sänka amazonen

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Givetvis får man bättre väghållning med kortare fjädrar, förutsatt att man matchar hjulinställningen och kör på en helt gropfri slät väg, men då får man nog flytta söderut samtidigt för att hitta sån asfalt :wink:

Själv går jag i fullständigt seriösa Air-Ride tankar, och min gissning är att det bara handlar om dålig ekonomi bland amazonägare att det inte förekommit hittils. De flesta som har pengar slutar ju med Amazon, alternativt snöar in på orginalrenovering.

Man undrar ju sen, varför dessa orginalrenoverare måste vara så klåfingriga och inte kan låta bli att älta sina dogmer i forumet, det var aldrig frågan om OM det skulle modifieras, utan HUR. :roll:

Själv har jag iaf just skaffat en riktigt seriös MIG, så nu ska det sågas hejvilt i min friska orginalkaross från '62. För att strö salt i såren kan jag berätta att jag nyss borrat hål för tre ciggutag (amazon orginal iofs) i en helt mint täckplåt för radio-hålet. :twisted:
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

BikerWade wrote: Själv går jag i fullständigt seriösa Air-Ride tankar, och min gissning är att det bara handlar om dålig ekonomi bland amazonägare att det inte förekommit hittils.
:roll:

Först blir du inte för det finns rika amazonägare, om de nu är ett måste :twisted:
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Där ser man, nu var jag inte ute efter att bli först heller, men men. Sen går det ju att bygga sig luftfjädring av delar från skroten, men det kräver nog en del kunskap. Smidigast är nog dock att hosta upp 25.000:- eller så, och få ett nytt någorlunda anpassat kit, vilket jag gissar att de flesta modifierings-liberala amazonägare hellre lägger på att uppgradera till nån sextiotals-jänkare eller så... Som tur e har jag redan ett kul jänkeprojekt, men testar alla modifikationer i mindre skala på Amazonen, på det sättet får man ju en kul åretruntkärra med :wink:

Däremot är jag själv helt inne på att ha em konverterad AC-pump som kompressor, istället för en skrymmande apparat i bagageutrymmet som de flesta verkar nöjda med...

:?
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Air-ride

Post by Blomquist »

Var kommer bilden från Hasse 63? Finns det flera? Vore kul att få lite mer detaljer omkring bygget samt prisbild. Tjugofem papp var väl ändå lite överdrivet(?).
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Viste väl att det skulle frågas efter fler bilder hehe.

Vet inte om det är ett måste att göra sig en användare...men här finns det mer. Hål till godo
http://www.bilforumet.no/120/184085-4-door-airride.html
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re:

Post by emilnat »

storbäcken wrote:
Arne wrote:Kapa på, men inbilla dig inte att du får bra väghållning. Till det ska du ha sänkta racingfjädrar, men du är kanske inte ute efter väghållning?
Lägre bil= lägre tyngdpunkt= bättre väghållning..
Lägre bil - Ändrat krängningscentrum framtill - konstig väghållning. Lägre tyngdpunkt är bara en variabel.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

emilnat, så enkelt är det inte. Kortare tillverkade fjädrar går inte att jämföra med kapade fjädrar, om det var det du syftade på.
AVG
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Post by emilnat »

emilnat, så enkelt är det inte. Kortare tillverkade fjädrar går inte att jämföra med kapade fjädrar, om det var det du syftade på.
Det stämmer. Själv skulle jag aldrig kapa fjädrar. Det blir mycket som blir fel, tex:
1. Fjäderkonstanten blir för låg - för mjuk med stor risk för genomslag
2. Fjädern passar inte bra på sätet/tallriken vilket kommer att medföra att sätet spricket efter ett tag
3. Inbakade spänningar frigörs i fjädern så den blir svagare.

Även om man köper kortare fjädrar som inte kapats så blir det inte automatiskt bättre väghållning eftersom geometrin in framvagnen blir fel, som jag sagt tidigare.
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re:

Post by SO-CHEAP »

Hasse63 wrote:Viste väl att det skulle frågas efter fler bilder hehe.

Vet inte om det är ett måste att göra sig en användare...men här finns det mer. Hål till godo
http://www.bilforumet.no/120/184085-4-door-airride.html

FY FAN vilken fet bil!!! 8)
men jag skulle gärna se mer på hur luftbäljarna sitter monterade!!
:wink:
CUSTOM
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Ja absolut riktigt fet. jävla norrmän.... vad dom kan.. :D

Synd att hela karossen inte har samma färg bara.
Men det gör väl inget.. det man märker först är ändå hur satans låg den är.

Jag har kollat upp ett företag som tar 16.000 för ett sånt här kalas.
Med 4 bälgar, kompressor och allt. Dock tror jag inte montering ingick. ^^, lite kul ska man väl ha själv.
Någon som vet nått företag som är billigare?
Praise the Lowered
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re:

Post by SO-CHEAP »

hero wrote:Ja absolut riktigt fet. jävla norrmän.... vad dom kan.. :D

Synd att hela karossen inte har samma färg bara.
Men det gör väl inget.. det man märker först är ändå hur satans låg den är.

Jag har kollat upp ett företag som tar 16.000 för ett sånt här kalas.
Med 4 bälgar, kompressor och allt. Dock tror jag inte montering ingick. ^^, lite kul ska man väl ha själv.
Någon som vet nått företag som är billigare?
okej!! men va heter företaget? någon webbadress?
16,000 är väl okej!!..?? fast de beror på hur feta grejerna är!!
CUSTOM
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

finns på http://www.gotrading.se

kostar väl hälften i amerika ungefär för samma pryttlarna.. men man ska ju få hem grejjerna med
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Precis amazon_123gt ! Thats the one.

Kom inte på företagets namn när jag satt och plitade in meddelandet förra gången.

Jag är rejält sugen nu, och kan väl inte säga mer än.. vi får väl se till sommaren.... ;)
Praise the Lowered
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Post by SO-CHEAP »

Hej! jag hittade ett billigare kitt....en snubbe som tagit hem grejerna från USA

http://www.blocket.se/vi/14842986.htm?ca=11_s
CUSTOM
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

hur fäster man egentligen bälgarna?
Praise the Lowered
Post Reply