B18 som inte startar när den är varm
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
B18 som inte startar när den är varm
Hejsan!
Börjar mitt första inlägg här med ett problem.
Köpte en amazon i helgen som inte var i det bästa skick men iaf besiktad och körbar. Problemet som jag vill få hjälp med är att motorn är väldigt svårstartad när den är varm. Den startar hur lätt som helst i varmgarage utan choke. Dock har den dålig tomgång. När den går upp i temperatur så blir istället tomgången väldigt hög. Över 1000rpm iaf.
Stänger jag av den och försöker starta den så får jag låta den gå på startmotorn och ge full gas väldigt länge innan den börjar tända och till slut starta igång.
Fick nyss höra när jag var nere i garaget att jag har fel förgasare och att mina problem beror på det.
Ska försöka bifoga en bild så får ni se hur förgasaren ser ut. =)
förgasaren.. Har fler bilder om ni vill se.
Här en bild på projektet..
Börjar mitt första inlägg här med ett problem.
Köpte en amazon i helgen som inte var i det bästa skick men iaf besiktad och körbar. Problemet som jag vill få hjälp med är att motorn är väldigt svårstartad när den är varm. Den startar hur lätt som helst i varmgarage utan choke. Dock har den dålig tomgång. När den går upp i temperatur så blir istället tomgången väldigt hög. Över 1000rpm iaf.
Stänger jag av den och försöker starta den så får jag låta den gå på startmotorn och ge full gas väldigt länge innan den börjar tända och till slut starta igång.
Fick nyss höra när jag var nere i garaget att jag har fel förgasare och att mina problem beror på det.
Ska försöka bifoga en bild så får ni se hur förgasaren ser ut. =)
förgasaren.. Har fler bilder om ni vill se.
Här en bild på projektet..
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
-
- Posts: 100
- Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
- Location: Sundsvall
Re: B18 som inte startar när den är varm
Om jag fattat rätt ... det kan ju vara tjuvluft, eller soppapumpen som håller på att säga upp sej? om du ger den en sup då? startar den då?
MVH
MVH
Amazon -66
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: B18 som inte startar när den är varm
Den som sa igår att det var fel förgasare sa något om att det är en stromberg gjord för dubbelmontage och därför saknar någon kallstartsgrej?
Varför tror du att det ska vara dom sakerna du säger? Dom fel jag kan tänka mig är att den blir sur när den är varm och därför måste man hålla full gas för att få igång. Hur ska jag ge den en sup?
Varför tror du att det ska vara dom sakerna du säger? Dom fel jag kan tänka mig är att den blir sur när den är varm och därför måste man hålla full gas för att få igång. Hur ska jag ge den en sup?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: B18 som inte startar när den är varm
Prova att montera en värmeskyddsplåt som skärmar av mellan förgasaren och avgasröret. Kan bli så varmt av strålningsvärmen att bensinen förångas i förgasraen (eller i bränsleledningen). Detta kallas ånglås och leder till problem när motorn är varm.
Kallstart ska väl ändå inte behövas när motorn är varm....
Kallstart ska väl ändå inte behövas när motorn är varm....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: B18 som inte startar när den är varm
Men är det någon speciell plåt jag bör använda eller är det bara att gå in på classe och köpa en av deras små plåtar å försöka böja till och montera där mellan? Något jag behöver tänka på annars?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: B18 som inte startar när den är varm
På bilden är det en tidig Stromberg 175 SD-2S som satt på B18 67-68 den är utan temperaturkompensator. Munstycket kan du höja och sänka under förgasaren (skruva in den "nedre delen" = mindre bränsle får motorn, ut mer bränsle.
På andra sidan ska det sitta en kallstartsanordning.
Se länk för vidare justeringar.
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
Du tror att den är sur, luktar det mycket bensin? Flotörnivån kan vara felande och flotörmunstycket kan ha hängt sig, skräp kan göra så förgasaren flödar över. En rengöring låter som en bra ide.
På andra sidan ska det sitta en kallstartsanordning.
Se länk för vidare justeringar.
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
Du tror att den är sur, luktar det mycket bensin? Flotörnivån kan vara felande och flotörmunstycket kan ha hängt sig, skräp kan göra så förgasaren flödar över. En rengöring låter som en bra ide.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B18 som inte startar när den är varm
Vilken plåt som helst är bättre än ingen plåt alls. Det bästa är dock att ta två plåtar och limma ett lager av något isolerande (t ex kork) mellan.daniel_sandberg wrote:Men är det någon speciell plåt jag bör använda eller är det bara att gå in på classe och köpa en av deras små plåtar å försöka böja till och montera där mellan? Något jag behöver tänka på annars?
Två aluminiumplåtar i lagom storlek borde bli bra. Tunna kork-ark kan du köpa på Biltema, det finns som packningsmaterial! Sen något bra lim som håller för lite temperatur.
Det är alltid bra att skärma av avgasröret för att undvika att förgasaren blir för varm.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
-
- Posts: 100
- Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
- Location: Sundsvall
Re: B18 som inte startar när den är varm
Om den blir sur varm borde du kunna se det igenom att montera bort ett tändstift... Det är inte omöjligt att pumparna säger upp sej för den delen heller..daniel_sandberg wrote:Den som sa igår att det var fel förgasare sa något om att det är en stromberg gjord för dubbelmontage och därför saknar någon kallstartsgrej?
Varför tror du att det ska vara dom sakerna du säger? Dom fel jag kan tänka mig är att den blir sur när den är varm och därför måste man hålla full gas för att få igång. Hur ska jag ge den en sup?
Som nån annan redan nämt så kan värmen ifrån grenröret gör så att bensinen kokar innan den går in i förgasare..det har hänt mej ett par gånger
En sup ger du enklast där förgasaren suge in luft..tänder den då så får den ju ingen soppa .
Amazon -66
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: B18 som inte startar när den är varm
Just innan jag skrev det första inlägget så hade jag ju lös locket och rengjorde "kolv" och "cylinder" från sotlagringar som min far tipsade mig om. Använde ett fint våtslippapper för att rengöra. Bytte samtidigt membran och fyllde på med atf-olja.
Nu idag när jag åkte till jobbet så startade den finfint. Hade dock dålig tomgång när jag startade den i mitt varmgarage. Fortsätter att köra och tempen stiger men fortfarande ingen tomgång.
Kommer fram på jobbet och den dör för att jag inte lyckades hålla den vid liv. Prövar starta upp den och den spinner igång nästan direkt. Verkar som mitt varmstartsproblem är borta.
När jag kom ut till bilen ikväll för en timme sen och tempen var runt nollan var den grymt svårstartad. Dock ingen motorvärmare eller något. Vet inte om det var min dåliga vana av chokebilar men iaf så gick den igång efter en bra stunds gnuggande med startnyckel och full gas. Började smått tända i takt med startmotor för att till sist tända själv utan hjälp av startmotorn.
Imorn ska jag försöka ägna mig åt att grundligt kolla upp tändning och kolla på förgasaren för att se hur tomgångsskruven och det där funkar Kanske kolla tändstiften för att se hur dom mår också.
Ska försöka att montera ett enkelt bränslefilter på slangen. I det kan man ju se om bensinen ligger kvar och kanske se hur bränslepumpen mår. Borde väl bli bra att montera det just efter att soppaslangen har kommit upp förbi ventilkåpan? Tänkte så att det inte sitter för nära grenrör och sådant så man slipper "ånglås".
hasse63 - Visst är det den kallstartsanordningen som är borta på min bil? Vars kollar jag flottörnivån? Står all sån info i pdf-bladet?
Nu idag när jag åkte till jobbet så startade den finfint. Hade dock dålig tomgång när jag startade den i mitt varmgarage. Fortsätter att köra och tempen stiger men fortfarande ingen tomgång.
Kommer fram på jobbet och den dör för att jag inte lyckades hålla den vid liv. Prövar starta upp den och den spinner igång nästan direkt. Verkar som mitt varmstartsproblem är borta.
När jag kom ut till bilen ikväll för en timme sen och tempen var runt nollan var den grymt svårstartad. Dock ingen motorvärmare eller något. Vet inte om det var min dåliga vana av chokebilar men iaf så gick den igång efter en bra stunds gnuggande med startnyckel och full gas. Började smått tända i takt med startmotor för att till sist tända själv utan hjälp av startmotorn.
Imorn ska jag försöka ägna mig åt att grundligt kolla upp tändning och kolla på förgasaren för att se hur tomgångsskruven och det där funkar Kanske kolla tändstiften för att se hur dom mår också.
Ska försöka att montera ett enkelt bränslefilter på slangen. I det kan man ju se om bensinen ligger kvar och kanske se hur bränslepumpen mår. Borde väl bli bra att montera det just efter att soppaslangen har kommit upp förbi ventilkåpan? Tänkte så att det inte sitter för nära grenrör och sådant så man slipper "ånglås".
hasse63 - Visst är det den kallstartsanordningen som är borta på min bil? Vars kollar jag flottörnivån? Står all sån info i pdf-bladet?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: B18 som inte startar när den är varm
Jepp allt står där, finns många fler i länken nedan. läs om just din förgasare (175 SD-2S) Inget E på slutet.daniel_sandberg wrote:hasse63 - Visst är det den kallstartsanordningen som är borta på min bil? Vars kollar jag flottörnivån? Står all sån info i pdf-bladet?
Hur är spjällaxel på förgasaren? Är det glapp på kan tomgången vandra som den gör på din.
Sätt bränslefiltret så det hänger på vänster sida om motorn ca 30 cm från bränslepumpen, läs vidare på denna sida. http://www.stahlmotor.se/Forgas.htm ..sen hela, eller allt som rör din motor för det finns fina tips där
Vad har du för tändstift i motorn?
Ni andra där ute...Visst är det väl så att om man har fel värmetal på stiften så kan en motor bli svårstartad varm.
Har själv precis en sån förgasare som är glapp. Den har jag inte fått att funka nå vidare, dels för att den är glapp och sliten och förmodligen för att det inte är en SE (senaste utgåvan) och sist och inte minst för at det är en Stromberg.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: B18 som inte startar när den är varm
Har varit i garaget å småpysslat lite. Kollade tändstiften och kollat upp lite lampor som måste bytas..
Så här såg tändstiften ut. Dom ljusa partierna är inte lika ljusa "IRL". Dom var mer bruna. Kollade upp namnet på dom och det är: Bosch WR7B+ och sen stod det +10 lite längre bort.
Angående glapp spjällaxel så är den hyfsat glapp. Går att rucka på. Hur mycke glapp får det vara? Får det vara något glapp alls?
Ska iväg och köpa nå glödlampor och göra en andra ärenden. Ska bli spännande och se om min tomgångsjustering funkar och hur den går att starta
Så här såg tändstiften ut. Dom ljusa partierna är inte lika ljusa "IRL". Dom var mer bruna. Kollade upp namnet på dom och det är: Bosch WR7B+ och sen stod det +10 lite längre bort.
Angående glapp spjällaxel så är den hyfsat glapp. Går att rucka på. Hur mycke glapp får det vara? Får det vara något glapp alls?
Ska iväg och köpa nå glödlampor och göra en andra ärenden. Ska bli spännande och se om min tomgångsjustering funkar och hur den går att starta
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: B18 som inte startar när den är varm
Känner inte igen typen på stiften, och hittar ingen sida så jag ser vad de är till. Nån som har?
Hälst ska spjällen vara helt glappfria, men lite går att leva med, dina verkar vara för glappa och där har du nog förklaringen till din ogämna tomgång.. Hör med Förgasarteknik han renoverar.
Hälst ska spjällen vara helt glappfria, men lite går att leva med, dina verkar vara för glappa och där har du nog förklaringen till din ogämna tomgång.. Hör med Förgasarteknik han renoverar.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: B18 som inte startar när den är varm
Ska försöka leta upp någon tabell på tändstift. Men vad tyckte du om färgen på dom? Jag själv skulle ha sagt att dom var lite för svarta. Har inte så stor erfarenhet så tackar gärna för tips
Angående spjällaxeln så tror jag nog inte att jag lämnar in någon förgasare på renovering. Finns nog någon kompis som eventuellt kan ha några liggande. Hördes som det fanns dubbla SU med insug hos honom. Hur mycke ska man ge för såna om dom är i hyfsat skick?
Tomgången verkar vandra lite som den själv vill. Men ska inte säga så mycket än för har inte undersökt tändning eller andra problem som kan vara..
EDIT: Har lyckats först göra om mina bosch tändstift till Denso och då heter dom w20fpr-u och sen hittade jag dom som NGK och då med namnet BPR6HS
Någon som kan säga om det är rätt värmetal. Hittar ju i min amazonbok att den ska ha Bosch w 175 T 1 men vad är det i nya tändstift?
Angående spjällaxeln så tror jag nog inte att jag lämnar in någon förgasare på renovering. Finns nog någon kompis som eventuellt kan ha några liggande. Hördes som det fanns dubbla SU med insug hos honom. Hur mycke ska man ge för såna om dom är i hyfsat skick?
Tomgången verkar vandra lite som den själv vill. Men ska inte säga så mycket än för har inte undersökt tändning eller andra problem som kan vara..
EDIT: Har lyckats först göra om mina bosch tändstift till Denso och då heter dom w20fpr-u och sen hittade jag dom som NGK och då med namnet BPR6HS
Någon som kan säga om det är rätt värmetal. Hittar ju i min amazonbok att den ska ha Bosch w 175 T 1 men vad är det i nya tändstift?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: B18 som inte startar när den är varm
Stift Nr. 2 är helt normalt, det är också de andra fast dom har konstiga svarta fläckar på elektroden.
EDIT:
Letade lite och hittade en amazonsida där NGK BP6HS rekomenderas. Vad dit R står för vet jag inte
EDIT:
Letade lite och hittade en amazonsida där NGK BP6HS rekomenderas. Vad dit R står för vet jag inte
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B18 som inte startar när den är varm
R-et står för resistor, vilket innebär att de är radioavstörda.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/