Max hk ur en b20

Moderatorer
Post Reply
bjorbo
Posts: 3
Joined: Tue Aug 14, 2007 2:11 pm

Max hk ur en b20

Post by bjorbo »

Hur många hk har nån tagit ut ur en b20?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Här är några som har kommit ganska långt 506whp

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13401
Volvo P1200VB 1958
Torque
Posts: 16
Joined: Sat Feb 21, 2004 1:04 pm
Location: Norrland

Post by Torque »

Den B20 (sugmotor) som jag personligen känner till o som bromsats till högst effekt var den som min gode kamrat köpte ur Salt & Peppar när bilen ifråga stod skamset parkerad i en lada hos Bengt (har för mig att det var namnet på killen som då hade Salt&Peppar i sin ägo) i Axmarby (vad jag förstår köpte herr Lundin sedermera resten av bilen).

Motorn ifråga var sista evolutionen från Timo o bromsade enligt Timo 250hk. Om jag kommer ihåg allt rätt var den strokad till 90 mm i slag o hade 93 i borr. aluminiumstakar, lättad vev, skellettsvänghjul, vippor etc. 8.48 kam (eller om det var 8.78 ) hursomhelst var det dragracingpeak på den. Toppen har jag för mig var försedd med 46/40 ventiler. Timos eget omgjorda Webrar till 50:or i storlek plus ett extraktorrör av dragning och längd så det inte fungerade i en vanlig amazon (utrymmesmässigt).

Min kamrat monterade emellertid in motorn i sin Amazon kombi o modifierade grenöret så gott det gick med resultat av att vi tyckte bilen, resursmässigt, påminde om en raket (betänk att detta är många år sedan). Det var diverse jänkare som därefter med respekt såg denna kombi hjula ifrån dom.

Huruvida någon lyckats klämma ur mer effekt ur en 8 ventilers sugmotorförsedd B20 har jag dock ingen aning om.

mvh
Last edited by Torque on Sun Aug 26, 2007 9:10 am, edited 1 time in total.
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

Lindqist här på forumet har nog bromsat mer... men det kan han säkert svara på själv! :)
Edvinsson, Amazon-70
Post Reply