Heros' Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re: Heros' Amazon

Post by _hagitch_ »

hero wrote:Javisst är de det! Och det är jag glad för :)

Jag yyckte det var för bökigt att leta efter andra sorters bultmönster. Försökte komma billigt undan med att inte köpa spacers ju!
Blev du intresserad av dem haitch? hihi, Vi kanske ska ha likadana i sommar? :)



Absolut är jag intresserad Broman!! men du glömde länken :D

okej okej:) jaa jag tyckte faktiskt att dom gjorde sig jävligt bra på din amazon :) jag blev faktiskt lite sugen jag också :P hehe..får se va ekonomin tillåter ;)
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by olman »

Spacers o en tvätt så blir det riktigt bra.
22134 VF
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Så äntligen dags för uppdatering. Tyvärr en snål sådan rent bildmässigt... Jag skäms!

I dagarna blev det slutligen tid för att riva ur motorn och byta koppling!

Kopplingen var slut, den var ända ner till nitarna, så det var skönt att få in en ny och fräsh kopplingssats.
Det blev lite mer jobb än vad jag trodde eftersom kopplingsgaffeln (heter den väl) var itu, så det blev till att hastigt jaga tag på en sådan..

Den motorn var det ett helt helvete med den med.. Den gamla B18 åkte ur, och in kom en fräsh renoverad B20 med D-kam, portad, planad och lättat svänghjul.
Inga större problem med att få in den. Men efter att den varmkörts märktes det att det rann kylarvatten ifrån toppen....
Så det var till att av med oljan, och byta packning...
Nu skulle väl allt vara ok. Nejdå!!! Samma sak hände en gång till..
Kunde det vara så att toppen vart planad fel? Eller hela blocket skevt? Eller tog bultarna emot i blocket så att man inte kunde spänna tillräckligt? Nej allt såg bra ut.. Men ändå kom det fram vatten.. En mängd olika svordomar har flugit fram i garaget dessa dagar..
Det var inget att be för, på med en ny packing och nu spändes det till 16 kg, för att sen låta vila över natten..
Nästa dag hade man hopp att det skulle vara en bra dag.. men vilken start man fick.. Tittade snabbt över toppen och såg att det minsann inte såg så spänt ut. Man kunde dra ett bladmått imellan..En mängd svordomar igen.. Då måste det vara packningen som det är fel på..
Vänta nu, var kommer packningarna ifrån? Ja just ja, FELTEMA :evil:
Aluminiumringarna som sitter i packninen är för tjocka och fastän de spänts till 16kg över en natt var de fortfarande för tjocka..
Så man fick åka in och köpa en riktig packning.. Varför gjorde man inte rätt ifrån början? :(

Men efter drygt 3 mil verkar allt fungera fint. Kanske lite för tidigt att säga, men änsålänge inget vatten!

Nu får jag se vad som händer härnäst.. Det blir iaf 100 snälla mil till att börja med, och sedan får jag nog sätta dig ett större avgassystem för lite strypt blir den nu.
Men jag är för trött för att bry mig om det nu. Trött men glad!
Bilen är som ny, och jag kommer inte längre bara upp i 60(med en accelerationstid från 0-60 på 3 minuter).
Håll till godo.. jag är iaf kär på nytt!

Image

Image


Här är en av mina mantonspacers förresten.. tyckte bilden blev så bra så den får ni glo på den med :)
Image
Praise the Lowered
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Hasse63 »

Ja visst är det härligt med en nyrepad motor då de spinner som de ska. :D

Ännu en som fallit för Biltemas så kallade packning. Tycker att jag iallafall poängterat att den inte gör sig förkänt av namnet och ska plockas bort ut deras soriment tills de har en som fungerar som packning.

Om man följer föreskrifterna vid packningsbyte så kan man kräva ersättning för te x olja /glykol. Föresten vad har du för topplocksbultar som går att dra till 16kg då originatet "bara" ska dras till 9-9,5kg
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Absolut något av det härligaste som finns :D
Tur det att man fick något bra ut av det dåliga som hände innan med packningarna. Det blev samtal till Biltema, såklart, men de kunde inget göra. Reklamera ville dom att jag skulle göra. Och hur reklamerar man på Biltema? Svar: Över disk endast. Och hur lätt är det när man bor på Gotland....

Vad kul att du anmärkte tyngden! Jag vet mycket väl att de bara får dras till 9kg. Det var en ren desperationhandling för att se om det kunde tvinga ner packningen. Men det gjorde det ju inte. Så nu när den riktiga(!) packningen sitter på har det inte mer än 9,5kg, så du kan vara lugn :)
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Lars Bd »

hero wrote:Så nu när den riktiga(!) packningen sitter på har det inte mer än 9,5kg, så du kan vara lugn
Hoppas du har bytt ut skruvarna då de gamla är förstörda av 16 (kg?) antar att det är kpm som avses.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Ser ju bra ut, men fixa till monteringen av grenröret samt bränslefiltret innan pumpen.. Såg inte allt för roligt ut. Hur går motorn gämfört med en standard b20?

Btw farsan såg nog din bil idag.. "En svart amazon med stora alufälgar bak."..
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Jo nog var det min bil allt. Jag var på jakt efter ett par extra öppna muttrar.. var kort 2-3 st till att montera spacers fram. Men allt är löst, så sen 2h sedan sitter nu 4 likadana fälgar på med 25mm spacers. Och det tar inte i någonstans! Kan upp med bilder imorgon, om någon fälgtok vill se hur det ser ut.
Kul att den syns iaf haha :P

Allting i motorutrymmet får nog ses som gradvis uppgradering inom mån av tid. De där grejerna måste åtgärdas det vet jag om. :)
Jag vet faktiskt inte vad jag ska jämföra med, har inte kört mycket B20 innan, och dessutom vill jag inte plåga den riktigt än. Eller ja plåga den, det kommer jag nog aldrig riktigt göra, men jag håller mig lugn på varven några mil till. Uppdatering följer alltså ;)

Och oja, det sitter även fräsha skruvar på där nu med. Vågade inget annat.
Praise the Lowered
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Heros' Amazon

Post by alfert »

Felgbilder er bestandig trivelige bilder, spesiellt når det begynner å bli snakk om litt størrelse på de...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

hero wrote: Jag vet faktiskt inte vad jag ska jämföra med, har inte kört mycket B20 innan, och dessutom vill jag inte plåga den riktigt än. Eller ja plåga den, det kommer jag nog aldrig riktigt göra, men jag håller mig lugn på varven några mil till. Uppdatering följer alltså ;)
När jag fått klart min amazon så kanske vi kan ta en "blomplockning" i Bro.. O så får du komma ner i åhlens garaget en fredagkväll så man får kolla in raggar åket.

Mvh Broman
J.pettersson
Posts: 31
Joined: Sun Oct 30, 2005 2:14 pm

Re: Heros' Amazon

Post by J.pettersson »

Tjenna. Riktigt trevlig Amazon du har. Såg den idag när jag åkte förbi med bussen. Ser bra ut med Alu fälgarna må jag säga. var lite skepptisk när jag först såg dem på bild men dem ser ruggigt bra ut i verkligenheten :D

Mvh Johan Pettersson
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Här är något hastigt ihopklippt och taget.. Men.. ni som inte sett det kommer fatta vinken. :)
Någon såkallad ljudfil finns, och kvaliteten är kanske något att skämmas över. Men jag kan inte hålla på och ladda upp filer hela natten heller :)

http://s239.photobucket.com/albums/ff31 ... azonne.flv

Jag är riktigt nöjd med spacerserna. det sticker inte ut något varken fram eller bak
Image

Ytterligare en "vanlig" bild
Image



Men Johan, inte ska du vara skeptisk! Det är väl en massa som inte tycker om dem, det kan jag tro. Eller det VET jag, att det sticker i någras ögon, men för min del gör det mer när folk säger att det blev bra. Esh..det räcker med ett leende :)

Absolut Broman, vi får väl ta och pricka in något. Som du ser så var jag faktiskt vid 56ans idag och hälsade på 2 kamrater som håller till där.
Praise the Lowered
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

hero wrote: Absolut Broman, vi får väl ta och pricka in något. Som du ser så var jag faktiskt vid 56ans idag och hälsade på 2 kamrater som håller till där.
Hehe, inte allt för långt ifrån där jag har mitt garage med andra ord. Fan va sugen man blir på o köra amazon igen.. När man ser din bil..
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Heros' Amazon Filmsnutt på sidan 4 :)

Post by Aggro »

bilen ble bra syns jeg og.
hva er neste prosjekt?
snart sommer!
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon Filmsnutt på sidan 4 :)

Post by hero »

Man hinner inte ens njuta av bilen innan det krävs mer av en. ;)
så ska det vara! :D

Jag har inte riktigt hunnit planera nästa projekt. Det kommer vara lite andra saker i vägen en period framåt så några stora förändringar kommer inte hända.

Planerna är iaf att byta packningar på förgasare, bygga ljudsystem bak, fixa till de där småsakerna Wolfman klagade på ;), byta avgassystem.. Inga helt drastiska och tidsförödande saker.
Så några av de sakerna kommer det att bli först :)

Besiktningen kommer inte förräns i augusti i år, så där finns tid till småfix.
Vi får se. njut av bilderna sålänge så kommer uppdateringar snart om vad som händer härnäst :)
Praise the Lowered
Post Reply