Page 1 of 2

Tåligare B20 block

Posted: Tue Jun 22, 2004 6:21 pm
by Banracing
Hej
Har fått höra att B20 block från 74-76 ska hålla bättre vid trimning när du t.ex. har borrat upp motorn till 2,1 resp. 2,2 L.
Stämmer det??

Posted: Tue Jun 22, 2004 11:06 pm
by Hasse63
Det är samma vevaxel 74-76 som det är i B21, så det bör tåla lite mer stryk än en äldre motor.

Posted: Wed Jun 23, 2004 12:51 am
by Banracing
Är det en 8-bultad eller 6-bultad vevaxel som sitter i dom blocken??
Har tänkt borra till 2,1L och då tänker jag använda B21E kolvar,
går det att använda 6-bultad vevaxel då eftersom den väll är bättre vid trimmning,eller måste jag använda den 8-bultade med vevstakar och svänghjul??
Vart kan jag få tag i en skärringspackning får det lär jag väll behöva??

Posted: Wed Jun 23, 2004 11:36 am
by Hasse63
Det är 8 bultat 74-76.
Har för mig att 73 och äldre har 22 mm kolbult, och 74 och nyare har 24.
Så ett 74 block är klart för B-21 kolvar
Packning finns hos KG kostar 595kr :wink:


http://www.kgtrimning.com

...

Posted: Thu Jun 24, 2004 4:07 am
by Banracing
Hej
Så det är inte möjligt att använda en 6-bultad vev till en borrad B20 med B21E kolvar??

Re: ...

Posted: Thu Jun 24, 2004 9:32 am
by P Pålsson
Banracing wrote:Hej
Så det är inte möjligt att använda en 6-bultad vev till en borrad B20 med B21E kolvar??
Jo men du måste ta upp lilländan på stakarna till 24mm.

Posted: Thu Jun 24, 2004 2:07 pm
by daniel c
Det finns förstärkta block!
Har för mig att det är 74-76 man ser det genom att det är en extra gjutning uppe på blocket imellan där stötstängarna går ner mot kammen!

Posted: Sat Jun 26, 2004 10:03 pm
by bjørn bakke
bruk blokket fra 74-76 å vevakseln fra dem tidliere år.ja du kan bruke b18 vev i dom blokkene,men du måste bytte til noen spess vevstaker fra http://www.kgtrimning.com :D

Posted: Mon Jul 05, 2004 9:19 pm
by erssa
ta det från 74-76 och använd de sk. m stakarna, billigt och hållbart

Re: ...

Posted: Thu Jul 15, 2004 3:46 am
by Banracing
P Pålsson wrote:
Banracing wrote:Hej
Så det är inte möjligt att använda en 6-bultad vev till en borrad B20 med B21E kolvar??
Jo men du måste ta upp lilländan på stakarna till 24mm.
Hur gör man när man tar upp lilländan på stakarna då??
Tänkte jag skulle använda M-stakar från B19-B21 1978-1981,passar dom rakt av på en 6-bultad vevaxel i det block jag vill använda,om jag tar upp lilländan på stakarna??

Posted: Thu Jul 15, 2004 4:22 am
by Arne
Skal du använda M-stakarna måste du ha 8 bultad vevaxel.

Re: ...

Posted: Sun Jul 18, 2004 5:44 pm
by P Pålsson
Banracing wrote:
P Pålsson wrote:
Banracing wrote:Hej
Så det är inte möjligt att använda en 6-bultad vev till en borrad B20 med B21E kolvar??
Jo men du måste ta upp lilländan på stakarna till 24mm.
Hur gör man när man tar upp lilländan på stakarna då??
Tänkte jag skulle använda M-stakar från B19-B21 1978-1981,passar dom rakt av på en 6-bultad vevaxel i det block jag vill använda,om jag tar upp lilländan på stakarna??
M stakarna har redan 24mm bussning till kolvbulten men då får du som ovanstående skrev använda 8-bultad vev.

...

Posted: Wed Jul 21, 2004 4:33 am
by Banracing
Kan man identifiera ett block så jag vet att jag fått tag i ett block som är tillverkat mellan 74 och 76??Hur mycket bör ett block i mycket bra skick kosta??

Posted: Thu Jul 29, 2004 2:32 pm
by OttoB
utanför nyare B20 kännes om miljonsiffra på vänstersida. Menar det sexsiffrik nummer där. närä vevhusventilation rör. Och en fyrakantig plugg ovaför startmotor.

....

Posted: Thu Jul 29, 2004 6:08 pm
by Banracing
Vill inte låta otrevlig Ottob men du kan inte förtydliga dig lite??Ska det vara ett sex siffrigt nummer nära vevhusvetilationens rör och en fyrkantig plugg ovanför startmotorn om det är ett sådant block jag söker??