Poolios 56:a PV !

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Poolios 56:a PV !

Post by poolio »

Hm, har inte hänt något på min Amazon och det beror på att följande fordon kom emellan....

Bilen som kom och störde är en PV från 1956. Motorn är en B20 av okänd årsmodell och lådan är 4-växlad. Bilen byggdes och renoverades i början av 80-talet när jag själv fortfarande åkte moppe. Den är taksänkt ca: 2" i framkant och har axlar från en nyare PV. Jag åkte förbi med moppen titt som tätt för att se hur byggnationen gick. Killen som byggde hade flera PV:ar som det plockades delar ifrån till detta bygge.
Moppen såldes och det blev körkort för mej och diverse taksänkta Amazoner innan det blev dax för jänkebilar och killen med PV'n, han byggde vidare...
PV'n besiktigades inte förrän runt 1991 och användes sen i ca: 6 år och 1400 mil. Av nå'n anledning blev den sen ståendes mellan 97-08.

Image

Sommaren -08 så tyckte tydligen byggherrens fru att PV'n skulle väck och den annonserades ut. Jag såg annonsen strax efter att jag köpt Amazonen och tänkte bara att det skulle vara kul å se PV'n igen efter alla år men det slutade med att den kom i min ägo !

Sportig ratt !
Image

Batteriet satt i skuffen men det är åter tillbaka på sin ordinarie plats !
Image

Hm, lite spindelväv !
Image

Jag köpte den i Augusti och tänkte bara fixa det viktigaste för besiktning. Sagt å gjort, bromsarna och lite el fixades och bilen gick igenom galant ! Men, som så många gånger förr så har det ju en förmåga att balla ur....
Dom gamla stolarna från en 70-tals Passat var helkassa och satt fast i 4 svetslopper så istället blev det stolar från en 80-tals Fiesta !

Image

Dom gamla passatstolarna satt alldeles för högt och knappt fast !
Image

Riktning...
Image

Åren som avställd hade tärt ordentligt på lacken och där skulle ju endast det nödvändigaste fixas lite snabbt. Började lite lätt men när jag ändå höll på så blev det lite mer å lite mer. Det slutade med en hellack av nå'n anledning... Hmm !

Slipgrundad
Image

Slipad å klar för lite färg !
Image

Image

Non-Sanding
Image

Färgen ska på...
Image

Nymåle !
Image

PV'n kommer att plockas ihop och sladdas med ett tag men känner jag mej rätt så blir den nog till salu framöver. Finns ju andra projekt som måste fixas åxå ! Jag lägger väl ut några nya bilder när den är ihopmonterad !

Tog och gjorde en mellanslipning...
Image

...å la några varv klarlack när jag ändå var igång...
Image


Tack å hej !
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by 1211962 »

ser ju kanon ut underbar färg
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by Rappel »

riktigt snyggt gjort! hur fungerar de att mellanslipa? :? hur gör man? man förstör ju lacken sen blir de skit snygg igen?! :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by poolio »

Jag slipade ner bilen med 1500 våtslip innan jag lade på klarlacken som får allt att skina igen ! :) Det gäller att inte ta för mycket så att det blir genomslipningar ner till grundfärgen vilket kan vara lite svårt på kanter och pressningar....
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by Rappel »

okej tvätta du av bilen sen eller använde du dig av klibbduk? de var också nå nytt för mig :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by poolio »

Sen jag slipat klart så maskerade jag om bilen, tvättade med PPG's prepsol och sist torkade jag av den med klibbduken.
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by QV »

Rappel wrote:riktigt snyggt gjort! hur fungerar de att mellanslipa? :? hur gör man? man förstör ju lacken sen blir de skit snygg igen?! :lol:
ja det blir skitsnyggt.
Efter att ha lackat min bil "tjockt" så började jag slipa ner lacken. En mellanslip skall enligt mitt tycke göra lacken slät. i mitt fall hade bilen en apelsinyta som var som vilken ny golf som helst. En nerslipning med 600 papper och efterföljande slipning med 1000 på den då ett år gammla lacken gjorde den nästan slät. Tog man det sista så kommer genomslipningen rätt fort. Sedan tar man fram polermaskinen och polerar bilen blank..... Räkna med minst 50 timmar för detta jobb. Om man har ambitionen att göra lacken super, så slipa ner lacken efter några veckor så att den blir slät. Sedan läger du på några tjocka skickt igen så att när du slipar ner lacken en andra gång så har du minimerat risken att gå igenom.

allt detta sa en nybörjare på lackning. /Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by poolio »

Exakt, vill man ha till en riktigt fläskig yta så är det mellanslipning och polering som gäller ! Då blir ytan till slut blank å slät som en spegel.... 8)
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by Rappel »

mkt intressant! men något sånt jobb skulle jag ALDRIG våga tjorva mig in på då jag säkert skulle första allt! :? dock ska jag höra med lackeraren va han säger om de och kanske låta han gör de jobbet om de intre springer i väg allt för mkt! :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by Amakombi »

nu är de jue inte hela världen om man skulle gå igenom vid mellanslipning... tråkigt visst!
men har man färg kvar sedan man målade bilen går de alltid dimma och bättra innan man lägger klarlacken :)

föresstn... jävligt fint lackjobb!, dumt att inte mellanslipa när man ändå är igång som sagt :wink:
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by Shift »

Shit vilken snygg färg!!! :shock:
Det som inte går att laga går att skruva sönder
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by poolio »

Shift wrote:Shit vilken snygg färg!!! :shock:
Färgen ska likna den maroonröda kulör som fanns på PV'n. Färgblandningsfirman fick fota av handskfacksluckan och bryta färgen efter den. Utsidan blev väl inte helt exakt som invändigt men rätt så nära i alla fall....
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by poolio »

Nu är Pv'n ihopskruvad. :) Ursäkta dom skitfula hjulen men eftersom vi har kraftfull vinter häruppe än så det blev till att montera några sunkiga vinterdäck ! Det kommer mest troligt att bli originalfälgar med whitewalls på sommardäcken.

Image

Image

Image

Vänliga vårhälsningar från Poolio !
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by mhr144 »

vart ju riktigt bra det där. lackar du själv?

ps: varför är tråden flyttad till övrigt?
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon 1965 4-dörrars....

Post by roberth »

Det där blev ju otroligt fint :shock:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply