amazon -64

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: amazon -64

Post by Amapola »

Hej!
Det är sannolikt så att stolarna är skiftade därför att förarstolen blivit mer nersutten. Sen vad beträffar inriktningen på din bils vidare öden, vill jag sälla mig till de tidigare inläggen. Jag är själv ingen originalnörd, men tycker inte om att se bra objekt "förstöras". Detta är ett mycket bra objekt! Själv har jag bytt till dubbla SU med hembyggda filter, monterat andra fälgar, bytt ratt, monterat bromsservo, bytt ventilkåpa och monterat varvräknare vid A-stolpen. Detta på min röda. Den vita har fått varvräknare på samma ställe, Weber 36 DCD och extraljus. Inget av dessa ingrepp har inneburit förändringar som inte går att återställa. Ingen svets, inga hål borrade. Så visst kan man göra mycket om man vill. (Nu är jag naturligvis smärtsamt medveten om att det jag kallar förstöra, anser andra vara förbättringar.) Du är ju givetvis fri att göra vad du vill med din bil (inom lagens råmärken), men detta är min åsikt och ett råd i all välmening, då det ekonomiska värdet på din bil är betydligt högre i originalskick. Om man nu ska titta lite framåt i tiden också.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: amazon -64

Post by Uffe »

Jag måste ännu en gång gratulera dig till en kanonfin bil :) Ser verkligen ut att vara ett suveränt objekt att fixa med. Vitt är otidsenligt och väldigt fint på en Amazon. Skulle tänka mig en tidig (62-64) vit kombi med gamla grillen, skärmspeglar, takräcke (med höbal :wink: ) och vita däckssidor. Mmm! Skall bli kul att se vad du nu gör med din bil.
Amazon 1957
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

tack för alla fina komentarer.

som det ser ut just nu så kommer det att åka på andra fälgar, bakaxel med upphängning och framvagn ska plockas ned för rengörning och målning. en ordentlig övergång av lacken med diverse polermedel. :)

motorrummet skall snyggas till ordentligt.

ja just det, stötdämpare måste ju bytas också. nu är det som att åka roddbåt (på ett farligt sätt) ett charmigt gung är det ju original:)

sen kommer hon få rulla på det viset ett bra tag framöver, så får man se vad som känns rätt sen.

följ gärna mitt arbete med komentarer och tips n trix.

tack än an gång för all fina komentarer.

roger in roger ut.
Amazon -64 pärlvit.
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Re: amazon -64

Post by Lothigius »

Amazonsport wrote:Tänkte bara säga min åsikt också, i vår gemensamma kamp för att omvända dig.. :wink:

På bilderna ser den ut som ett jättefint originalexemplar som med små medel kan bli en finare originalbil(den är redan fin), kanske kan man byta sånt som lätt ändras tillbaka typ fälgar om man vill, men snälla såna här växer inte på träd längre så om du bestämmer dig för att bygga om på nåt sätt kanske du kan skaffa dig en lite sämre/redan ombyggd bil..

Men grattis till en pärla...
håller helt med ovanstående
64:or i det här skicket växer inte på träd..
Det är något speciellt med 64:an
och denna ser ut att vara i värsta orginalskicket ..
så ändra inget tänk igenom detta många gånger...men det är ju din bil och du gör vad du vill med den..

har själv en 64:a som jag har renoverat nu i två år. Från början ville jag trimma och bygga om lite men jag har inte hjärta att förstöra min 64: så den ska bli i orginalskick istället och det passar den som också.
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

en liten update utan bilder.

var och donade lite idag. polerade upp ventilkåpan, mitt upp i det så kom jag på den snillerika idèn med att riva förgasaren och kolla varför den "böar" ibland:)

sagt och gjort, det var ju så klart backventilen till högfartspumpen som lagt av. skakade liv i den och glad i hågen så tänkte jag byta alla packningar. tänkte ju att så svårt kan det ju inte vara att få tag på en packningssats till en gammal zenith, finns ju massor av härliga firmor och butiker i uppsala.

det gick ju så klart inte:( så det blev till att ramla in på "hot rod heaven" (biltema alltså) och köpa packningspapp och skära sina egna packningar. detta projekt har tagit större delen av min dag, mellan fikarasterna alltså:)

men gud i himlen va fint den gick när man fick ihop en helt genomgången och ren förgasare.

det var min lediga dag det, kunde inte ha tillbringat den på ett bättre sätt faktiskt.
imorgon blir det till att åka och jobba resten av helgen.

peace out.
Amazon -64 pärlvit.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

tänkte bara berätta.

nu på kvällen så ramlade det iväg en beställning på 4 st 15" smothie fälgar med däck. :)
Amazon -64 pärlvit.
alexow
Posts: 15
Joined: Sat May 16, 2009 8:07 pm
Location: Västerås

Re: amazon -64

Post by alexow »

grattis! vilken fin amazon du har hittat! lycka till med den!
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

oj vad jag skäms.
att man inte lyckats bättre med att hålla en tråd rullande :D lika bra att ta det från början.
bilen och jag rullade hela förra sommaren utan att göra särskilt mycket i renoveringsväg, (ni vet ju själva hur lätt det är att bara åka och åka och njuta och njuta)
sedan kom den fruktade vintern, bilen blev av olika skäl stående, ensam, frusen, rädd och övergiven.
sen kom den fantastiska våren, bilen hämtades ut och sedan har det putsats, mekats, grejats och donats, och nu är det nu.
vad har hänt då? tänkte lägga upp lite bilder och berätta.
Amazon -64 pärlvit.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

Image
var inne och handlade lite härliga stålborstar och polertrissor idag, lite före och efter bilder.
Image
med lite envishet och färg kommer man långt :)
Amazon -64 pärlvit.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

Image
ja, nu är det väll dags att flytta min tråd till custom.
här har det tillkommit ett extraktorgrenrör och jag väntar in ett paket från misab nu i veckan :D
Image
och så här ser det ut under motorluckan i dagsläget.

mer bilder och updates kommer.

untill then, peace out.
Last edited by Robin on Mon Jun 22, 2009 6:19 pm, edited 1 time in total.
Amazon -64 pärlvit.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

i väntan på mitt lilla paket så fortsätter jag min framfart med polertrissa :D
före
Image
efter.
Image
Amazon -64 pärlvit.
Motörhead
Posts: 18
Joined: Fri Feb 06, 2009 6:06 am

Re: amazon -64

Post by Motörhead »

Har du noen bilder av Amazonen med Smoothie felger på? Funderer på å bestille slike felger selv.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

absolut, kommer det inte ut ikväll så fixar jag det imorgon.
Amazon -64 pärlvit.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: amazon -64

Post by Uffe »

Överjävlig med polertrissan är du :shock: :)
Amazon 1957
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

ha ha tack tack.
ja jag tycker faktiskt lite synd om min stackars borrmaskin som sitter provisoriskt fastsatt i bänken och går på fullvarv, ibland har den såna rpm så bara hundar kan höra den :D

och till mångas stora glädje så kommer det inte att bli någon omlack på bilen, i alla fall inte de närmaste åren.
efter helt sjukt många timmar med polermaskin och vad som känns som ett lastbilslass med olika polermedel så är jag faktiskt mycket nöjd.

de förändringar jag kommer att göra kommer inte att påverka på det viset att det inte går att återställa.
Amazon -64 pärlvit.
Post Reply