Försäkring

Moderatorer
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Försäkring

Post by Spilloljan »

Vad har ni för försäkringsbolag? Vad rekommenderar ni?

Som 18-åring så är försäkringarna tok dyra, än fast jag har en 34 år gammal bil och bor ganska högt upp i Sverige... det är konstigt. Ringde volvia, dom skulle ha 3800kr för trafikförsäkring i ett år, ganska dyrt.

Finns det ingen veteran försäkring? Har inte Amazonklubben något avtal med något försäkringsbolag?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sök bland tidigare trådar. Ämnet har diskuterats någon gång tidigare och de olika försäkringar som finns har väl gåtts igenom. I regel är det så att om bilen är i fint skick och används endast vid nöjesåkning kan en billig veteranförsäkring tecknas. Men om bilen är en ren bruksbil i \"bruksskick\" är det svårare att hitta billigare försäkring. Mitt tips är att ringa runt till alla olika försäkringsbolag och höra, försäkringspremien baseras ju på en hel del faktorer och alla bolag har inte samma krav.

Folksam kan ha förmånliga veteranförsäkringar. MHRF har sina \"originalförsäkringar\" för finbilar osv. Själv har jag just nu halvförsäkring hos Länsförsäkringar för 800kr/kvartal. Men MHRF försäkring skall tecknas när jag fått \"arslet ur vagnen\". :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du som är från Västerbotten skulle höra med Sockenbolaget.
AVG
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo sockenbolaget har jag på skotern, skit billigt, men jag vet int hur det är med bilar. Jag hörde av nån att bilar int va speciellt billigt, men jag vet int. Jag höll på å ring dit idag men dom stängde tydligen 15.00. Men jag får väl slå en signal imorgon.


800kr kvartalet lät ju inte jätte billigt, de priset fick ju jag också när jag ringde till Folksam. Får väl möjligtvis bli den försäkringen om ingen annan är billigare.
jompa
Posts: 6
Joined: Tue May 18, 2004 9:08 pm

Post by jompa »

Jag har trafik i volvia och fick ett pris på 1668/helår, bor också i västerbotten(Umeå) kanske har med åldern att göra(jag är 30). Som sagt ring runt..
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

800kr/kvartal är inte särskilt billigt nej. Fast det beror ju på vad man jämför med. Jämfört med MHRF som kostar ca. 500kr/helår för helförsäkring är det ju hutlöst dyrt, men då är det ju också en hel del restriktioner för användandet av bilen, förvaring, krav på finskick osv osv.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo det är klart att det har med åldern att göra... det känns fruktansvärt orättvist att 18-åringar ska bli straffade för sin ålder. Vad tror dom att man ska göra med bilen?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Då tycker jag att det känns ännu mer orättvist om äldre ska straffas för att 18 åringar kör sämre. Det är ju knappast någon hemlighet att unga män är mer riskbenägna, har sämre körvana och utsätter både sig själva och andra för fara i större omfattning än andra. Den största riskgruppen ska också ta de största kostnaderna - allt annat vore orimligt. Det måste ju ligga i försäkringstagarens ekonomiska intresse att sköta sig.

Angående nivån på premier ska väl tilläggas att billigast inte alltid är billigast. Försök tänk längre än till nästa inbetalningskort. Vad händer om det smäller? Vem vill du hålla i handen då?

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Spilloljan wrote:Jo det är klart att det har med åldern att göra... det känns fruktansvärt orättvist att 18-åringar ska bli straffade för sin ålder. Vad tror dom att man ska göra med bilen?
Det är väl ingen hemlighet att 18-åringar och "yngre" förare kör mer riskfullt och "glatt" än äldre personer? Se bara på grabbarna som spelade in filmen som finns att se här på forumet i en annan tråd. :D

Den som utsätter sig själv, andra trafikanter och sitt fordon för större risker bör ju även få betala ett högre pris för "ersättningsskyddet".
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ett väl beprövat tips är att ha bilen på mor eller far.. de har ju oftast billigare försäkring.. sen om man kvaddar den så får ju dom säga att dom lånade ut bilen till dej..eller ngt i den stilen.. om nu bilen står på dom...
men jag hra för mej att de kan försäkra bilen trots att den står på dej..
rätta mej om jag har fel jag tror att det är så.. tills jag har blivit bevisad motsatsen=)

men sen är det inte kul när man som yngling precis har tagit körkort, och inte har råd med bil för försäkringen är svindyr.. är i samma situation så.

men det är ju som D57149 (eller hur ditt nick nu är :lol: ) att visst kör vi lite \"gladare\" och mindre riskmedvetet det skjuter jag inte under en stol.. och det är därför det är dyrare.. men det är ju löjligt dyrt egentligen nu vet jag inte vad det kostar men det är på tok för mycket om man ser på den normala inkomsten för personer i vår ålder

men på lång sikt så får man ju inte den körerfarenhet då och kanske de som har haft körkort i 5-10år blir den stora riskgruppen efter ett tag..

helt teoretiskt tänkande från min sida men det ligger ngt i det!?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Försäkringsbolagen sätter knappast priset på försäkringarna utifrån inkomstnivåerna. De ser helt till sina egna risktaganden och \"utgifter\" om något händer. Jag vet själv hur det var att vara 18 år och precis ha fått körkort, även om jag inte är mer än 21 år idag. Försäkringen kostar nog nästan lika mycket för mig idag som då, men jag har slutat köra med blytung gasfot (med allt vad det innebär). ;)

Skriv över bilen på morsan och farsan och låt dem teckna försäkringen så slipper ni \"ungdomspremien\". I princip är det ju inget mygel sålänge bilen är skriven på någon av dem då e ju faktiskt äger bilen på pappret.

Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen är lönt att ha en hög försäkring på en äldre bil. Stöld, brand och trafik är ju viktigt. Men det är väl tyvärr så att om man har en högre försäkring och något sker, kommer försäkringsbolaget titta i sina tabeller som utgår ifrån miltal, årsmodell osv. och beräkna hur mycket ersättning de skall betala ut. Undersök detta INNAN du tecknar försäkringen. Vem vill betala tusentals kronor om året för att sedan få veta att \"bilen är för gammal för att repareras\" eller att delarna är för dyra eller att du får ut 2000kr ersättning för hela bilen då försäkringsbolaget tänker skrota den pga. höga kostnader och lågt värde på bilen.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo men det känns så fel att få så dyra försäkringar... först ett körkort för en 10-15000 sedan en bil, skatt (om ej veteran), åsså en försäkring på alltihop... Inte alls billigt... Känns lite konstigt att det är så men det är väl bara att respektera. Sedan ska man inte dra alla över en kant, ALLA 18-åringar kör inte som idioter. Jag har då inte köpt en Amazon för att stöka omkring och skapa oreda... men det är ju jag, kanske ALLA andra 18-åringar är annorlunda?

Sen det där med att låta föräldrarna stå som ägare tycker jag inte heller är rätt, och jag tror det kan bli en värre utredningssituation om det blir nåt elände. När jag köpte bilen så tänkte jag som så att jag ska vara \"duktig\". Dessutom så kan det ju vara en fördel att börja \"bygga bonus\" redan nu, inför framtiden.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

D59471>>nej det är ju klart att de inte utgår från inkomsterna men jag hade det som referens punkt.. att en 18-20 åring ska ha en försäkring som är svindyr medans en.. säg 50 åring som har en splitterny merca eller ngt sånt för mer än 500 000(han/hon är framgångsrik) och då har en försäkring som är billigare.. det känns juh inte rättvist..

spillis>>nej det är inte alls så att ALLA 18 åringar kör som idioter men det är ju fler som gör det än som inte gör det marginellt sätt.. sen utredningssituationen är ju inget att snacka om det är ju bara att fråga om de inte får ha en bil som de lånar ut till dej.. får dom inte det är det ju sjukt..

sen så är det ju klart att man inte köpt sin amma för att busa med.. men man kommer väl inte köra som \"tant Agda 86\" bara för att man har en gammal bil som har ett stort sentimentalt värde.. det kommer jag nog inte göra.. men det finns de som gör det och det är inget fel, absolut inte..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Nä, nog ska prylarna användas! Tycker det är lite knepigt när en del har en så fin bil att dom int kan köra den, det är lite för mycket. Nog är det roligt med en fin bil, men det ska ju ett nöje att köra den också!

Ajja tror inte att jag kommer att bli jätteklok på det här med försäkring på gamla bilar. Nog hade jag hållit med försäkringsbolagen om det var en bil med jättehög prestanda och motor, men en 34år gammal Volvo, som ligger på ca 60Kw?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag tycker att ni glömmer en viktig sak när ni föreslår att sätta bilen på Mor eller Far. Vad händer med er bonus? Inget, eftersom ni inte äger någon bil. Helt plötsligt har ni pluggat klart, satt på slipsen och köper en V70 2.5T eller någon annan bonna-bil med 200bhp. Då kommer försäkringsbolaget skinna er kraftigt även om ni hunnit fylla både 25 och 30. Börja samla bonus redan nu. Bättre då att låna pengar av Mor o Far till att betala premien. Jag har 75 % på trafiken o 30% på halvan och jag har börjat få grått hår. Likförb. svider det i lädret när premien på familjebilen ska betalas.
-anglofil-
Post Reply