Page 2 of 2

Re: Byta till overdrive?

Posted: Mon Oct 20, 2008 6:25 pm
by fredrik.malmoe
Hej,
Skiljer sig transmissionen från 140 till Amazon, eller kan man helt enkelt ta både motor, låda och kardan från en 140:a och lägga i sin Amazon?
undrar Fredrik

Re: Byta till overdrive?

Posted: Mon Oct 20, 2008 7:37 pm
by Lars Bd
Från 67 är det bolt on med reservation för bakre delen av kardanstången som finns i 2 olika längder till 140 har jag för mig.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Thu Oct 23, 2008 5:51 am
by fredrik.malmoe
Du syftar på Amazon från 67 och frammåt? (140 kom ju 67..)
Alltså att man bytte transmission i amazon mellan 66 och 67?

Re: Byta till overdrive?

Posted: Fri Oct 24, 2008 3:10 pm
by Lars Bd
Amazon 67- och "alla" 140 har i princip identisk motor & växellåda som är bolt on förutom kortspakslock 72- och vissa GL som har som har en grövre kardan.
Som du själv skriver har Amazon en annan konstruktion på stödlagret -66 men motor och växellåda från 140 passar ändå.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Mon Nov 10, 2008 6:55 am
by Buick1940
Hej ett tips det är samma korta kardan som på volvo 140 med automatic

Re: Byta till overdrive?

Posted: Sat Nov 15, 2008 4:21 pm
by jånn
Jag hade för länge sen en Amazon Combi -68 som jag utrustade med M41. Lådan och främre kardan kom från en 142 -68. På den tiden fanns det amazoner på skrotarna och där hittade jag lampa och spak. Något år senare kom jag över en diffad bakaxel från fd polisbil, en Amazon Combi -69. Jag satte i nya plattor i diffen före monteringen. Bakaxelutväxlingen på 69 års Combi är 10/43 d.v.s. 4,30 vilket ytterligare sänkte motorvarvet. Det blev en mycket fin vinterbil som tog sig fram bra i snö och halka.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Tue Nov 25, 2008 12:39 am
by Hasse
För den som är osäker på vilket skick OD-lådan har och inte vill "chansa" på att montera en tvivelaktig låda så finns det en unik lösning för alla som är medlemmar i någon Volvoklubb som tillhör SVIS.
På SVIS utanför Köping så renoverar man fortfarande OD-lådor, du får lådan genomgången/renoverad och sedan provkörd i deras testrigg.

Allt är som vanligt en kostnadsfråga, men vill man ha en låda som man vet kommer att funka i många år problemfritt så är detta en bra investering.

Det viktiga med OD-lådor är att man byter oljan med jämna mellarum, enligt Rolf på SVIS som jobbat med dessa lådor i snart 50 år så skall det vara motorolja (mineralolja) ej syntet eller delsyntet, sedan är det viktigt att göra rent filtret i OD-lådan med jämna mellanrum, det vanligaste felet på en OD-låda är att oljetrycket inte blir rätt (lammellerna i OD-enheten kan också slira när dom blir slitna)

Ibland har dom även nyrenoverade OD-låder till försäljning på SVIS, har själv köpt 2 st J-Typ lådor där, ligger på ca. 6000-6500 Kr för en helrenoverad låda, men givetvis så kan ni lämna in din egna för renovering.
Själv föredrar jag J-typen då den är lite kraftigare och lättare att hitta delar till, den hängde med ända upp till 700/900 serien, då i kombination med M46 lådan, det är en stabilare OD-enhet och passar lika bra även om man inte kör trimmat.

Hur länge denna renoveringsmöjlighet finns kvar är dock osäker, det är bara Rolf på SVIS som sysslar med detta, hur länge han orkar och har lust vet ingen, det är ett antal år sedan han gick i pension, när han slutar är det förmodligen slut med denna typ av renovering.

På SVIS finns även ytterligare en mycket duktig person som sysslar med renoveringar, det är Ove som renoverar bakaxlar, Ove har också massa års erfarenhet av bakaxelrenoveringar, men samma sak gäller här, ingen vet hur länge dom orkar hålla på med denna "välgärning" för oss Volvo fantaster.

Så passa på om ni vill få ordning på era växellådor och bakaxlar !

Re: Byta till overdrive?

Posted: Mon Dec 08, 2008 10:29 am
by roberth
Vad innebär "jämna mellanrum" :?:
1000mil? 2000mil?
Hm... Börjar kanske vara dax efter 2 1/2 år. Men det är klart, det blir ju ändå inte så många mil o den har fungerat perfekt hela tiden...
Undrar hur svårt det är att rengöra filtret... Det står säkert i någon instruktionsbok...
Bra tips att det ska vara mineralolja i lådan så man slipper fundera på det i alla fall :idea:

Re: Byta till overdrive?

Posted: Tue Dec 09, 2008 3:52 pm
by Micke_932
Jag har för mig att jag läste någonstans att 1000 mil var lämpligt intervall.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Tue Dec 09, 2008 8:09 pm
by Lars Bd
Samtidigt som motoroljebytet kan vara lämpligt.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Tue Dec 09, 2008 9:52 pm
by einar-
Så tokigt det kan bli när man börjar bli trött. Jag läste först "Samtidigt som motorbytet kan vara lämpligt." Var 30 000mil då om jag hade sett rätt :lol:

Re: Byta till overdrive?

Posted: Wed Aug 28, 2013 7:37 am
by Bashultarn
D är en klenare konstruktion och lämpar sig inte för trimmade motorer och tung gasfot, men kör man som fokt så håller det. J-typen är samma som sitter på 240.[/quote]
Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Har en 245 -84 stående med m46 låda och har hittat en m41 på blocket nu för 2200:- .
Så står i valet & kvalet :)

Re: Byta till overdrive?

Posted: Wed Aug 28, 2013 9:26 am
by Lars Bd
Om M41 lådan är av årsmodell 69-75 passar J-typen från 240 men medbringaren är då sannolikt av den grövre sorten som inte passar med kardanstången i Amazon.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Thu Aug 29, 2013 6:49 pm
by Blomquist
Bashultarn wrote: Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Nej tyvärr, hade ju varit bekvämt, men det måste finnas en lång
huvudaxel i sammanhanget och så är inte fallet med M40.
M41 har däremot denna långa huvudaxel (som man trär på od-enheten på.

Re: Byta till overdrive?

Posted: Fri Aug 30, 2013 7:58 pm
by QV
Bashultarn wrote:D är en klenare konstruktion och lämpar sig inte för trimmade motorer och tung gasfot, men kör man som fokt så håller det. J-typen är samma som sitter på 240.
Så kan man ta en od-enhet från m46 och sätta på en m40 låda?
Har en 245 -84 stående med m46 låda och har hittat en m41 på blocket nu för 2200:- .
Så står i valet & kvalet :)[/quote]

om M41 är av Jtyp så fungerar det.
Du kan inte byta en Dtyp överväxel till din Jtyp.
Det sistnämnda är förvisso något som jag bara tror, men har inte hört någon som gjort det.

/Janne