Växelspaksknopp med V

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Amazon wrote:Huga :evil: en customiserad bil kan jag ju inte ha. Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt :wink:
Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Arne wrote:Amazon, har din Amazon den tidiga växellådsbalken eller den som kom senare? Är det den tidiga balken ska det nog sitta en H6, men är det den senare balken ska det nog sitta en M4. Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
Bilen levererades med största sannolikhet med M4 låda från fabrik (tillval), betyder det att den har M4 balken också? Hur ser man skillnaden?
Hasse63 wrote: Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag. :wink:
Ja hittar jag en så kanske :)
Volvo P1200VB 1958
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Post by pråm_amazon »

hmm detta tillhör inte amazon men därimot m40 eller m41. hitta en gammal 142 på en skrot. den hadde en egendomlig vexelspaks knopp. såg ut som ett cyckel hantag. alldrig sett något liknande. tyvär gjorde ja av me den när ja sålde epan. ångar de som fan. å den spaken va orginal. inget hemma snidet mög.
Amazon -62
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote:Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
Däremot finns uppgiften i specifikationerna att modell A har H6 och modell B har M4, brytpunkten anges till februari 58 och chassienummer ca 5000.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag hade en -57:a en gång och bytte till M4 låda. Jag var tvungen att bygga om befintlig balk, det fanns inga hål för den andra typen av balk.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
Eller så finns det två "varianter" på Amazon chassiet och det levererades bägge typerna av lådor till dessa varianter.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Poängen var att det inte med hjälp av växellådsbalken gick att avgöra vilken låda som var original.
Reservdelskatalogen anger bara en typ av konsoll som balken ska sitta i därav mitt antagande att det fanns/finns dubbla fästpunkter på dessa bilar och endast ett chassieutförande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ja det vore väl ganska logiskt med tanke på att den fyrväxlade lådan bara var tillval till en början (kanske hela modellåret 58?). Sporten som kom en bit in i 58 var väl den första med M4 låda som standard?
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Bara att ta fram tumstocken då

Post by QV »

För att få svar på denna fråga så måste vi ut och mäta på våra bilar. Först då vet vi om och när man har användning för olika avstånd.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amazon wrote:Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt :wink:
Nu kan det avslöjas att M4 lådan ursprungligen försågs med V-knoppen då volvo inte hade fått fram den 4 växlade knoppen till M4:ans produktionsstart som dessutom var tänkt att heta M3.
Beviset
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det är väl också typiskt att just du Lars Bd hittar detta. Killen med koll 8) Nu kan du sova lugnt Amazon då du har rätt knopp, väl? Och, då kan jakten samtidigt börja för dig, på 2 st NOS klisterlappar med vxl lägen :wink:
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Där står ju om lappen jag hade i vindrutan. Den borde väl inte ha satts dit om bilen hade haft en knopp med växellägen monterad från fabrik? Servicemeddelandet är från mars 58, samma månad som min bil upptogs i typintyg. Jag ställer mig samma fråga som Uffe, kan man utan att ljuga säga sig vara hyfsat säker på att bilen fick den äldre knoppen monterad från fabrik?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det är väl alldeles klart nu Amazon, att din bil skall ha knoppen med V från fabrik. Varför skulle annars din bil vara försedd med klisterlapp? Den klistrades ju dit i mellantiden innan den nya knoppen tagits fram, eller? Var glad! Vad jag menade var att nu måste du ju leta fram klisterlappar i NOS eller nyskick :wink:
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ja o man kanske skulle ta o skaffa sig en NOS växelspaksknopp också hur lätt det nu är 8) Jag vet en kille som har en NOS lapp men frågan är om klistret är så bra efter alla dessa år.
Volvo P1200VB 1958
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Växelspaksknopp med V

Post by PeterB »

Hi hi.. jag har retat mig på min växelspaksknopp så länge jag har haft bilen, jag har en helsvart knopp som jag inte tycker är särskilt snygg men det är ju original på min m30.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply