Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! Bilduppdatering 11 Maj 2010!!

Post by cruisingphill »

Dieseltroll: Nej jag har som jag skrev haft mycket ont om tid för garaget och också ont om kosing så det har stått stilla men motivationen kommer nog med värmen :D

Senaste dygnet har följande skett..

Hittat rost på framskärmsbalken
Image

Kapat bort rost från framskärmsbalken
Image
Image

Börjat skrapa loss underredsmassa från hjulhus och plåten bakom (vad den nu kan tänkas kallas?)
Image

Jag har också fått tummen ur och slutfört mitt sidoprojekt, ett motorstativ åt kraftpaketet. Fetat på med svetsen, det gick toppen! Materialkostnad 20kr (plus svetsråd/gas) 8) Stabilt!
Image

Nu är det helg också, då kommer det att slitas knogar i garaget! :D

That's all folks!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 14 MAJ<-------

Post by cruisingphill »

I brist på att andra skriver något så fyller jag på med lite bilder från dagens pulande..

Detta flexande kabelskyddet är till motorvärmarkabeln/kupevärmarkabeln och var väldigt rostig och ful. Sånt gillas inte.
Image

Efter ca 30 minuter konstant körande med stålborste på borrmaskin så blev det bättre, frågan är om man ska klarlacka eller något för att det inte ska bli ytrost efter kort tid? Tips mottages varmt!
Image

Idag/kväll har jag också tagit ner kardanaxeln, avgassystemet samt drag och den bakre kofångaren. Satan i havet vilket sjå det var att få loss de två sistnämnda, draget satt tydligen med åtta bult upp mot bagaget och dessa hade satt sig med naturens goda hjälp. Tog nog en fyra timmar skulle jag tro bara att få ner draget :evil:
Image

Blir att blästra och snygga till. Givetvis nya bult :roll:
Image

Jag har också tagit loss lister i min iver, dörrlisterna och de på bakskärmen gick bra, men jag begrep inte hur jag skulle få loss dropplisten så den slet jag i vilket resulterade i att den efteråt såg ut som en spånspiral från svarven, är högst osäker ifall den går att återanvända. Finns det styrningar för hur man ska gå tillväga vid montering och demontering av dessa? :?:
Image

Jag hade också av listerna runt bakrutan, var inte så knepigt men jag fick lära mig den hårda vägen att listerna som sitter över c-stolpen inte går att dra loss med fiskben som de som sitter under rutorna, sabbade den högra av dessa listerna totalt.

Såja, då var helgen slut!

Adiöö
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------

Post by Blomquist »

Dropplisten är knepig som du märkt, en bred tång och försiktighet då man bänder av den (uppåt).
Med snälla verktyg utan skarpa kanter kan man sedan böja tillbaka formen för att få tillbaka snäppfunktionen.

Klarlack på motovärmarslangen låter väl som en idé, själv tänkte jag gnida in den med paraffinolja när jag kommer till det,
jag utgår att du också har aluminiumvarianten.
Ligger inte så högt på listan ännu för min del.
210 -64, 223 -68
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------

Post by cruisingphill »

Blomquist wrote:Dropplisten är knepig som du märkt, en bred tång och försiktighet då man bänder av den (uppåt).
Med snälla verktyg utan skarpa kanter kan man sedan böja tillbaka formen för att få tillbaka snäppfunktionen.
Så man ska bända listen med undersidan uppåt och häkta av den på ovansidan sist..då gjorde jag tvärfel.. jag började nere vid framrutan och drog helt sonika loss listen som en tejpbit :roll:
Blomquist wrote:Klarlack på motovärmarslangen låter väl som en idé, själv tänkte jag gnida in den med paraffinolja när jag kommer till det,
jag utgår att du också har aluminiumvarianten.
Ligger inte så högt på listan ännu för min del.
Är det aluminium den är av? Hmm.. jag tyckte det var vanlig rost men det kanske var ärg och smuts bara? Är det alu så borde det väll räcka med att autosola eller vaxa den med en luden trasa.. men som sagt, det är smådetaljer bara men det är viktigt 8) Inget får dra ner helhetsintrycket när det väl är klart :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 16 MAJ<-------

Post by cruisingphill »

Fick lite tid över idag mellan jobb, kaffe och barnhämtning :)

Var på bakändan och tog loss bakluckehandtaget och låset och synade då lite kända rostområden, det fanns ett mindre hål i högra hörnan vid hjulhuset/bakskärm men efter att ha grävt igenom otaliga lager av pålagd spackel och smuts så blev hålet större :evil:
Image

Vet i katten hur jag ska laga detta, alltså vilka lager av plåt som ska vara var just i hörnan, allt är ju borta :? Får ta och spana igenom samtliga renoveringstrådar, är ju inte allt för ovanligt att det har hittats rost just där tidigare :lol:

Skärmkanten, blir väll att få tag på ekonomiplåt eller kapa från donatorbil på skroten.
Image


Har också synat rosten på högra tröskeln, är bara den yttre plåten i bakskärmen som är kass verkar det som, balken under är solid och hård.
Image

Blir ev. en sväng ut i garaget senare ikväll.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by A-masen »

Här har tråden rullat på och du har förmodligen agerat redan, men metallhöljet till motorvärmarkabeln är normalt sett zinkgalvat. Om du har polerat bort det nu, så bör du nog lacka den med någon motståndskraftig färg innan du monterar den i bilen. Om inte annat går det att köpa ny sådan (galvad) hos närmaste större elfirma. Kan du dessutom visa upp den gamla och beskriva hur den var monterad, så kan du helt säkert få (köpa) snygga avslutningar och förskruvningar också.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by cruisingphill »

Såpass, ja vid närmare eftertanke så kan jag erinra mig att det är någon form av ytbehandlig på skyddet som dammade bort när jag körde rent med stålborste. Tror du inte att det går att behålla den så blank som den är genom att klarlacka? Annars så sprayar jag den med silvrig fälgfärg, köpa nytt kanske är en idé också men det är ju inte lika kul som att ha kvar orginal :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by A-masen »

Det är möjligt att t.ex en 2K klarlack skulle räcka till? Man skall komma ihåg att det är ju en böjlig "slang" och vibrationer och skakningar kan göra att färgen skavs bort av kanterna på spiralen med tiden. Men pröva, du kanske blir en pionjär bland dom som vill ha glänsande motordetaljer. :) :) :)

PS! Lundin! Du har erfarenhet av galvaniseringsjobb. Tror du att det skulle vara möjligt att förkroma den böjliga slangen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by A-masen »

Chruisinphill: Efter lite tankearbete har jag kommit på att: Det finns ju redan färdig och förkromad spiralslang i form av duschslang!
Ett bra åskådningsexempel är Clasisjön nr 30-9342. 2 meter pris 139 kr. Samma sak finns ju naturligtvis hos många andra firmor. Nu är bara frågan om det räcker i ditt fall, för det är ju en gummislang inne i spiralslangen. Om då diametern är för liten till din elkabel, så blir det ju inte så roligt. Men om det skulle vara precis på gränsen, så går det utmärkt att använda vanlig flytande såpa att kladda på kabeln så den blir lätt att trä igenom. Ta till några decimeter i längd som du kan klippa bort sedan för att eliminera risken att det har kommit såpa i själva ledarna. (Såpa innehåller vatten). Och du skall använda RDOE gummikabel, och den tål säkert såpa. Den tål olja i alla fall. Såpa är även välgörande för vissa gummikvaliteter.
Men förskruvningar och ändavslutningar får du nog köpa hos en elfirma.
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by ATS »

Tycker att dina rostställen ser bekanta ut på ngt vis... :P :P
Tyvärr så är stället vid bakre skärmkant/innerskärm/sandplåt lite
besvärlig att laga snyggt, då det kräver att du kapar friskt i plåtarna runtomkring.
Men med lite arbete blir det bra !!!
Lycka till !

Mvh Thomas
Have a nice day !!!
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ------>UPPDATERAT 17 MAJ<-------

Post by cruisingphill »

Goda idéer du hade A-Masen, ska ta en koll på Clasisjön nästa gång jag är där!
ATS, visst är det nog knixigt men det är för litet för att jag ska köpa ekonomiplåt så det får bli ett litet pussel, har ju din och många andras tidigare arbeten att gå efter :)

Sedan sist har jag mest ägnat tid åt att bygga rotisserie/fordonsvagga enligt denna tråd: ROTISSERIE/FORDONSVAGGA men jag har under dagen pysslat lite för att underlätta den dagen jag ska ha upp bilen i vaggan. Då ska jag ju ha ner bakaxeln och framvagnen och därför måste bromsdetaljerna väck. Blev att demontera huvudcylinder, servo samt diverse rör.
När huvudcyl vara nere så demonterades denna genast för kontroll av innanmätet, loppet var blankt som ett ålarsle och gummina såg fina ut. En snabbomgång med roterande stålborste och sedan rostskydd och färg. Istället för trist svart så spexade jag till det med en mörkgrå volvofärg vid namn "Antracitgråmetallic" (Färgkod 214) 8)

Sedan blev det att kolla själva bromsservot, jag har aldrig förr demonterat ett sådant och hade därför ingen koll på vad som väntade, men nyfiken som jag är blev det att såga upp ringen runt vakuumkammaren och lära sig.

Lite bilder på kvällens arbete:

Demonterad huvudcylinder
Image

Stålborstad och rostskyddsgrundad
Image

Lackerad, tycker själv färgen är rätt snygg, inte original men det får duga, bara jag själv är nöjd så :)

Image

Servot demonterades och togs in i duschen för grovrengörning

Image

En detaljbild på vad som finns under plattan som sitter med 4 skruv där det går ett rör fram till vakuumbehållaren. Vad det är? Ingen aning.. :roll: ?

Image

Prylarna i cylindern på servot, dessa flög all världen väg vid demontering och jag ägnade en lång stund att få tag på alla delarna. Hittade DENNA länk i en annan tråd som var mycket hjälpfull!!

Image
Image

Allt detta ska in i det nedre hålet.

Image

Allt för idag, blir till att hitta på en egen patentlösning för att få ihop bandet som håller ihop halvorna till vakuumbehållaren, tänker INTE köpa en ny för åtskilliga hundralappar :?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-

Post by QV »

Min huvudcylinder var också bra i loppet men rostig överallt (förutom loppet då). tog och pulade loppet fullt med papper och blästrade därefter in och utsida :twisted: innan målning. Man skall ju inte jobba för många timmar i onödan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-

Post by cruisingphill »

Jag funderade på att låta den vänta till jag har fått tag på större kompressor för att då blästra den men eftersom allt var i så bra skick, och den bara var i behov av ny lack på utsidan så blev det en snabbvända med roterande stålborste.

Däremot så kommer jag att blästra aluminiumkroppen till servot, det är väldigt ärjat och ser tråkigt ut. Blir nog medelst salt eller bakpulver enligt tidigare beprövad metod.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-

Post by einar- »

mycket vacker färg på bromscylindern 8) (tycker han som har den färgen på sin 740)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 01 JUNI<-

Post by cruisingphill »

einar- wrote:mycket vacker färg på bromscylindern 8) (tycker han som har den färgen på sin 740)
Hehe, det har jag på min gamla sjuförti också, därav att jag hade färgen hemma.


För att inte bli helt bortglömd och bortkommen så tänkte jag uppdatera. Läget är som så att jag åter har anställts inom försvarsmakten och jobbar på annan ort under veckorna, därför så har jag bara haft helgerna lediga till att vara i garaget men familj och vänner kräver sin tid så det har varit ganska lugnt i garaget sen sommaren. Dock kan jag meddela att jag äntligen har köpt mig den där kompressorn som jag så länge spanat efter. Nästa löning blir det att köpa blästertanken och sedan är tanken att bilen ska upp i min rotisseri och renblästras och slipas ner.

Enligt forumrutin så bjuder jag på några bilder..

Image
5,5hk, 495L/min fri avg. luft. 100L tank. Behövligt tillskott i garaget!

Med nya kompressorn så gavs det möjlighet att fortsätta mitt lilla saltblästringsexperiment, fungerade betydligt bättre med rejält flås.

Så här ser den ena SU-förgasaren ut idag.
Image
Image
Image
Image


Och såhär ser den andra ut efter att jag saltblästrat, utgångsläget var enligt bilderna ovan.

Image
Image
Image
Image

Jag har också nollställt mätaren (nåja..98mil ifrån!) och börjat montera ihop själva mätarhuset, dock så ska jag lacka om den mässingsfärgade sargen men någon lack som liknar original, någon som känner till var man får tag på "skrynkelfärg" av mörkgrå nyans?


Image
Image


Allt för nu, kommer förhoppningsvis att ägna lite mer tid i garaget nu när jag har köpt kompressor och lusten åter satt in.

På återseende!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply