Emblem Amazon 69:a

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Har en Amazon 69:a som jag har fått av min far han köpte den 81 av första ägaren (gammal tant) har stått i ladan och väntat på renovering sen dess. Det jag undrar över är att det sitter emblem på bakluckan 122 skärm emblemet på ena sidan och B20 grill emblemet på den andra vad jag kan se så har dom suttit där sen den var ny verkar inte va eftermonterade iallafall. Är det nån här som vet om någon annan bil som har haft detta ? jag har aldrig sett någon med detta monterat. Kanske satte dom dit dom för att introducera den "nya" B20 modellen ? skulle varit kul om nån vet mer om detta.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Lars Bd »

En 69:a ska inte ha något emblem på skuffen om inte det är en 123GT men det är mycket osannolikt.
122S emblemet är lika 65-70 däremot är B20 märket unikt för 69-70 års modell.
Läs av typkoden som är instansad (tillsammans med chassienummret) ovanför värmepaketet, koden finns även på typplåten på lådan som pedalstället sitter i (under huven).
Börjar typkoden med 133 är förmodligen 122S märket original men om koden börjar 131 är bilen dekaltrimmad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Jag skrev fel så jag nu :oops: 121 skulle det vara bilen är en helt vanlig 121: varken GT eller Sport men jag tror att den är "dekaltrimmad" på fabriken eller hos återförsäljaren. Har alla papper på den köpekontrakt mm tom tantens körkort medföljde :wink: så jag tror inte att det är "hemmabyggt"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Lars Bd »

Vilket emblem sitter på skuffen?
121 emblemen är ochså lika 65-70 så det är original.
Det är högst osannolikt att en gammal tant (även om hon inte var lika gammal då hon köpte bilen) skulle specialbeställa en amazon med ett extra emblem på skuffen men eventuellt ett sådant.
Image
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

121 emblemet sitter till vänster och B20 emblemet till höger på luckan kan tyvär inte ta nån bild på det nu den står väldigt illa till i ladan. Väldigt underligt har aldrig sett nåt liknande varken på bild eller live men ja tror inte tanten monterade dit dom iallafall (hon var 64 år 1969).Bilen har även nackstöd och fällbeslag på stolarna det var väl extra på en 121:a och stöden kom väl inte fören sjuttio ?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Lars Bd »

Någon har monterat emblemen där och det är inte Volvo, förmodligen har de hamnat där vid tex ett skärmbyte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Men dom sitter på koffert luckan :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Hasse63 »

Vid ett skärmbyte så måte man borra nya hål i skärmen för list och emblem. Lars Bd menade att någon satte emblemen på bakluckan i stället för sin rätta plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Arne »

B20 emblemet ska sitta på vänster grillhalva. Inga emblem ska sitta på kofferten på din modell.
AVG
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Nej jag har aldrig sett nån annan med det heller men bilen är en orörd orginalare 5700 mil 1ägare avställd sen 1981. Saken är att jag tycker att det ser inte bra ut med dom där men vill inte ta bort dom om de råkar va dit satta när den var ny fast vill heller inte lägga igen hålen lacken är fortfarande mycket bra borde bli perfekt med en lättare polering.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Lars Bd »

Skilling wrote:bilen är en orörd orginalare
Inte med den emblemplaceringen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Hasse63 »

Jag vill gärna se bilder på din pärla då även "jag har" en 69:a. Gör gärna en tråd i original showroom :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Nja de får väl bli i Custom Showroom :wink: ska lägga ut lite bilder när jag tar fram den men det lär väl ta ett tag till först ska jag bygga mitt nya garage färdigt sen står min 122s och väntar på min uppmärksamhet.
BRG1969
Posts: 14
Joined: Thu Aug 07, 2008 7:48 pm

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by BRG1969 »

Har en 69:a jag också med hål för ett emblem på bakluckan. Trodde första att det här långa emblemet "Volvo 121" Skulle sitta där. Men det gör det inte på 69:orna va? Bakluckan kan ju vara från nån äldre årsmodell.
Volvo Amazon 121 1969
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Emblem Amazon 69:a

Post by Skilling »

Är hålen på vänster sidan ? för där satt Overdrive och Automatic emblemen
Post Reply