Gör det själv-bok i pdf-format

Moderatorer
Post Reply
amazon69
Posts: 3
Joined: Mon May 24, 2004 9:31 am

Gör det själv-bok i pdf-format

Post by amazon69 »

Hejsan allihopa!
Jag fick för en tid sedan snabbt låna en gds-bok. Jag hade inte möjlighet/ tid att scanna in sidorna, däremot fotade jag dem (!) och har nu sparat dem i pdf. Upplösningen är sådär men man ser vad det står. Observera att det inte är fråga om någon höjdare, varken vad gäller upplösning eller innehåll...men i brist på annat. Vi vill nog alla se fullständiga verkstadshandböcker nedladdningsbara (se svaren nedan!)

Smakprov i jpg-form finns på:

Sorry!! Efter 500 nerladdningar ville inte mitt gratiskonto vara med längre. Alltså kan man inte ladda ner filen längre. :?

Fast det gör inte så mycket, så bra var den inte.
Last edited by amazon69 on Mon Sep 06, 2004 2:38 pm, edited 5 times in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har alla verkstadshandböckerna från Volvo, men saknar för tillfället tillgång till scanner. Har iofs. en bättre SCSI scanner ståendes men inget SCSI kort eller dator med inbyggd SCSI just nu. Skall se om jag kan ordna det före semestern eller om det får bli ett senare projekt. Har annars tänkt lägga upp alla häftena som separata PDF-filer och låta klubben distribuera dem via hemsidan.
amazon69
Posts: 3
Joined: Mon May 24, 2004 9:31 am

Post by amazon69 »

Ja! Det vore en välgärning! Det saknas helt klart. Pdf-filer är bra, då kan man skriva ut de sidor man behöver för tillfället (och kladda ner dom med olja bäst fan man vill). :roll:
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag tycker det låter som en strålande ide! Det är ju drygt att springa till biblioteket så fort man har någonting att fundera över...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Till X55858:

Jag läste ditt mail om detta projekt nu i dagarna och har väl inte kommit mig för att svara pga. att jag helt enkelt inte vet när jag skall hinna med det. Men är man två går det ju fortare och smidigare. Tyvärr har man väl lite väl många bollar i luften för att hinna med nya projekt, men har man väl sagt \"A\" får man väl också göra \"B\". ;)

Slänger iväg ett mail senare när SMTP-servern fungerar igen så att vi kan bestämma någon passande tid! (bredbandet som strular)

PS. Jag kör mac och har tillgång till hela Adobe \"paketet\" och annat matnyttigt med allt vad det innebär. Någon scanner som matchar min nuvarande maskin har jag dock inte vilkte vållar en del problem. DS.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

D59471 wrote:Jag har alla verkstadshandböckerna från Volvo
Har du böcker till 164 också? jag söker bla. till M410-lådan och bromsar.
Jag har pärmen till 140-serien, som innehåller en del om 164 också, och funderar på att scanna den, men hinner tyvär inte nu.
Axel Wall
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

[quote="D59471"]
PS. Jag kör mac och har tillgång till hela Adobe "paketet" och annat matnyttigt med allt vad det innebär. Någon scanner som matchar min nuvarande maskin har jag dock inte vilkte vållar en del problem. DS.[/quote]

Har USB scanner som tar A4 format samt hela Adobe-kitet för PC, så det ska nog ordna sig. Behöver troligtvis ett OK från Volvo, men om tanken är att lägga ut materialet på Amazonklubbens sidor så bör det nog gå den vägen.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fint, jag mailar dig så kan vi stämma träff någon gång när det passar oss båda. Just nu är det fullt tjo med att få båten klar och sjösatt. Allt skall ju ske före midsommar i vanlig ordning. ;-)
gusten
Posts: 7
Joined: Tue Mar 30, 2004 11:10 am

pdf

Post by gusten »

Om ni nu skall fråga volvo om lov så fråga efter De färdiga PDF-katalogerna direkt i stället dom finns garanterat. Jag försökte få ett tillstånd tidigare för att scanna och publicera gröna häftena precis efter Fords övertag. Det var inte enkelt...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det står ju att eftertryck är tillåtet om källan anges. Läs själv i verkstadsandböckerna.

Varför skulle det finnas färdiga PDF:er?

Det finns firmor som lever på dessa \"eftertrycks-tillåtelser\". Bland annat Lafri som säljer svart-vita kopior av verkstadshandböckerna i pärm för några hundralappar.
gusten
Posts: 7
Joined: Tue Mar 30, 2004 11:10 am

pdf osv

Post by gusten »

Med ett examensarbete i imaterialrätt i ryggen är jag lite känslig för vad som kan hända om ett multinationellt företag blir sur på en. Minns striden om domännamnet volvogaraget eller vad det hette. Jag ägnade åtskilliga timmar för att få ett medgivande från Volvo men bollades runt och runt. Vad gällande tillgång till pdf-filer så var det en Volvo-anställd som berättade att dessa nog fanns. De flesta företag strävar i dag att lägga över även sin gamla dokumentation i elektronisk form som är ett betydligt arkivbeständigare format än paper och mikrofilm.

PS Kan böckerna ordnas i lösbladsformat + tillstånd så har jag tillgång till arkmatad dubbelsidig scanner med rejäl upplösning
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nån form av medgivande till nytryck har ju uppenbarligen skett då böckerna dels säljs via olika firmor som kopior och dessutom reservdelskatalogen säljs av SVIS och diverse andra företag (VP/CVI/VolvoLelle mfl) på CD-ROM.

Men visst vore det helt klart enklast att få en tillåtelse direkt från Volvo. Och naturligtvis allra enklast att få tag i färdiga PDF-filer.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Om förfrågan kommer från Svenska Volvo Amazonklubben kan jag inte tänka mig någonting annat än att Volvo Personvagnar AB skulle bifalla en sådan förfrågan, men man vet ju aldrig (därmed att man frågar innan). Om man läser på deras VCC Heritage sidor så får man ju lätt det intrycket att de är inte så lite stolta över sina klassiska bilar (jmfr även GCP samarbetet).

Enligt vår bolagsjurist så är det OK att scanna in, klistra ihop i PDF och sprida förutsatt att ingenting ändras, att källan anges samt att materialet sprids i sin helhet (alltså inte enstaka sidor utan ett helt häfte/bok tillsammans). Då är man på det torra så att säga. Verkar för övrigt stämma utmärkt med vad D59471 skriver.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply