Nisse Hedlund kam

Moderatorer
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Hej alla Amazon vänner :D , jag har på gamla dar införskaffat mig en -66 Amiz som tyvärr har en helt utsliten B20 men en ny är under uppbyggnad med planad topp (2mm) och hemma portad med 44 40 ventiler jag har använt insugsventiler som är nersvarvade och slipade till avgas, vevaxel och svänghjul samt tillhörande tryckplatta är lämmnart till balansering, stakarna lättade och viktade, jag hade tänkt att använda mig av Su hif till detta till en början.
Frågan är om detta kommer att funka hyfsat ihop, och om någon känner till kammen som jag har kommit över det skall vara en Nisse Hedman 1249, jag har mätt nockarna på insug och dessa är 8,8 så detta skull isåfall resultera i över 12mm i lyft - finns det risk att ventilerna kan ta i kolvarna?
Last edited by Rekordabilly on Tue Dec 23, 2008 12:16 am, edited 1 time in total.
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Nisse Hedman kam

Post by J.LUNDIN »

Vet man inte vad för material det är i insugsventilen så skall man inte använda den på avgassidan. Risken är att materialet inte tål den värme som det utsätts för, värmen skiljer ju en hel del mellan insug och avgas.
Nej, 12 mm´s ventillyft tar inte i kolven det skall till mycket värre lyft än så.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedman kam

Post by Rekordabilly »

Jag såg på något ställe på detta elletr något annat forum att materialet på insug och avgasventilerna skulle vara samma, och personen i fråga hade svarvat av insugsventiler till avgas. I vilket fall som helst kommer jag att prova om det funkar för nu har jag redan gjort toppen klar med dessa.
Finns det någon som känner till NH 1249 kammen vad den kan motsvara jämfört med andra kammar?
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nisse Hedman kam

Post by A-masen »

Nisse Hedlund heter han väl?
Kan verka lite snorkigt att märka ord, men om någon försöker hitta information på ett felaktigt namn, så kommer man inte långt. I alla fall inte på det sökta området.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedman kam

Post by Rekordabilly »

Okej, det är mänskligt att fela naturligvis skall det vara Hedlund, men vet du något om denna kammen?
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Nisse Hedlund kam

Post by jonny »

En sökning på nisse hedlund och en tråd om kamaxlar dök upp : http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... edlund#p30
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Trevlig läsning, men tyvärr så kunde jag inte hitta min kam i listan, där står dock att kombnationen 12/49 används frekvent men vad står den för :?: Någon som vet :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Nisse Hedlund kam

Post by mhr144 »

din kam har profil 12 och 49 båda fanns i listan. 12an på insug 49an på avgas antar jag
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:03 pm, edited 1 time in total.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Det kan stämma, jag har mätt på insug och den är 8,8mm så profil 12 verkar att stämma har dock ej mätt på avgas, frägan är vad den har för duration och överlapp.
Vad jag har hört så ska den tydligen vara ett mellanting mellen R och S, men om den ger 8,8 i lyft borde detta generera 12,36 i lyft (8.8x1,45-0,4) rätta mig om jag har fel, och min topp är planad 2mm var 87 från början. Jag har mätt höjden i förbränningsrummen och den är 11mm och toppackningen är 1,2mm -- så total skulle detta inte ge några marginaler mellan ventil och kolv :shock: eller har jag helt fel ?
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Nisse Hedlund kam

Post by mhr144 »

nu vet jag inte hur kombinationen är slipad. men ca 105-108grader före resp efter tdc har du maxlyft på avgas/insug. det är ingen fara det tar i iallafall, då måste du till med tajtare spel o vassare kam. :wink:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Nisse Hedlund kam

Post by J.LUNDIN »

Kammens maxlyft ligger inte i närheten av ÖDP, så det är ingen risk att ventilerna tar i kolven...... :D
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Re: Nisse Hedlund kam

Post by matza »

Det du skall vara uppmärksam på är att ventilfjädrarna inte "bottnar". De skall alltså finnas spel mellan fjädervarven vid maxlyft. En tumregel bland många B20-trimmare är att orginal fjädrar inte klarar lyft på 12 mm och över. Då behövs andra fjädrar (dubbla).
Jag har dock själv aldrig mätt upp detta. Kanske ngn annan på forumet kan bidra med erfarenhet.
Säkrast att du verifierar själv.

Bilmotor-trimning verkar fö vara ett ämne där "sanningar" uttalas av många "förståsigpåare".
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Rekordabilly »

Jovisst har jag tänkt på detta med fjädrarna och kommer att kolla detta när all är ihopsatt, sen när det gäller enkla fjädrar eller dubbla så finns det tydligen många åsikter om detta, själv hade jag tänkt att köra med standard då detta kommer att vara "snällare" mot kam och lyftare för hårdare fjädrar borde ju ge mer slitage på dessa delar. Och jag ska använda bilen som bruks till och från jobb, men vill ha lite tryck i bitarna :lol: och man behöver ju inte varva 7-8000
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nisse Hedlund kam

Post by Hasse63 »

Är detta formel för att räkna ut det verkliga lyftet på en kam?
Rekordabilly wrote: (8.8x1,45-0,4) rätta mig om jag har fel
Vad står 0,4 för?

Om då en kam har 10mm lyft (10x1,45-0,4) då får man fram att ventilen öppna 14,1.
Rätta mig om jag har fel
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply