Så äntligen dags för uppdatering. Tyvärr en snål sådan rent bildmässigt... Jag skäms!
I dagarna blev det slutligen tid för att riva ur motorn och byta koppling!
Kopplingen var slut, den var ända ner till nitarna, så det var skönt att få in en ny och fräsh kopplingssats.
Det blev lite mer jobb än vad jag trodde eftersom kopplingsgaffeln (heter den väl) var itu, så det blev till att hastigt jaga tag på en sådan..
Den motorn var det ett helt helvete med den med.. Den gamla B18 åkte ur, och in kom en fräsh renoverad B20 med D-kam, portad, planad och lättat svänghjul.
Inga större problem med att få in den. Men efter att den varmkörts märktes det att det rann kylarvatten ifrån toppen....
Så det var till att av med oljan, och byta packning...
Nu skulle väl allt vara ok. Nejdå!!! Samma sak hände en gång till..
Kunde det vara så att toppen vart planad fel? Eller hela blocket skevt? Eller tog bultarna emot i blocket så att man inte kunde spänna tillräckligt? Nej allt såg bra ut.. Men ändå kom det fram vatten.. En mängd olika svordomar har flugit fram i garaget dessa dagar..
Det var inget att be för, på med en ny packing och nu spändes det till 16 kg, för att sen låta vila över natten..
Nästa dag hade man hopp att det skulle vara en bra dag.. men vilken start man fick.. Tittade snabbt över toppen och såg att det minsann inte såg så spänt ut. Man kunde dra ett bladmått imellan..En mängd svordomar igen.. Då måste det vara packningen som det är fel på..
Vänta nu, var kommer packningarna ifrån? Ja just ja, FELTEMA
Aluminiumringarna som sitter i packninen är för tjocka och fastän de spänts till 16kg över en natt var de fortfarande för tjocka..
Så man fick åka in och köpa en riktig packning.. Varför gjorde man inte rätt ifrån början?
Men efter drygt 3 mil verkar allt fungera fint. Kanske lite för tidigt att säga, men änsålänge inget vatten!
Nu får jag se vad som händer härnäst.. Det blir iaf 100 snälla mil till att börja med, och sedan får jag nog sätta dig ett större avgassystem för lite strypt blir den nu.
Men jag är för trött för att bry mig om det nu. Trött men glad!
Bilen är som ny, och jag kommer inte längre bara upp i 60(med en accelerationstid från 0-60 på 3 minuter).
Håll till godo.. jag är iaf kär på nytt!
Här är en av mina mantonspacers förresten.. tyckte bilden blev så bra så den får ni glo på den med