Hei åpnet min bremse kraft forsterker i dag
skal det lekke bremseveske inn i den?
Hvis ikke noen som vet hvem pakknin som må byttes
trenger jeg repsett til alt eller er dette noe jeg kan lage selv?
Må pumpe 2 ganger på bremsen før den tar ordentlig.
Har luftet bremser så det er ikke luft i rørene
Bremse kraft forsterker
-
- Posts: 220
- Joined: Mon Jul 09, 2007 7:11 pm
Re: Bremse kraft forsterker
Ingen som vet?
Re: Bremse kraft forsterker
Om servot bara läcker men för övrigt fungerar perfekt går det att byta bara den packningen som sitter och tätar runt tryckstången, den som sitter mellan vakumklockan och själva bromscylindern.
Finns det fler fel som att man måste pumpa flera gånger ska hela servot kontrolleras och förmodligen blir det till att köpa en renoveringssats, har man tur kan en rengöring och smörjning räcka.
Endast fett avsett för bromsystem får användas.
Finns det fler fel som att man måste pumpa flera gånger ska hela servot kontrolleras och förmodligen blir det till att köpa en renoveringssats, har man tur kan en rengöring och smörjning räcka.
Endast fett avsett för bromsystem får användas.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Bremse kraft forsterker
Om servot suger olja så är det bara helrenovering som gäller för orsaken till oljesuget kan sitta på flera ställen.Huvudorsaken är troligtvis att backventilen är ur funktion, den står öppen hela tiden.Oljan kommer in i vakuumburken genom hålet i pluggen som sitter i änden på fjädern. I botten på pluggen finns en gummitätning som skall täta mot änden på den stora kolvens ände. Om backventilen står öppen hela tiden så sugs vakuumkolven ut i sitt yttersta läge och det uppstår ett litet " glapp " mot pluggen, och oljan dras in i burken.
backventilen finns inte som reservdel längre, men kan renoveras om man har tillgång till svarv. Att peta och blåsa med tryckluft är att definitivt förstöra den.
En orsak till kan vara att luftfiltret är igensatt, det går att rengöra genom att lägga det i lacknafta och sedan tvätta ur med varmvatten.
OBS ! Om bilen stått i månader utan bli körd ( bromsad ) så trycker den stora returfjädern ut vakuumkolven i ändläge och kolven kan då fastna i detta läge
på grund av att lädermanchetten " kryper över " radien på plåtburken. om detta händer och det finns ovan beskrivna glapp så töms huvudcylindern på kort tid.
backventilen finns inte som reservdel längre, men kan renoveras om man har tillgång till svarv. Att peta och blåsa med tryckluft är att definitivt förstöra den.
En orsak till kan vara att luftfiltret är igensatt, det går att rengöra genom att lägga det i lacknafta och sedan tvätta ur med varmvatten.
OBS ! Om bilen stått i månader utan bli körd ( bromsad ) så trycker den stora returfjädern ut vakuumkolven i ändläge och kolven kan då fastna i detta läge
på grund av att lädermanchetten " kryper över " radien på plåtburken. om detta händer och det finns ovan beskrivna glapp så töms huvudcylindern på kort tid.