Brytarlös tändningen till 085 aluminiumfördelare

Moderatorer
large
Posts: 41
Joined: Mon Jan 08, 2007 10:14 pm

Brytarlös tändningen till 085 aluminiumfördelare

Post by large »

Jag har köpt en Bosch JFU4 aluminiumfördelare (0 231 170 085) till min trimmad B20. Har någon fixat en brytarlös Ignitor i sådan? Vilken är rätt modell av Ignitor? Dom som säljer Ignitor, säger att dom inte vet säkert vilken typ fungerar i denna fördelare. Kanske någon har provat?

Ska man modifiera 085 delaren till trimmad motor, eller är den bra så? Vad ska man göra med vacuumklockan?

Jag är tacksam för alla tips.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Köpte Ignitor från BM Classic till min 085 fördelare, inga problem.

Kör utan kopplat vacum, har dubbla Weber. Plattan är inte låst, funkar bra ändå.

Tändningen ställd på ca 37 vid fullt utslagen fördelare.
large
Posts: 41
Joined: Mon Jan 08, 2007 10:14 pm

Re:

Post by large »

Daggis wrote:Köpte Ignitor från BM Classic till min 085 fördelare, inga problem.

Kör utan kopplat vacum, har dubbla Weber. Plattan är inte låst, funkar bra ändå.

Tändningen ställd på ca 37 vid fullt utslagen fördelare.
Kommer du ihåg vad är korrekt typnummer eller modell av din Ignitor?
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Har ignitor på min med o det är ju en alu fördelare vet inte om det är en 085 men den sitter på en b20 från 76. Borde vara modell nr 1847v du ska ha.
Handlade min på ebay bra pris tyckte jag 590kr ink frakt. Vet inte vad det kostar här hemma. Men här har du en länk i alla fall. Finns ju flera säljare där.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pertroni ... enameZWDVW
22134 VF
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

BM-Classic vet viken variant du ska ha. Jag har nr 1843 men jag undrar om inte 1847 också passar.
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Post by cll05002 »

jag köpte ett ignitorkit från UK. I listan som Petronix har över sina kit så står det fel! Det står att 1847v passar till senare volvofördelare till 140, men det ska vara 1843 på dessa. Så lita inte på listan... 1843 har jag monterat i min 085 fördelare och det ska passa en org fördelare i 140 -70 också. Säkert samma med amazon


mvh//Christian
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by rallyezon »

Hade contact med Pertronix i Kalifornien och Retrorocket i England ,jag fick bekräftelse att det är 1843 som passar till 085 .
large
Posts: 41
Joined: Mon Jan 08, 2007 10:14 pm

Re: Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by large »

rallyezon wrote:Hade contact med Pertronix i Kalifornien och Retrorocket i England ,jag fick bekräftelse att det är 1843 som passar till 085 .
Ja, det stämmer. Jag har nu 1843 i min 085 fördelare on den funkar bra. Den är den korrekt modellen. 1847V funkar inte utan modifiering.

Men nu planerar jag att förbättra tändingen med MSD 6A-boxen. Har någon tips av den? Ger MSD-system mer effekt? Funkar den med original Smits-varvräknaren?
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re: Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by PVmannen »

large wrote:
rallyezon wrote:Hade contact med Pertronix i Kalifornien och Retrorocket i England ,jag fick bekräftelse att det är 1843 som passar till 085 .
Ja, det stämmer. Jag har nu 1843 i min 085 fördelare on den funkar bra. Den är den korrekt modellen. 1847V funkar inte utan modifiering.
jag ska oxå köpa ignitor till min 0231 170 085 JFU4 fördelare, och jag skall då oxå förmodligen ha 1843 till den men vad är kostanden på detta (inkl frakt) från BM? jag har mailat dom men inte fått svar så jag tänkte fråga här om det är ngn som vet.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by redheat »

Kostar ungefär dubbelt så mycket som hos typ retrorocker i england ( eu land slipper tull , moms ) köpte en där med frakt 600:-, BM clasic skulle ha 1200:- med frakt tror jag.

http://www.vintageperformance.com/retro ... gnitor.htm



PVmannen wrote:
large wrote:
rallyezon wrote:Hade contact med Pertronix i Kalifornien och Retrorocket i England ,jag fick bekräftelse att det är 1843 som passar till 085 .
Ja, det stämmer. Jag har nu 1843 i min 085 fördelare on den funkar bra. Den är den korrekt modellen. 1847V funkar inte utan modifiering.
jag ska oxå köpa ignitor till min 0231 170 085 JFU4 fördelare, och jag skall då oxå förmodligen ha 1843 till den men vad är kostanden på detta (inkl frakt) från BM? jag har mailat dom men inte fått svar så jag tänkte fråga här om det är ngn som vet.
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re: Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by PVmannen »

redheat wrote:Kostar ungefär dubbelt så mycket som hos typ retrorocker i england ( eu land slipper tull , moms ) köpte en där med frakt 600:-, BM clasic skulle ha 1200:- med frakt tror jag.

http://www.vintageperformance.com/retro ... gnitor.htm
Tackar! men måste man ha kreditkort då eller, har ingen lust o lämna sådan information över nätet. eller hur gjorde du?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Gillar inte heller att betala med kreditkort över nätet. Har fixat paypal istället. I de fall det inte går med Paypal (som när man vill ha A/C prylar från USA) så har jag ringt upp och lämnat kortnummer. När inte det går har jag sänt pengar i kuvert....... Helst inte men vad gör man. Man kan försäkra Rek till rätt stora belop och rek till utandet kostar 90 spänn (är då försäkrat till 500 kr) Det är iallfall mycket billigare än bankernas avgifter.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Vissa banker har en tjänst där du via din internetbank får ett tillfälligt extra kortnummer för just Internetköp till vilket man kan knyta ett maxbelopp. Numret dessutom är tidsbegränsat till ungefär en månad.
Är man orolig att lämna ut sitt \"vanliga\" kortnummer kan man använda det systemet och slipper risken att numret till sitt vanliga kort hamnar i orätta händer.
Kolla med din bank om möjligheten finns!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Brytalös tändningen till 085 aluminiumfördelare

Post by rallyezon »

Hej alla ,
har min 1843 också fått från Retro Rockets för USD 85,80 plus USD 18,00 porto .Betalt via PayPal skickat från England allt gick proplemlös !

Wolfgang
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Brytarlös tändningen till 085 fördelare

Post by redheat »

PVmannen wrote:
redheat wrote:Kostar ungefär dubbelt så mycket som hos typ retrorocker i england ( eu land slipper tull , moms ) köpte en där med frakt 600:-, BM clasic skulle ha 1200:- med frakt tror jag.

http://www.vintageperformance.com/retro ... gnitor.htm
Tackar! men måste man ha kreditkort då eller, har ingen lust o lämna sådan information över nätet. eller hur gjorde du?
Jag använder Pay Pal eller E-kort eller vad det heter man får ett nytt kortnummer på Visa kortet varje man använder det.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infO ... 89,00.html
Post Reply