Amazon 1966

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Amazon 1966

Post by Caltex »

Nu har bredbandet letat sig in i garaget och så även ett nytt objekt, eller ett nygammalt objekt är väl mer rätt... köpte denna för nått år sen, efter tips av en bekant.
Jag gav 3000:- för bilen i det skick som den är på bilderna, det enda som tillkommit är höger framskärm som är endast är dithängd tillfälligt.
div lyktpottor, lysen,kofångare,lister mm följde också med.
några bilder:


Image


Tvärbalk hö
Image

Tvärbalk Vä
Image


Image


Image



Image


Image


Image


Image



Image


Image

ska meka idag , återkommer med mer info.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Så det blir en originalbil nu då av denna rostfria, för nått rosthål ser jag inte. Då har du en 75hk och en 175hk +++ tidsmaskin
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Jodå, det finns rost, 5x5cm under förarstolen, i båda sandplåtarna , i höger hjulhus, in mot skuffen och så ovanpå båda skärminfästningarna(lagat av föregående ägare, måste göras om :?
Original och hyfsat bruksskick är det tänkt.
det enda den andra bilen har i likhet med en tidsmaskin är att den kräver en jäkla massa tid :lol:
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Verkar vara ett vettigt objekt! Gillar den där färgkombinationen skarpt också. :)

Ser att det sitter bromskraftförstärkare på den. Är det original 1966?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Jag vet inte hur det är med den saken , har också funderat över det..
har inte sett den där modellen av hjälpbromsservo förut heller
någon på detta forum kanske kan svara på den frågan :?:
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Ar det manne en Bendix borms servo? Tror mig kanna igen modellen fran en trevlig 64 sportare jag hade en himmla massa ar sedan (den hade ett golde soltak).
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Bromsservo blev inte standard förrän 1968, men fanns som tillbehör tidigare. Den variant som du har känner jag igen, men kan inte placera den.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag har en -67 med samma färg o gillar den skarpt. Hela din bil verkar vara i bra skick, så lycka till den kan bli riktigt fin...
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Ser väldigt välbevarad och fin ut :) Kan du läsa vad som står i de gamla tidningssidorna i golvet :wink: Ännu ett kul projekt att följa här på forumet.
Amazon 1957
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

sliten, men ser fräsh ut rostmässigt, o snygg grön inredning :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Man kan läsa om intressanta saker så som att \"Drabantost nu tillverkas vid mejeriet i vindeln\" :lol: hittade inget datum på tidningen tyvärr.


Gårdagens mek blev följande:

*Justerat ventilspel
*Bytt olja och filter
*Har tömt ur lite skrot ur tanken.
*Rengjort och stökat till bränslepumpen
*Rengjort/renoverat förgasaren

Image



Motorn gick som ett lass dynga när jag körde in bilen (har stått några år)
men efter meket så började den gå ganska bra, nu började man ju dessvärre höra ett tydligt knackande också ... lite trist :cry:
Så idag på morgonen gick jag över ventilspelet igen och hittade detta:

Image

:shock:

Men nu är den tyst och fin..
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Va grymt fin förgasaren blev :shock: Det ser inte ut som bilen gått så många mil. I alla fall inte med de framsätena som sitter i nu. Brukar vara mycket mer sedsuttna på bilar med flera 10.000-tals mil bakom sig. Visst är det en go känsla att lyckas reparera/fixa till en motor som går kass, genom så enkla saker som förgasare, tändning, bensinpump, ventilspel. Att slippa riva ner alles :) Jag vet att många av er bara ser det som en förmån att få riva ner i molekyler 8)
Amazon 1957
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Tackar, jag satt med tandborste, skruvmejsel och avfettning och rengjorde den.... tog en halv dag.
Jag tror inte heller att den har gått så långt... jag ska forska fram lite mer historia om bilen, då det har visat sig att det var Fadern till en herre på jobbet som köpt bilen ny.

Jag kan bara hålla med om det du säger, det är en otroligt rolig del av renoverandet att laga till sånt. :D:D:D:D
Det här projektet ska inte rivas ner i minsta detalj, men allt ska fungera 100% och bilen ska se vettig ut både in och utvändigt

Dagen mek : kylsystem/värmesystem...

tätt...


Image



Otätt..



Image



bättre..

Image



Image



när jag monterade ihop allt så läkte värmekranen och paketet är ganska så tätt invändigt... :(
Det är roligt nästan jämnt..
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Bra jobbat Caltex!
Ska bli kul att följa detta projekt.
Intressant att ett kylsystem kan bli så tätt! Ser ju ut som tjockolja i slangen innan rengöring :shock:
Som tidigare skrivits så ser ju stolar och dörrsider osedvanligt fina ut!

Bredband i garaget? 8) Fan det är ju bara att montera upp en webkamera så vi kan se på renoveringen närhelst på dygnet :lol:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Tack för de positiva kommentarerna
Ja jag har då aldrig varit med om att en amazon haft ett så igenhärkat system. jag fick lov att byta röret från vattenpumpen till värmepaketet då det hade rostat igenom i den sista böjen ! :evil:

:
Bredband i garaget? Fan det är ju bara att montera upp en webkamera så vi kan se på renoveringen närhelst på dygnet
Det man skulle få se mest av i den webbkameran är väl när jag sitter och surfar på amazonklubben , haha :wink:
Post Reply