Min Cornelia -61!!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Minielk »

Gött!

Men med en servicetekniker får man ju inte jobba själv :)

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Jodå, men man kan välja vilka arbeten man vill göra! :lol:
/tina
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Henrik Vikström »

vilka arbeten är de då? hehe
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Osså var man då igång igen......
Har ägnat mig åt ett annat socialt liv under andra delen av 2009 (oooops, det kanske man inte fick nämna?) och snart har Cornelia ett eget hus att bo i. Just nu delar hon en liten boning med husvagnar, båtar och en Golf.
Det väntar en del småsaker till Cornelia när hon kommer hem och det är väl hög tid att börja putsa. Har införskaffat en del saker som förhoppningsvis skall hjälpa Cornelia att alltid vara laddad och på G.
Hoppas att hitta ett litet drev som kan hjälpa mig att hålla rätt hastighet på årets första marknad imorgon och inte tro att jag slår hastighetsrekord och ändå blir omkörd av alla. :shock:

Cornelia ser fram emot att träffa er på någon av årets träffar. :D
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu hoppas jag att vi kan hämta Cornelia till påskhelgen så längtan kan stillas.
Gläds över att Cornelia har gjort sin debut som fotomodell, detta kan skådas på http://www.jumperfabriken.se under kollektion. Ett litet smakprov => http://www.flickr.com/photos/jumperfabriken/4324389537/
Visst ser hon fin ut? :D
/tina
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Min Cornelia -61!!

Post by LABBE »

ser kanon ut. härliga bilder, där har dom lyckats tycker jag...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Min Cornelia -61!!

Post by pvfreak »

Fina bilder! :D
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu är det vår....Cornelia har kommit hem och står i (schhhh, säg inget: garaget!) 13 mil ren nöjeskörning efter att serviceteknikern hade fått dra igång henne. Batteriet var väl laddat men hon var väl sur för att jag inte hämtat henne tidigare, trots trevligt sällskap av båtar och husvagnar.
Nu skall bara dammet bort och lite allmän uppfräschning så kan hon följa med till jobbet! Sugen på att träffa kompisarna är hon också :D
/tina
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Min Cornelia -61!!

Post by tubbe »

Hoppas verkligen du dyker upp med damen på träffarna i sommar.
Inte minst för att min amazon är så sugen på att fräffa Cornelia :P
Jo..han vill träffa Telis bil också, de kommer ju från samma stad tom.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu har dessutom Cornelia varit på radion, inte för att någon förstod att det var just Cornelia "bil fått stopp på E20 vid Partihallsförbindelsen". Hon bara stannade! Frikopplade också ville hon inte mer...... fick stå och skämmas :oops: till ljudet av tutor och höjda nävar. Visst stannar man mitt på leden bara för att djävlas med folk klockan 7 i morronrusning? :evil: Fick iallafall en trevlig man som kom i Assistans bilen, visade sig att han hade veteranbilsverkstad och propsade på att jag och Cornelia skulle komma och hälsa på. Cornelia skulle ta andan ur killarna sa han. Såå ett litet besök skall göras bara Cornelia har fått ett nytt batteri, det gamla laddar ur så snabbt att generatorn inte hinner ladda upp det! Tur i oturen! :lol: känner att det var jag och Cornelia som gick plus i denna händelse och alla sura trötta morronbilister struntar vi i!
/tina
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Harry Dahl »

Hmm
6 V-system och likströmsgenerator är ingen bra kombination speciellt inte i långa bilköer. Vid låga varvtal (tomgång) kopplar laddningsreläet ur generatorn och all ström som förbrukas kommer från batteriet. Detta är ett "inbyggt" fel så det är inte säkert att det hjälper med ett nytt batteri.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Cornelia har nu fått ett nytt 6V batteri och startar som en dröm utan att man måste klappa och prata snällt. Dessutom är drevet till hastighetsmätaren bytt till ett 18-kuggars drev så nu visar hon lite mer rätt hastighet. Kunde inte förstå varför man blir omkörd fast mätaren visar 120......(fast det var nog inte mer än 90.)
Cornelia fick ju äran att vara med i Volvo Museets parad 8 maj (se PV freaks bilder under träffar) och var mycket stolt för detta. Tyckte hon skötte sig bra och inte var hon och stötte på P1900:an som hon följde heller. Rött vet hon dock inte hur det ser ut för det passerades en del stolpar med den färgen utan att bromsen tog..... :oops:
Nästa utflykt blir Tjolöholm 24 maj och hon hoppas få träffa alla gamla och många nya vänner där.
/tina
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min Cornelia -61!!

Post by QV »

Ett nytt friskt batteri hjälper i många lägen.

Även om generatorn inte laddar så kan man med en B18 motor så på tomgång ett antal timmar utan att batteriet blir tomt. Hur många timmar det blir på en B16 6 Volt vet jag inte men det är timmar inte minuter vi pratar om. (det gäller naturligtvis att man har ett fullt batteri när man börjar testen)

Bilar är brukbara med helt värdelösa batterier, man får bara dessa små bekymmer som "att bilen stannar i köer", "bilen startar inte när det är kalt" "man har bara några startförsök innan batteriet är tomt" "glömmer man kupebelysningen på en natt är batteriet tomt". Alla dessa små bekymmer är igentligen en upplysning till att köpa ett nytt batteri innan det är försent.

/Janne

Kan rekomendera att man kopplar in en batteriladdare permanent i bilen typ denna. http://www.ctek.com
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu har Cornelia fått ett nytt batteri och hon startar mycket snällare nu än tidigare.
Denna helgen har Cornelia fått jobba en del och det har inte varit nåt problem alls! :D

Igår var hon och kompisen "Favorit" på en flygklubb och visade upp sig. Har varit Flygets Dag och då det allmänna motor och teknik intresset är stort hos flygare fick Cornelia en del positiva kommentarer och jag fick en hel del trevliga pratstunder med mycket initierade och kunniga människor.
Image
Cornelia med sin kompis och några kunniga människor
Image
Fika i solskenet
Image
Och se......även vår ordförande var med!!
Image
På väg hem från "the middle of nowhere"

Idag var det ju Tjolöholm och jag saknade väldigt många. Vi blev till slut 5 Amazoner vilket var tangerat botten rekord från förra året. Vi hade i år iallafall tält, banderoll och lite klubbsaker att sälja vilket var en förbättring med 800%. Idag saknades många, även vår ordförande.

Image
Cornelia i sin ensamhet, det var långt mellan Amazonerna, vi hade ju 40 platser att fylla med 5!!
Image
Lite ruljangs var det ju........
Image
Ordning i någons bagage utrymme......
/tina
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Min Cornelia -61!!

Post by A-masen »

Backamo flygfält?
Post Reply