Huggande trumbroms -62

Moderatorer
Post Reply
P164B
Posts: 4
Joined: Sat Jun 05, 2004 1:30 am

Huggande trumbroms -62

Post by P164B »

Hej!

Long time no see!

Jag har problem med min Amazon -62. Bytte bromsbackar fram förra sommaren när jag fick anmärkning på ojämn broms fram. Besiktade om och fick godkänt, men.... nu trampar man på bromsen och inget händer vid \"normalt\" pedaltryck. Sen trampar man lite hårdare och då kommer det klonkande ljud när backrna fullständigt nyper/hugger fast i trumman och framhjulen gärna låser sej, klart pinsamt och obehagligt!

Kan det vara dags att byta hjulcylindrarna? Tyckte de gick lätt när jag bytte backarna, men vem vet? Felet verkar vara att man får ta i (bromsa hårt) för att pressa ut backarna och när de åker ut så blir det med besked.

Bakre bromsarna funkar fint.

Tacksam för erfarenheter kring liknande problem.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du kan ju börja med att tömma systemet på något smidigt vis (anslut slang till luftnipplarna och töm ut vätskan i kärl på golvet genom att trampa m. pedalen.

Sen skulle jag inspektera hjulcylindrarna fram. Ta isär och kika på cylinderloppen. Har de ej fått rostangrepp/djupa porer/grovt slitage kan det räcka med att rengöra, smörja upp med bromsfett och sedan montera dit kolvarna igen med nya packningar. En annan sak som bord kunna ge exakt ditt problem är väl slitna/gamla bromsslangar där \"membranverkan\" har uppstått pga. gummiflaga inuti slangen eller liknande. Nya slangar rekommenderas därmed.

Det kanske är lika bra att ta och göra en genomgång av hydrauliken i systemet. Rengöra och kolla huvudbromscylindern, nya packningar där med om den ser \"renoveringsbar\" ut och sedan hjulcylindrarna bak också förstås.

Det är ju lika bra att ta tjuren vid hornen direkt P164 Bengtsson(?). :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Och har du det minsta lilla olja på trummorna så får du huggningstendenser på bromsarna.
AVG
Post Reply