B20 med M47

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

B20 med M47

Post by AMAZON CAB »

Hej, jag har fått tag på en växelkåpa till b20 m45. Jag ska inte ha m45 lådan utan ska åka m47 så jag undrar om det är någon som har gjort det samma. I så fall så skulle jag vilja veta vilka modifikationer som behövs gjöras? Balk, Hastighetsmätarwire, kardan, mm

Tackar för svar // jimmy
Buick 1960 flattop, Amazon 64 cab, 69, 70, mfl
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Frågan har varit upp förut men det är som du säger, balk, kardan och tunnel behöver byggas om.

I min bil var tunneln redan ombyggd när jag köpte bilen. Tidigare ägare hade satt dit en 140 kardantunnel ovanpå originaltunneln och det både ser bra ut och passar bra, man fick knacka ut den en liten aning inifrån för att det skulle gå helt fritt.

Själv tog jag en växellådsbalk från 240 som faktiskt passade riktigt bra, har dragit fast den med 6st genomgående bultar. 2st på varje sida i genom de längsgående balkarna där även en hylsa svetsades fast invändigt som förstärkning till varje bult, samt 1st på varje sida genom golvet. Fästet till kudden fick göras om lite också.

Kardanen måste såklart kortas och det är väl egentligen den riktigt svåra biten. Jag kollad emed något företag som kunde korta kardanen men de ville ha runt 2500:- för jobbet inklusive balansering vilket jag tyckte var en aning dyrt. Men de tipsade om att kardanen bara fick slå på ett par hundradels mm om det skulle bli bra. Farsan lyckades till slut fixa till det med svarv, svets och massor med tålamod.

M47 lådan finns ju både med och utan uttag för hastighetsmätarwire. Nu har jag inte original hastighetsmätare men borde inte alla volvolådor med wire funka lika och passa emellan? Har du en utan wire ska det gå elektriskt från bakaxeln och då blir det krångligare.
Det går att byta utväxlingen på wiren genom att byta plastdreven där den går in i lådan också om utväxlingen i bakaxeln inte passar ordentligt.

Kopplingen jag använde mig av var en 240 GLT

Image
Image
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

Post by AMAZON CAB »

Tackar för info. :lol:

Är det någon som vet om M41:ans kardan passar på en M46 låda i detta läge? För en sådan kardan har jag och om den passar så är det ju bara att slänga upp en sådan låda i stället.

// jimmy
Buick 1960 flattop, Amazon 64 cab, 69, 70, mfl
amazonpeter
Posts: 15
Joined: Wed Sep 26, 2007 9:17 pm

Post by amazonpeter »

om du tar medbringaren från en tidig m46.så e den bara o trycka dit.
de satt mindre kardan på dom första 240.ja har för mej att dom bytte samma år.som dom bytte koppling -78. :)
Post Reply