ytbehandling alu?

Moderatorer
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

ytbehandling alu?

Post by nikkke »

Hej!
När man har polerat alu som typ Mags fälgar och div i motorrummet, är det nått man kan vaxa med eller nått sånt så det håller sig lite bättre?

Mvh Niklas
______________
Niklas Åkerlund
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by weber50 »

klarlacka d bara är vad jag hört
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ytbehandling alu?

Post by Hasse63 »

Om man nu ska klarlacka det man änligen fått blankt efter timmar/ dagar av putsning så är det lika bra att åka till närmaste billackerare och antingen låta dom lacka eller så ber man att få en sprayburk med klarlack. Den lacken de har gulnar inte och är hållbarare vilket är en stor fördel.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by nikkke »

Men finns det inte en stor risk att det kommer spricka och flagna av?
______________
Niklas Åkerlund
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: ytbehandling alu?

Post by Hasse63 »

Risken finns nog alltid. Kanske måste vara speciel klarlack till aluminium? När man lackar te x en husvagn så ska man ha speciel grund som biter på aluminium.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re: ytbehandling alu?

Post by Micke_ed »

Eloxiering är ju snyggt, men lite dyrt...
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by nikkke »

kom inte ihåg var jag läste om ett gör det själv kitt med det men nån som provat hemma?
______________
Niklas Åkerlund
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by weber50 »

Micke_ed wrote:Eloxiering är ju snyggt, men lite dyrt...

Det är billigare än man tror, finns ett företag i katrineholm som gör d tok billigt...Min lärare eloxerade massa grejjor till sina hojjar och d kostade 300kr...Vi hade 2st normal stora mat kassar fulla med grejjor som blev eloxerade
NysoO
Posts: 25
Joined: Sun Jun 08, 2008 7:29 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by NysoO »

Jag putsade stål till ett datorchassi som jag sedan klarlackade. lacken verkar sitta helt okej. Inga flagor osv. Å andra sidan så nöts inte ett datorchassi på samma sätt som fälgar..
Man brukar ju rugga upp en yta innan man lackerar, därför känns det som att en polerad yta borde vara det sämsta att lackera på. Kan även nämna att man förlorar en del av djupglansen på poleringen när man lackar över det. Det bästa men jobbigaste är att gå och underhållsputsa då och då...
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: ytbehandling alu?

Post by rolwig »

Jag polerade min motorcyckel med polermedel från Pan-produkter, Kisa 0494-50080/070-3139262, för 10 år sedan.
Köpte ett polermedel som tar bort mindre repor och gör ytan blank och ett glänsvax som man efterpolerar med, många har frågat om mina kåpor är kromade, men inte. Glänsvaxet håller länge, har efterpolerat en gång och det börjar bli dax igen.
Autosol är inte att jämföra med det resultat som man får med dessa produkter och inte är det dyrt heller.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by weber50 »

rolwig wrote:Jag polerade min motorcyckel med polermedel från Pan-produkter, Kisa 0494-50080/070-3139262, för 10 år sedan.
Köpte ett polermedel som tar bort mindre repor och gör ytan blank och ett glänsvax som man efterpolerar med, många har frågat om mina kåpor är kromade, men inte. Glänsvaxet håller länge, har efterpolerat en gång och det börjar bli dax igen.
Autosol är inte att jämföra med det resultat som man får med dessa produkter och inte är det dyrt heller.

Skulle du kunna lägga upp en bild kanske? :D
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: ytbehandling alu?

Post by rolwig »

weber50 wrote:
rolwig wrote:Jag polerade min motorcyckel med polermedel från Pan-produkter, Kisa 0494-50080/070-3139262, för 10 år sedan.
Köpte ett polermedel som tar bort mindre repor och gör ytan blank och ett glänsvax som man efterpolerar med, många har frågat om mina kåpor är kromade, men inte. Glänsvaxet håller länge, har efterpolerat en gång och det börjar bli dax igen.
Autosol är inte att jämföra med det resultat som man får med dessa produkter och inte är det dyrt heller.

Skulle du kunna lägga upp en bild kanske? :D
Har ingen bra närbild på min motorcykel och den står på vinterförvaring
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: ytbehandling alu?

Post by rolwig »

rolwig wrote:
weber50 wrote:
rolwig wrote:Jag polerade min motorcyckel med polermedel från Pan-produkter, Kisa 0494-50080/070-3139262, för 10 år sedan.
Köpte ett polermedel som tar bort mindre repor och gör ytan blank och ett glänsvax som man efterpolerar med, många har frågat om mina kåpor är kromade, men inte. Glänsvaxet håller länge, har efterpolerat en gång och det börjar bli dax igen.
Autosol är inte att jämföra med det resultat som man får med dessa produkter och inte är det dyrt heller.

Skulle du kunna lägga upp en bild kanske? :D
Har ingen bra närbild på min motorcykel och den står på vinterförvaring
Här kommer en sommarbild på min MC, sänder även en bild på en nypolerad kamdrevakåpa, polermedlen syns uppe på motorn.http://s572.photobucket.com/albums/ss16 ... CT0025.jpghttp://s572.photobucket.com/albums/ss16 ... CT0004.jpg
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: ytbehandling alu?

Post by Nalletill1000 »

Polerat sa haller det faktiskt battre an vad du skulle tanka dig. Jag har polerade faljar pa min bil och de star sig bra, aven mot salt de fa tillfallen bilen har utsatt for dylikt.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
abris
Posts: 14
Joined: Tue Jan 20, 2009 5:03 pm

Re: ytbehandling alu?

Post by abris »

Har fått tipset att klarlacka, sedan lägga in det i en ugn eller dylikt på 150 grader.. Men har ej testat, detta gällde insug.
Post Reply