I oktober 2005 blev jag helt plötsligt intresserad av amazoner.
Det var när jag såg en bild på morfars gamla gröna 123gt han hade förr i tiden. Det var en härlig syn, jag tänkte att en sådan fin bil vill jag också ha. Jag började kolla annonser på internet och i tidningar. Hittade en annons som verkade intressant och lät bra, sen blev det ju inte mindre intressant när jag fick reda på att bilen fanns 2,5 mil hemmifrån.
Åkte och kollade på bilen, i första anblicken tyckte jag den såg väldigt fin ut, vilket skulle visa sig senare att den inte var
Var och kollade på bilen två gånger, provkörde och med den kunskap jag hade då avgjorde jag att det var ett ganska bra köp.
Bilen kom hem den 20/10-2005, nyfiken som jag var började jag leta information om bilen och gå med i amazonklubben.
Bilen användes i ca: 3 veckor dagligen utan några större problem,(bara strömlös någon gång)
Vintern kom krypande och jag tänkte jag skulle ta tag i den rost som syntes på utsidan. Jag började framifrån och gick bakåt,(var min tanke varjefall), men stoppades snart av en alldeles för dålig vänster framskärm. Jag rev bort skärmen, tyckte det var lika bra att plocka fronten också när jag ändå var på gång. AH! tänkte jag, varför inte ta andra skärmen och huven och...............
På denna väg är det. Bilen demonterades totalt under vintern/våren, delar åkte hit och dit på blästring m.m. Nya delar införskaffades.
Svets var ju ett måste så en sådan köptes också in.
Amazonen som den såg ut när den var i \"nya\" händer
Framifrån.
Detta är tyvärr de enda bilderna jag har på Alma innan hon blev offer för skruvmejslar och andra trevliga verktyg, men fler bilder kommer på renoveringen.
Amazon 67.an vid namn Alma
Amazon 67.an vid namn Alma
Volvo Amazon P121341M.
Ford Taunus 17M 211 SUPER
Ford Taunus 17M 211 SUPER
Lägger in lite mer bilder på renoveringen. Eftersom jag är studerande så räcker inte alltid tiden till och ibland blir det inte så mycket gjort i garaget. Men ska försöka hålla tråden uppdaterad under arbetets gång
Framskärmar, huv, front och lite annat demonterat.
Mycket egna \"konstruktioner\", som till exempel kablar,omflyttade reläer m.m.
Vänster A-stolpe svetsad och klar. Förövrigt första svetsningen på bilen och första svetsningen för mig
Någonting saknas :o
Den gamla spisen ute i det fria.
Höger sida vid A-stolpen hade sett sina bästa dagar.
Framrutan revs ut för att inte riskera att den skadas vid svetsningen.
Av kylarbalken återstod det inte så mycket. Det blev en nästan helt ny balk.
Vänster hjulhus färdigsvetsat och rostskyddats.
Höger hjulhus färdigsvetsat det med!
Eftersom inte mitt krav på finish i motorrummet och.....vad ska man säga.....dolda utrymmen inte är så stor så kommer det inte att bli superfin lack här utan så bra det blir med lite \"enklare\" metoder. Därav Bodyn på \"kylarplåtarna\".
Motorutrymmet färdigsvetsat och slipat fritt från rost.
Tack för idag!
Framskärmar, huv, front och lite annat demonterat.
Mycket egna \"konstruktioner\", som till exempel kablar,omflyttade reläer m.m.
Vänster A-stolpe svetsad och klar. Förövrigt första svetsningen på bilen och första svetsningen för mig
Någonting saknas :o
Den gamla spisen ute i det fria.
Höger sida vid A-stolpen hade sett sina bästa dagar.
Framrutan revs ut för att inte riskera att den skadas vid svetsningen.
Av kylarbalken återstod det inte så mycket. Det blev en nästan helt ny balk.
Vänster hjulhus färdigsvetsat och rostskyddats.
Höger hjulhus färdigsvetsat det med!
Eftersom inte mitt krav på finish i motorrummet och.....vad ska man säga.....dolda utrymmen inte är så stor så kommer det inte att bli superfin lack här utan så bra det blir med lite \"enklare\" metoder. Därav Bodyn på \"kylarplåtarna\".
Motorutrymmet färdigsvetsat och slipat fritt från rost.
Tack för idag!
Volvo Amazon P121341M.
Ford Taunus 17M 211 SUPER
Ford Taunus 17M 211 SUPER