Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-

Post by Blomquist »

Efter vad jag har förstått är det för det mesta svart krymplack man får tag i.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =krymplack
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-

Post by Dieseltroll »

Hej!

Vad trevligt att du har hittat tillbaka till oss :P

Det verkar som om du har hittat samma kompressor som jag själv hade tänkt handla nu i vinter 8)
Du hade inga konstigheter med leveransen från duab??

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-

Post by cruisingphill »

Nej det var inga problem alls med leveransen mer än att den var rätt klyddig att lyfta ner i bagaget på sjuförtin, jag handlade den alltså i butik själv. Mönsterås ligger ju bara ett par mil norr om Kalmar. Hur som helst, jag rekomenderar den varmt, öser på friskt utan att behöva hämta andan allt för ofta, och den är inte så högljud heller.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-

Post by cruisingphill »

Har varit riktigt usel på att uppdatera, dels på grund av att jag inte har varit så mkt i garaget men också för att jag inte haft tid eller ork att ge mig i kast med datorn/bilder etc...
här kommer iaf en sammanfattning av vad som gjorts och görs sedan i höstas.

Image
Motorn har börjat demonteras..

Image
Överfallen borttagna, såg fint ut i lagerna!

Image
Måste få fatt i en hylsa (36mm?) till kamaxeldrevet..tips och trix för denna procedur??

Image
Förbränningsrummen, ser okej ut i min värld.

Image
Vipparmsbryggan av.

Image
Ventiler på väg av

Image
Ordning o reda

Image
Ventiler borta

Image
Rengjort

Image
Vevparti ute, allt verkar vara i bra skick

Image
Tomt så när på kamaxeln..

Image
Lyftarna

Har även gjort en del vad gäller rostlagning, både på skärmar och på bilen, främst framme vid framskärmsbalken. Det tar tid och går långsamt men det är relativt "enkelt" arbete, bara man är systematisk och inte ger upp.. :| Har bytt telefon och på den gamla luren ligger en massa rostlagarbilder..


Nu till motorn, jag har för avsikt att behålla samma motor då allt verkar fräsch, men med tanke på att jag nu har kommit så pass långt med motorn så känns det som ett steg i rätt riktning att kanske pigga upp motorn lite, borrning till över dimension görs ju snabbt o billigt av känd firma i Skåne, till detta tillkommer nya kolvar med ringar, men stakarna kan man väll återanvända?

Vevlager och ramlager byter jag, inte för att jag tror att det behövs utan för att ha ryggen fri och vara säker på att det är fräscht. Vad gäller topplocket så är jag fundersam på vad man ska göra, porta låter trevligt men samtidigt dyrt? Kan man ge sig på detta själv på enkelt vis eller är alla ingrepp där no-no om man saknar annat än grundläggande motorlära?

Plana topplocket, är det lönt? Riktplaning har man ju förstått ska vara värt då man renoverar? Kamaxeln, den ser riktigt sliten ut, ny kommer att ta plats men vad för typ, kommer ju att köra med 2x SU förgasare och något som passar sig bra till dessa vore lämpligt, vad rekommenderar folket?

Lättning av svänghjul känns också som en rätt enkel och billig lösning för att få ut lite mer krut ur sänket.


Med era erfarenheter och kunskaper, vilken väg rekommenderar ni mig att gå? 2xSU, ÖD.borrad är redan bestämt, vad mer kan man med inte allt för avancerade specialkunskaper ge sig i kast med för att kräma ur så mycket som möjligt?

Språka mina vänner :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-

Post by Dieseltroll »

Hej Phill :D !

Det var inte igår! Det verkar som om vi håller jämna steg, jag är också i farten att frächa upp spisen i min egen amazon. Het tips för kamdrevsmuttern: släng tillbaka veven och lägg en kloss mellan en balansvikt och blocket. Mutterknackare är att föredra men det fungerar även med en rejäl skiftnyckel...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-

Post by John »

Ett till tips är att skruva dit några överfall på veven det gjorde inte jag då när jag tog i för att skruva bort kam muttern lyfte jag veven och sabbade fiberdrevet
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-

Post by cruisingphill »

Tack för tipsen, gjorde som ni skrev och det gick kanonlätt, fick dock köpa en kamasaskiftnyckel för 235kr men nu har jag (ytterliggare en)en som håller livet ut 8)

Nockarna på kammen var duktigt slitna, kan vara orsaken till att den skramlat och knackat i ventilerna innan, trots väldigt noga ventiljustering?

Image

Inte mycket jag kan om kammar men en av åtta nockar ska knappast se ut på det här viset :shock:
Image

Rengjort block, köpte massa stålborstar och färg
Image

Färgen som satt där var tammetusen inte det lättaste att få loss, knappt att roterande stålborste tog det..
Image

Provmålade en yta på blocket, hade rengjort med avfettning efter att jag tagit bort så mycket färg som jag kunde.
Färgen är Corrostabils röda motorfärg, köpt på Mekonomen. Läste i ett par andra trådar att folk rekommenderade den så jag slog till, men efter bara ett par penseldrag märkte jag att färgen var jäkligt tjock att applicera, dessutom blev det allt för tydliga penseldrag, den rann liksom inte ihop och blev slät så jag la på tjockare, vilket givetvis resulterade i att den började rinna och se allmänt miserabel ut. Det rödmålade området nere till vänster är där jag provade att spraymåla, det blev inte bra det heller..

Tror ni man kan spä denna motorfärgen med något och spruta på den, alternativt pensla den om den är lite mer lättflytande? Valde till sist att torka bort det jag målat innan det satte sig allt för hårt..

Image
Image

Image

Är något bitter för att färgen ser ut som skit när man penslar på den.. vad för erfarenheter av detta finns där ute i motorfixardjungeln?

Gokväll //Mr Redfist..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by 123GT »

Vet inte...men funderar på temperturens inverkan / påverkan.
Kan det ha med omgivningstemperatur i lokalen du är och målar, blockets temperatur samt temperaturen på färg(-burken) ?
Vanligt är ju att färg skall hanteras i (ett angivet antal) plusgrader och värme är vi ju inte bortskämda med såhär års !

Annars...vet jag inte mer än:
- är ytorna "tillräckligt" bra rengjorda ?
- är färgen blandad "tillräckligt" ?

....hhmmmm, lycka till !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by cruisingphill »

Tack för ditt inlägg Sven, jag tror dock att jag har gjort rätt på de flesta av dina listade punkter.

Ytan som provmålades var stålborstad och sedan avfettad med t-sprit och torr då jag målade.
Blocket låg ute en halvtimme på förmiddagen och tvättades med olika lösningsmedel och vatten, därefter låg det inne i varmgarage i minst 8-10 timmar innan jag målade så temperaturen tror jag inte var för låg, är omkring 20 grader i garaget? Ska dock kolla upp vilken temperatur som färgtillverkaren rekommenderar.

Färgburken hade stått inne i huset sedan jag köpte den igår och det var rumstempererad.
Funderar på om jag inte rörde om färgen tillräckligt innan, om det var det som menades med "blandad"?

Om man nu ska blanda ut sådan färg, vad ska man använda? Thinner?


Ska ge det hela ett nytt försök senare idag, ska bara slipa ner resten av blocket så att det är gjort.

//Phille



[Edit: Ringde till Corrostabil och pratade med en kunnig herre där, han sa att färgen gick alldeles utmärkt att blanda ut med vanlig terpentinförtunning om man ville få den mer lättflytande eller sprutmåla. 1:3 ska den blandas. Detta påverkar heller inte färgens värmeförmåga vilket försäljaren på Mekonomen sa till mig..]
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by 123GT »

Klart att du har gjort rätt ! :D Jag är som sagt ingen färgexpert. Skumt...men hoppas det löser sig med de tips du nu har fått ! Är färgen så känslig eller vad är det frågan om ? Penseln du använder är den ny eller har den varit med om en massa skumma äventyr tidigare ? :lol: Lycka till...spännande fortsättning !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by cruisingphill »

sven, jag menade inte att det du skrivit var sådant jag tagit för givet att jag gjort rätt utan jag menade att dina tips dessvärre inte hjälpte men att det var bra tips, är absolut inget vidare kunnig inom området vad gäller färg och konsten att applicera densamma...tyvärr, hade varit fint att kunna dock:P

Penseln är ny den med, däremot så får jag krypa till korset och erkänna att jag inte hade rätt temperatur i garaget, jag vet inte om det är efter mina år i Boden men det jag upplevde som varma 20grader var bara 13 grader och således kan det vara därför som färgen var så trög att applicera.

Jag har idag slipat ner resten av blocket och ska ta in blocket i huset innan jag målar det så att det är varmt och gött när det får färg.

I'll be back with results
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by Ragge »

cruisingphill wrote: Jag har idag slipat ner resten av blocket och ska ta in blocket i huset innan jag målar det så att det är varmt och gött när det får färg.
åååh , blir det lackering på köksbordet ?? har du sambo så får du nog lura iväg henne ett par timmar .... haha, annars kan du få det tufft där ...
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by cruisingphill »

haha, jo jag har en sambo men jag behöver inte lura iväg henne någonstans för tanken är att ta in blocket och låta det bli varmt och sedan ta ut det i garaget innan jag målar det, ska se till att det hålls någorlunda varmt av någon värmefläkt..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by 123GT »

Ingen panik, Phille ! :D Jag tog inte illa upp, skojjade bara att du såklart hade gjort rätt oavsett vad och hur du hade gjort. Hoppas att det löser sig nu med trix o fix du har på G !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-

Post by cruisingphill »

Jag lever!

Var på Elmia i söndags och blev medlem i klubben på riktigt nu, till er som anordnat montern, snyggt jobbat!! Verkligen en motivator för att fortsätta med det egna arbetet!

Det går inte fort men det händer saker mellan övningarna!

Detta noterades förra våren..
Image

Då kapade jag till det på detta viset
Image

Lagningen har tagit sin lilla tid, en bild från tidigt i år
Image

Fick lagas i bitar om 15cm då jag har begränsat med plåtsaxar som "håller måttet" (Bonus för ordvits?)
Image


Image

Image

Rätt som de var så var det klart..på det stället
Image

Köpte hem reservdelsplåt från VP tidigare i vår, tröskelkanten var helt upprostad och en dåligt spacklad skada dålde sig utmed skärmkanten, samt rejält med rost i bakkant av hjulhuset mot bagageutrymmet. Bävade för att påbörja den reparation men det är bara att bita i det sura om man vill ha en bil att köra med..

Köttar på med ett lass bilder..håll till godo!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Kvar att göra är att punktsvetsa under tröskeldelen samt på insidan av skärmkanten mot den inre skärmplåten, borrat 6mm hål 2½ mellan varandra för att säkerställa rejäl fastsättning, sedan ska svetsarna slipas ner och sedan spacklas.. när det är klart börjar vi en halvmeter längre bak där bagaget/hjulhus/skärmkant möts..ska bli KUL! 8)


Out!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply