Ojämn bromsverkan

Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Har fått lite för mycket skillnad mellan hjulen på sbp.
Kan man smörja upp hjulcylindrarna (trumbromsar) som på en t.ex 740 eller måste man riva hela cylindern och renovera den ?
Besiktningsgubben trodde inte så mycket på att slangarna hade med saken att göra - någon som anser att slangarna är det mest troliga felet ?
/Henrik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Lars Bd »

Förmodligen är det bromsbeläggen som av någon anledning inte har samma friktion som kan bero på föroreningar eller justeringsfel, är det fram eller bak?
Bak finns endast en slang -68, 69-70 är det 2 st.
På en enkretsbromsar är underhållet extra viktigt och finns det slitdelar (gummi) där som är nästan 50 år gammalt bör det bytas utan att tveka.
Min rekomendation är byt allt, slangar hjulcylindrar bromsbackar och huvudcylinder samt även bromsljuskontakten så tänds bromsljuset vid ett lättare pedaltryck.
Cylindrarna går kanske att renovera med lite tur så slipper man köpa helt nya.
Kom ihåg att rengöra bromstrummorna så att de är helt rena och fettfria på slitbanan.
Efter en renovering ska bromsarna fungera felfritt i många år utan något underhåll alls, lägger man sedan ner lite tid och pengar på underhåll tex justering varje år och bromsvätskebyte vart 3-5år ska de hålla i 20-30 år utan vidare innan det är dags igen för helrenovering.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Det är både bak och fram faktiskt. Nejdå på denna bilen är inte grejorna såhär gamla, jag har skaffat en till amazon nu i dagarna. (måste ju ha något att köra med också =)
Skall undersöka justeringen och inspektera systemet någon dag.
Tack för snabbt svar.
/Henrik
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Amazon_123GT »

om det är trumbromsar så e de ju bara justera på insidan .. om du står under bilen och kollar på baksidan av bromsskölden så finns det en 4 kantig skalle och skruva på in och ut för att justera bromsarna med
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Okej - jag trodde det var en skruv inne i trumman som man skulle peta på med mejsel eller ett speciellt verktyg ?
Om man drar i (medsols) den fyrkantiga skallen tar det hjulet kraftigare /tidigare i förhållande till de andra då ?
Mvh
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ojämn bromsverkan

Post by QV »

Om man petar inne i trumman eller rör på den fyrkantiga pinnen beror på årsmodel. (och nej jag vet inte när skiftet sker)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Det står något om att man skall dra åt så att man knappt kan vrida hjulet manuellt och sedan lossa 12 kuggar i verkstadshandboken. Hur blir det om det är en pinnen ?
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ojämn bromsverkan

Post by QV »

hoppas du menar 1 till 2 kuggar inte 12!

Vet inte hur det blir med "pinnen" precis så det släpper hade jag gått på
Justera får man gära två gånger, andra gången efter några inbromsningar när allt har satt sig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Nja - det står 12 i verkstadshandboken som iofs är till pv544 men bromsarna ser likadana ut om man tittar på b16 amazon på gcp´s katalog - men huvudsaken är väl att de inte ligger på och att det blir lika antar jag.
Som det ser ut på bilderna blir 12 kuggar några varv på skruven.
Tack för tipset att justera om efter några inbromsningar !
/Henrik
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Arne »

Det är även viktigt att flytbrickan som bromsbackarna vilar mot inte är fastrostad, den ska gå att vrida på. Helt klart har det även betydelse om hjulcylindrarna kärvar, då får du ojämn bromsverkan också. Plocka ur kolvarna och hona hjulcylindrarna på plats. Det brukar inte vara nåt bekymmer att återmontera samma tätningar förutsett att de inte läckt nåt innan.
AVG
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Tack för inputt och kunskap, hoppas få den klar ifrån verkstaden idag - jag hade inte nog med tid att greja felet själv då ombesiktningen skulle göras inom en vecka (tidigare ägare som ej fått ordning på saker och ting i tid).
Tydligen satt bromsbackarna felvända ??!! enligt verkstaden - är detta vanligt? Kan man montera dem åt fel håll ? tydligen både bak och fram.
Mvh
/Henrik
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Så nu är bilen tillbaka - men märkte på en provtur att man ibland för dubbeltrampa för att pedalen sjunker mot golvet, någonstans är det alltså inte som det skall - detta besvär hade jag inte inna jag lämnade in bilen.
Någon sa att huvudcylinderns bussning förmodligen tagit stryk i samband me luftningen då man trampar djupt på pedalen, om det är skador med rost i cylindern vilka man normalt inte kommer åt med trycksatt bromssytem.
Kan detta stämma som trolig orsak eller är det troligare att det klantat till det på verkstaden då de honat hjulcylindrarna. Vad jag kan se så läcker det inte ut någon bromsvätska vid trummorna (årsmodell 61) - det sjunker inte heller i behållaren.
Mvh
/Henrik
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Ojämn bromsverkan

Post by alfert »

Prøv å lufte bremsesystemet en gang til, kan jo hende at det har gått litt fort på verkstedet...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Lars Bd »

Sjunker pedalen läcker det någonstans och finns inget synligt läckage är det huvudcylindern som läcker invändigt.
Att huvudcylindern gav upp i samband med luftningen är en rimlig förklaring.
För övrigt är felmonterade bromsbackar inte ovanligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ojämn bromsverkan

Post by Telis »

Tack Lars !
Dax att plocka isär cylindern då :)

Hörde att man ändrat sätt på monteringen av bromsbackar under tillverkningsperioden - det kanske kan ha med saken att göra..
/Henrik
Post Reply