Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Äntligen bytt skärmar på 1961:an

Post by Telis »

Uffe wrote: Jag har en lågviskös (lättflytande) mineralolja på sprayburk som jag tycker funkar helt underbart. Detta förfarande har räddat mina 3 st grå originalmattor till nära nyskick.
Hmm Uffe, vad är det för olja du har egentligen, och vart får man tag på den? Inte smörj eller motorolja som är mineralbaserad eller?
Mvh
/Henrik
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by PeterB »

Ställde bort amman 25/9 få se nu...det har gått två och en halv månad! Sjukt så fort det har gått, men första månaden var tung, nu känns det rätt bra att veta att den står bra där den står. Fem månader plus minus en månad kvar tills skönheten får återse vägarna.

Skaffade nya tändstift häromveckan. Har börjat gå igenom "att göra listan", det mesta som involverar bruket av monetära medel verkar få läggas på is, men man kan göra ganska mycket för små pengar.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by PeterB »

Och nu har det gått fyra månader sen jag ställde bort bilen. Lika länge som den var hemma i somras. Känns konstigt.
"Bara" 3-4 månader kvar tills den ska fram...

Skönt att den inte behöver besiktigas i vår...!

Att göra-listan kan vara bra att påminna om:

Service med byte av olja och filter samt byte av luftrenare till en patinerad.
Byte av termostat och termostathus... eller ett försök att renovera min automatiska kylargardin "CLAFFO".
Isärtagning och renovering av bromsarna bak.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by PeterB »

Ja då var man här igen, sån tur att jag har en skoter att fördriva tiden med, vintern har gått riktigt fort, har knappt tänkt på amazonen alls på sistone! Om en vecka har den stått avställd sex månader.
Hjälpte till att skotta av taket på logen den står i för ett par veckor sen, det var i alla fall en dryg meter där det var som mest.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by daniel_sandberg »

När har du planerat på att rulla fram den på vägarna? 1 maj? Känner stressen på mig att få klar min Amazon ju.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by PeterB »

Daniel, jag har faktiskt inte ens haft en tanke på att ta fram den! Det blir när det blir helt enkelt. Först måste snön försvinna, sen måste gräsmattan (läs: leran) torka upp, jag tror att det blir ngn gång i maj.

På grund av den gynnsamma vintern med ymnigt snöfall har jag börjat drömma om en lite nyare, bättre (läs: dyrare) snöskoter, men ska det bli på det viset så måste bilen bort. Tråkigt, men man måste ju välja. Och som det ser ut för tillfället så skulle det bli mer mil på en vettig skoter på den korta säsong den har, än mil med amazonen per säsong. Amazon-säsongen är inte så lång, brukar ta fram den ngn gång i maj, har den hemma till slutet av augusti.
Sen blir vädret så pass osäkert att jag hellre ställer bort den än att riskera att måsta ställa bort den alldeles blöt och lerig alternativt lägga den i diket i första halkan... :lol:

Observera att jag inte är så aktiv i mitt skotertittande, rätt vad det är så känns det så gött att ta fram amazonen att alla andra planer kommer av sig. Det brukar va rätt så gött att köra premiärturen hem... :lol:

Om det ändå kunde lösa sig på jobbfronten så kunde man kanske ha ett par intressen igång samtidigt. Typ Amazon på sommarn, skotern på vintern.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Äntligen bytt skärmar på 1961:an

Post by LABBE »

Telis wrote:
Uffe wrote: Jag har en lågviskös (lättflytande) mineralolja på sprayburk som jag tycker funkar helt underbart. Detta förfarande har räddat mina 3 st grå originalmattor till nära nyskick.
Hmm Uffe, vad är det för olja du har egentligen, och vart får man tag på den? Inte smörj eller motorolja som är mineralbaserad eller?
Mvh
/Henrik
tryckluftsverktygsolja. på sprayburk. har jag klockren att använda. min innehåller ,vit mineralolja, funkar kanon. mvh labbe
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -61 -nu bortställd över vintern...

Post by Uffe »

Den oljan jag använder heter Loctite 8001 på 400 ml sprayburk. Har precis använt den (igen) efter vintern.
Amazon 1957
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -snart ute på vägen igen!

Post by PeterB »

Marken utanför logen börjar nu vara torr nog för att jag ska kunna få ut amazonen utan att köra fast! :shock:

Det var en bra ide att skotta bort nästan all snön innan det började smälta, speciellt denna vinter, den snörikaste i mannaminne.
Så jag måste dit och sätta en laddare på batteriet, troligen blir det hämtning i veckan om det inte blir nåt tok-regn de närmaste dagarna.
Tidigare än vanligt, det hade jag inte räknat med! :wink:

Roberth, vad säger du om en liten sväng? :lol:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -snart ute på vägen igen!

Post by PeterB »

Och nu laddas batteriet för fullt, var och hälsade på min bil idag. Passade på att kolla vattennivån i cellerna innan batteriet fick smaka på laddning. Går allt som planerat så hämtas bilen nu idag (torsdag). Ska bli kul att ratta amazon igen.

Kan bli att byta bruksbil då våra två bruksbilar uppvisar det ena felet efter det andra. :cry:
Den ena har missljud i framvagnen, troligen hjullagerfel (hann precis byta generatorrem och spännrulle så började nästa grej spöka), och på den andra börjar kopplingen slira ibland. Det senare felet är inget jag fixar själv på en "modern" framhjulsdriven bil...och jag är inte riktigt så säker på hur man byter hjullager fram på våran seat heller. Ska rådfråga en bekant som kan de där vw bilarna. :cry:
Inget problem om bankkontot varit välfyllt! morr...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -hemma igen!

Post by PeterB »

Och idag blev det av gott folk, känns fantastiskt att få ta fram bilen!

Särskilt när vi har haft en riktigt bra vinter med mycket snö (mest snö på över 30 år) och haft lyxen att ha välskottat både hemma och utanför logen, fantastiskt. Tog ett par bilder på plats när jag hade backat ut den.

Image

Image

Inga problem att få igång den. Tre-fyra vridningar på nyckeln så startade den så snällt och hade till och med bra tomgång.

Då var det bara att börja läsa "att göra"-listan. Olja, oljefilter, stift, rostig "patinerad" luftrenare och tvättad original patinerad ventilkåpa finns så det behöver jag i alla fall inte köpa.

Därefter ska jag försöka byta ut ett par av reglagen, det till lyset då jag har problem med instrumentbelysningen, och det till fläkten då den bara går på helfart, står still på halvfarten.
Ska försöka kapa till ett verktyg för att komma åt att skruva lös dem.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -61 -hemma igen!

Post by daniel_sandberg »

Ser ju härligt ut det där :) Snart hoppas jag att jag får rulla ut min Amazon ur garaget. Den har ju stått alldeles för länge o väntat på att få användas. Dags att damma av PVn snart också antar jag.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -hemma igen!

Post by PeterB »

Då har bruksbilarna fått lite mycket behövd "tlc". Bytte styrspindel komplett med hjullager och navcentrum, styrled och spindelled på ena bruksbilen så nu var det problemet ur vägen.
Men har man inget att göra så skaffar man sig!
Har lyckats demolera reserhjulshållaren på den andra bruksvbilen, det är en sån där grej som håller uppe hjulet under bagaget.
Ska prova med lilla släggan först och se om jag kanske kan banka till den någotsånär eller så blir det att söka på ngn skrot.

Amazonen har fått ett tiotal mil på mätarn. Borde nog göra vårservicen snart..
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -hemma igen!

Post by PeterB »

Fyndade en "fynd" låda idag med bl.a.

Ett marchal 902 extraljus
Två lyktinsatser med kupat glas, en märkt Volvo, den andra Bosch,
Kromringar runt lyktorna o "inre ringarna",
Hastighetsmätare/instrumenbräda uppmätt till 160
Tre st Zenith förgasare,
Två kofångarhorn med gummi, kanske PV?,
Spolarpump,
Tändspole 12v,
Skyltbelysning/handtag/lås -65 o framåt,
Askkopp eller vad det nu heter från instrumentbrädan,
Bakljusglas PV,
Radiolucka az,
Huvlist
Kromlist runt blinkers fram -nyare-
och lite lite annat skrot.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon -61 -hemma igen!

Post by PeterB »

Uppdatering! Eller kanske inte, egentligen!
Jag har...inte gjort nånting alls med amazonen. Bara kört, dock inte mycket, den bara står i carporten.
Har lite blandade känslor inför det, det finns ju saker att göra. Ska väl ta tag i vårservicen snart.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply