hitta rätt renoveringsobjekt. Jag tror jag hittat absolut rätt objekt.
Historia!
En fabriksarbetare född 1902 köper sin Amazon 59, 57 år gammal. Man kan tänka sig att han sparat hela sitt liv för att för en gång skull kunna unna sig en ny bil. Han väljer en inte så utstickande färgkombination svart med gråvit tak och kostar på sig extra underredsbehandling (tack för det) och betalar kontant 13.450 riksdaler. Han äger sedan denna bil till sin död 2001. Han blir alltså 99 år gammal Bilen har vid denna tidpunkt stått i en loge i 14 år (1987-2001). Efter detta kommer den i 2 olika ägares händer och sedan till mig i Ängelholm. Jag tar över bilen och kommer nu att plocka ner den i delar för att återfå den i skönt patinerat och underbart \"cleant\" skick... det är i alla fall meningen.
Bilen är helt originalbevarad och det vore ännu bättre om man fick ta hand om bilen direkt efter besöket i logen. Idag har bilen nya framskärmar, renoverade bakskärmar, nya sparklådor och omlackad under list. Tyvärr är jag ultrapedant och kan inte riktigt acceptera de omlackerade bitarna, på det viset som det är gjort (no effence Pontus).
Planen är nu att plocka ner bilen och sakta renovera upp alla bitar lungt och fint. Det blir troligtvis ny lack på de nylackade delarna. Resten skall rubbas upp. Jag har testat lite här och var och det kommer att bli kanonfint . Alla bitar som är svårt att hitta fina (=dyra) på bilen är i ett helt underbart skick. Jag ger er här lite bilder på bilen som den ser ut i mitt garage idag samt en del detaljer jag redan har fixat till. Det har idag gått 4 dagar sedan den kom in i garaget och min plan var/är att bli klar till våren 2008. Men det känns som jag vill bli klar och köra NUUUU! Drivlinan går, som många andra Amazoners, som en klocka och B16 låter helt nice. Att starta med 6 volt är ju bara såå colt Min tur från Malmö till Ängelholm var bilens längsta på många, många år. Bilen har gått precis över 10.000 mil och all, verkligen all dokumentation finns bevarad.
Lite bilder på den strippade bilen i garaget:
Ett, än så länge, orört motorrum.
Potensial
Tvättad inredning...
Putsbilder
Det är väl otroligt att man kan demontera en hel inredning med bara en stjärnskruvmejsel
Jag återkommer med mera bilder och kommentarer när jag kommit lite längre. Ha det bra alla ni som nu kör runt och glänser med era Ammor i solen. Jag själv är i garaget och skruvar/putsar/tänker. Lite konstigt, men fan va kul det är
Vi hörs!
//Uffe