Fått en Amazon -57. Närbilder + tips söks!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Fått en Amazon -57. Närbilder + tips söks!

Post by Kybele »

Hej,

jag har ärvt en renoverad amazon -57:a. Den har inte alla detaljer monterade och jag vet inte hur allt ska sitta. Jag undrar om det är nån som har en 57:a och har tagit många bra närbilder på den. Utanpå, såväl som i motorrum, bagage och inuti.

Bilen helrenoverades för 20 år sedan och har stått still i kallgarage sedan dess. Hur tar man skonsammast igång en sådan bil? Nån som vet?

Undrar också om det duger med modern motorolja eller om den är för bra (= för lättflytande).

Är det nåt annat jag ska tänka på?

Kybele
Tjej som behöver tips!
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Byt motorolja + filter. Töm ut ev. gammal bensin och tanka i ny bensin, har du sen ström i batteriet så gör ett startförsök. Skulle du inte ha någon gnista i tändstiften så putsa brytarspetsarna med lite slipduk ifall du inte har en platinafil.
AVG
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Post by matte119 »

Kolla så motorn går runt före du försöker starta....
om den inte gör det fyll cylindrarna med diesel de brukar funka :wink:
Image
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Tack för tipsen!

Jag efterlyser fortfarande bilder om någon har på en 57:a Amazon.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte i vilken del av landet du bor. Men allra enklast är ju att åka till en träff med amazoner och fotografera en 1957. Annars kan du ju ringa till klubben och genom klubbmatrikeln söka efter någon med en 1957 som bor nära dig och plocka med digital/vanlig kamera och dokumentera bilens utförande.

Om du saknar borrhål i motorrummet och bilen är originalrenoverad bör du ju ta ordentliga mått på hålens position så att saker och ting hamnar på rätt ställe. Det är lika bra att göra det noggrant, det är inte svårare utan tar bara lite mer tid.
Last edited by D59471 on Sun Jun 06, 2004 2:05 am, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Bromsara behöver en ordetlig översyn efter så många år. inte kul me blåsvarta skivor (Trumor på 57) efter bara några kilometer pga kärvande plunchar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Re:

Post by Kybele »

D59471 wrote:...Annars kan du ju ringa till klubben och genom klubbmatrikeln söka efter någon med en 1959 som bor nära dig och plocka med digital/vanlig kamera och dokumentera bilens utförande.
Det var ett jättebra tips!

Har precis gått med i Amazonklubben, och EXAKT idag trillade matrikeln (2002) och årets tidningar ned i brevlådan. Så jag har hittat några ägare till 57:or som bor i närheten.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Post Reply