Heros' Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Heros' Amazon

Post by Rappel »

snåltema racing for the winer :wink: har själv samma problem med min men jag vålda och de funkar och änsålänge är den tät dock har jag ej kört motorn längre än 10min :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Finns inte meca eller mekonomen? Annars kan du alltid beställa från kg trimmning.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

haha ja.. inte är det kaxig alltid att ha rejstemas grejer ;)
Men vissa produkter är helt ok, till en rimlig peng.

Tjena wolfie! Det var ett tag sedan man fick livstecken ifrån dig! :D

Jovisst finns det mekonomen, meca och en del andra ställen. Det jag mest funderar över är passformen på de packingarna.
De kan säkert omöjligt vara sämre än temas, men om någon hade erfarenhet utav några packningar som säljs av de större kedjorna hade det absolut hjälpt.
Praise the Lowered
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;


mekonomen's fungerar utmärkt.


Läser tråden i tystnad :wink:
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

nödvändigt citat citerat utav hero, se själv http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 694#p68694
Ks_Wolfman wrote: Läser tråden i tystnad :wink:
Likadant som jag gör med de flestas trådar alltså ;) Bara att hoppas att du tycker den är någorlunda intressant :)


Fick ta och beställa en ventilkåpepackning ifrån mekonomen eftersom de inte hade den hemma. Kommer hem imorgon. Så får det vara, bara jag får hem rätt grejer. Ska passa på att byta oljefiltret med när jag ändå håller på.

Medan bilen står still, passade jag imorse på att sätta dit nya lampglas. Vad tycker ni? Gills eller gills de ej?
ImageImage
Lucas European


Förresten, mitt dubbelrelä glappar. Vänster framlykta lyser aningen svagare än den höger. Har varit runt och frågat hos några firmor om vart man kan få tag i ett likadant, men det verkar inte som om det finns längre.
Image
Har ni några bra tips?
Anledning till att jag inte bytar till ett nytt dubbelrelä, är att jag orkar inte hålla på och fibbla med el och koppla hit och dit. El=kaos, eller hur QV? ;)
Praise the Lowered
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Heros' Amazon

Post by Rogge »

hero wrote:nödvändigt citat citerat utav hero, se själv http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 694#p68694
HAHAHA! :D klockren!

det blev ju kanonbra med nya lyktor o snygga bilder med!

dubbelrelä finns ju att köpa sånna små fula plastgrejer.. men de är ju inte så snygga i en amazon..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Heros' Amazon

Post by einar- »

Annars har ju, ähm, skittema ett dubbelrelä i plåt om jag inte minns fel. Går ju att måla om i svart färg istället för vitt med biltema-dekal
Edit: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88093
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

måste man, så måste man Rogge ;) Tur att det finns någon som har humor iaf..

Håller med om det där nya laddreläerna, de ser inte mycket ut för världen i en amazon.
Och tack för kommentaren om de kupade glasen!

Tack Einar! :D Har faktiskt varit och kikat lite på det reläet. "problemet" är att på biltemas dubbelrelä har de kontaktytan i form utav skruvar, medans på mitt gamla som sitter i bilen, har jag kontakt via flatstift.

Problemet med mitt relä verkar vara jordningen. När jag trycker lägger an en skruvmejsel från stiften och mot plåt/kaross får jag bättre ljus. Frågan är om jag vågar våldföra mig på den, genom att slå mot stiftet med hammare&mejsel så att den får bättre kontakt mot själva "kroppen" av reläet. Kommer troligen att försöka mig på detta imorgon.
Fingers crossed!

Image
Sry.. nu när man fått nya kamera känns det som att allt man tar bilder på är bilen. Lite brist på motiv ;)
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

hammare + slag = kaos el

Om vi pratar dubbelrelä = två relän till ljuset fram = inte laddrelä till generatorn, så kommer det inte hjälpa dig med "bättre jord"

Om relät har dragit så är jorden tillräckligt bra.

Ett relä vidarekopplar + till förbrukare (i de allra flesta fall)

Utan att ha sett din inkoppling skulle jag rekomendera dig att dra isär och koppla ihop VOLVO skarven på kabelstammen (den bakom vänster framlykta, sitter på en klämma längst fram på vänster skärmbalk).

Jorden från lamporna slutar i en skruv "bakom tutan" sitter alltså brevid kylaren och nås ifrån motorrummet. Skall vara två kablar till var skruv i originalkoppling. det är en skruv för höger respektive vänster sida.

ett test man kan göra på originalelen är att ha helljuset tänt och kolla på ljusstyrkan, lyser då vänster svagare än höger sida så drar man i ljustutespaken blir då vänster lika starkt som höger sitter felet troligtvis i nämnda skarvblock. Man man tittar ner i (rätt halva) av skarvblocken så ser man blecket som kopplar ihopp vänster och höger helljus.

friskt kopplat hälften brunnet

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Heros' Amazon

Post by Lars Bd »

QV wrote:ett test man kan göra på originalelen är att ha helljuset tänt och kolla på ljusstyrkan, lyser då vänster svagare än höger sida så drar man i ljustutespaken blir då vänster lika starkt som höger sitter felet troligtvis i nämnda skarvblock.
Hmm, ljustutan går väl in före skarvblocket så det ska inte bli någon skillnad alls med eller utan ljustuta.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heros' Amazon

Post by QV »

du får titta i schemat igen Lars

/Janne

fick gå och hämta elscheman igen (alla varianter) och det skiljer återigen mellan åsmodeller.
Får väl gå ut med en allmän varning med att jag är insnöad på tidiga B18 modeller :lol:
men eftersom frågan kom från en -64 så var svaret korrekt
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Det är till att buga för den informationen :)
Har dock ännu inte vågat mig ut och kopplat nytt utan jag har endast bytat kabelskor och kliat mig i huvudet när jag försökt fundera ut hur det funkar och vilken sladd går vart och varför.

Däremot har jag idag fått på nytt oljefilter och ventilkåpspackning; från mekonomen, MYCKET bra passform..
Kopparringen på tråget jag hade fått var rätt diameter. Skönt, eftersom jag chansade lite när jag köpte några st.
Läcker gör det alltså inte.

iaf inte där...
Såhär blir det bara efter något minuts körning.. Varför blir det så? Kan tillägga att det blev så innan jag var där idag och fingrade.
Image

Sen läcker det lite annanstans ifrån med.. Hela växellådan ser inte fin ut.. bara en massa klet.

Image

Image
Här fattar jag inte varför det läcker. Vad är det som är fel?

Image
m40 förresten :) hur vet jag sen vilken bakaxel jag har? så att jag vet vilken ny jag ska leta efter..
Praise the Lowered
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heros' Amazon

Post by Amazonsport »

Du har för högt tryck i vevhuset vilket gör att oljan trycks ut där den kan, i detta fallet genom påfyllningslocket. Sen oljeläckaget under bilen är säkert motorolja som trycks bakåt/nedåt av fartvinden och till sist hamnar på växellådans utg. axel och kastas runt av kardanen.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Heros' Amazon

Post by hero »

Sedär!

Hur fixar man trycket i vevhuset då? ;)

3e bilden (där jag frågar vad som är fel) ser ni 2 st bruna droppar.
Idag hade jag hissat upp bilen fram och då droppade det rätt bra därifrån.

Tycker alltid att man ser en droppe ifrån DRAIN varenda gång man kollar under bilen med.
Inte några packningar som måste bytas?

Oljan är betydligt finare än den som trycks upp via topplocket. Fin och ren, så motorolja vet jag inte om det är.

:(
Praise the Lowered
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Heros' Amazon

Post by Amazonsport »

Torka rent allt du kan på växellådan och kör sen en stund o kolla var det runnit..

För hög vevhusventilation beror förmodligen på sliten motor, alltså att kompressionen slinter förbi kolvringarna och bildar tryck i vevhuset vilket är samma "luft" som under ventilkåpan.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply