Page 1 of 2

Ojämn bromsverkan

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:14 pm
by Telis
Har fått lite för mycket skillnad mellan hjulen på sbp.
Kan man smörja upp hjulcylindrarna (trumbromsar) som på en t.ex 740 eller måste man riva hela cylindern och renovera den ?
Besiktningsgubben trodde inte så mycket på att slangarna hade med saken att göra - någon som anser att slangarna är det mest troliga felet ?
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:33 pm
by Lars Bd
Förmodligen är det bromsbeläggen som av någon anledning inte har samma friktion som kan bero på föroreningar eller justeringsfel, är det fram eller bak?
Bak finns endast en slang -68, 69-70 är det 2 st.
På en enkretsbromsar är underhållet extra viktigt och finns det slitdelar (gummi) där som är nästan 50 år gammalt bör det bytas utan att tveka.
Min rekomendation är byt allt, slangar hjulcylindrar bromsbackar och huvudcylinder samt även bromsljuskontakten så tänds bromsljuset vid ett lättare pedaltryck.
Cylindrarna går kanske att renovera med lite tur så slipper man köpa helt nya.
Kom ihåg att rengöra bromstrummorna så att de är helt rena och fettfria på slitbanan.
Efter en renovering ska bromsarna fungera felfritt i många år utan något underhåll alls, lägger man sedan ner lite tid och pengar på underhåll tex justering varje år och bromsvätskebyte vart 3-5år ska de hålla i 20-30 år utan vidare innan det är dags igen för helrenovering.

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:41 pm
by Telis
Det är både bak och fram faktiskt. Nejdå på denna bilen är inte grejorna såhär gamla, jag har skaffat en till amazon nu i dagarna. (måste ju ha något att köra med också =)
Skall undersöka justeringen och inspektera systemet någon dag.
Tack för snabbt svar.
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 1:37 pm
by Amazon_123GT
om det är trumbromsar så e de ju bara justera på insidan .. om du står under bilen och kollar på baksidan av bromsskölden så finns det en 4 kantig skalle och skruva på in och ut för att justera bromsarna med

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 4:30 pm
by Telis
Okej - jag trodde det var en skruv inne i trumman som man skulle peta på med mejsel eller ett speciellt verktyg ?
Om man drar i (medsols) den fyrkantiga skallen tar det hjulet kraftigare /tidigare i förhållande till de andra då ?
Mvh
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 5:00 pm
by QV
Om man petar inne i trumman eller rör på den fyrkantiga pinnen beror på årsmodel. (och nej jag vet inte när skiftet sker)

/Janne

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 5:02 pm
by Telis
Det står något om att man skall dra åt så att man knappt kan vrida hjulet manuellt och sedan lossa 12 kuggar i verkstadshandboken. Hur blir det om det är en pinnen ?
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 5:04 pm
by QV
hoppas du menar 1 till 2 kuggar inte 12!

Vet inte hur det blir med "pinnen" precis så det släpper hade jag gått på
Justera får man gära två gånger, andra gången efter några inbromsningar när allt har satt sig.

/Janne

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Thu Feb 28, 2008 5:17 pm
by Telis
Nja - det står 12 i verkstadshandboken som iofs är till pv544 men bromsarna ser likadana ut om man tittar på b16 amazon på gcp´s katalog - men huvudsaken är väl att de inte ligger på och att det blir lika antar jag.
Som det ser ut på bilderna blir 12 kuggar några varv på skruven.
Tack för tipset att justera om efter några inbromsningar !
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Mon Mar 10, 2008 12:12 pm
by Arne
Det är även viktigt att flytbrickan som bromsbackarna vilar mot inte är fastrostad, den ska gå att vrida på. Helt klart har det även betydelse om hjulcylindrarna kärvar, då får du ojämn bromsverkan också. Plocka ur kolvarna och hona hjulcylindrarna på plats. Det brukar inte vara nåt bekymmer att återmontera samma tätningar förutsett att de inte läckt nåt innan.

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Mon Mar 10, 2008 1:38 pm
by Telis
Tack för inputt och kunskap, hoppas få den klar ifrån verkstaden idag - jag hade inte nog med tid att greja felet själv då ombesiktningen skulle göras inom en vecka (tidigare ägare som ej fått ordning på saker och ting i tid).
Tydligen satt bromsbackarna felvända ??!! enligt verkstaden - är detta vanligt? Kan man montera dem åt fel håll ? tydligen både bak och fram.
Mvh
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Sat Mar 29, 2008 9:57 am
by Telis
Så nu är bilen tillbaka - men märkte på en provtur att man ibland för dubbeltrampa för att pedalen sjunker mot golvet, någonstans är det alltså inte som det skall - detta besvär hade jag inte inna jag lämnade in bilen.
Någon sa att huvudcylinderns bussning förmodligen tagit stryk i samband me luftningen då man trampar djupt på pedalen, om det är skador med rost i cylindern vilka man normalt inte kommer åt med trycksatt bromssytem.
Kan detta stämma som trolig orsak eller är det troligare att det klantat till det på verkstaden då de honat hjulcylindrarna. Vad jag kan se så läcker det inte ut någon bromsvätska vid trummorna (årsmodell 61) - det sjunker inte heller i behållaren.
Mvh
/Henrik

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Sat Mar 29, 2008 10:34 am
by alfert
Prøv å lufte bremsesystemet en gang til, kan jo hende at det har gått litt fort på verkstedet...

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Sat Mar 29, 2008 12:22 pm
by Lars Bd
Sjunker pedalen läcker det någonstans och finns inget synligt läckage är det huvudcylindern som läcker invändigt.
Att huvudcylindern gav upp i samband med luftningen är en rimlig förklaring.
För övrigt är felmonterade bromsbackar inte ovanligt.

Re: Ojämn bromsverkan

Posted: Sat Mar 29, 2008 4:17 pm
by Telis
Tack Lars !
Dax att plocka isär cylindern då :)

Hörde att man ändrat sätt på monteringen av bromsbackar under tillverkningsperioden - det kanske kan ha med saken att göra..
/Henrik