Gottfrids Amazon kombi -67

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Gottfrid »

Tänkte slänga upp några bilder på min bruksbil som ja köpte för några månadader sen.
Har mest tänkt använda den som bruksbil.
Får se om det blir renovering framöver dock.

(Alla bilder är tagna med mobilen så ursäkta kvaliten)

Här är bilden från annonsen.
Image
Image

Inne på jobbet för en inspektion av nyförvärvet.
Image
Image

Föregående ägare hade rostlagat golvet innan han gick bort, var väldigt seriöst gjort.
Dock har möss varit och tuggat i sig merparten av mattor och dylikt så ny golvmatta har ja fått köpa.
Som tur var har alla säten klarar sig från gnagare.
Image
Image

Hittade en gammal överdrags klädsel, helt ny i förpackningen till nån gammal opel som ja tyckte verkade tidsenlig.
Drog på den dels för att skydda orginalsäten som är i perfekt skick efter en nogrann rengörning.
Och dels för att galon är grymt kallt på vintern.
Image
Image

Dags för lite ny färg.
Image
Image

Och en ny ratt, Vill inte använda orginalratten på vintern då den klarat sig även den i perfekt skick.
Plus att den passar inte in i stuket ja vill få till på bilen.
Image
Image

Lite dekaler skadar aldrig. (Och ja vet att bilen är skitig och att vänster framskärm inte matchar färgen riktigt. Men skärmen ska bytas därför har ja bara målat den en omgång)
Image
Image

Och så lite toning på rutorna så man slipper nyfikna blickar :lol:
Image
Image

Det som är kvar att göra på bilen är sänkning, breddade plåtisar, lite trim och skärmflaggor som ambassadbilarna har.
Sen är stuket rätt. Funderar på lite mer militär grejer dock, som typ lyktor, bensindunkar, spade, lång radioantenn från bakre kofångaren till framrutan och lite annat lull lull.
Image
Image
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Amazonsport »

Verkar vara en fräsch bil så var rädd om den,(bygg inte om för mycket :wink: ). Du ska också vara stolt över din överdragsklädsel för den är helgrym, det var kvalite förr när dom gjordes..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Gottfrid »

Tackar.
Jo den är förvånande fräsh faktiskt, men den är fusklagad på sina ställen.
T.ex har dom bytt hela vänster bakskärm en gång i tiden och spacklat fruktansvärt mycket. Sen har dom även bytt skärmkanten igen några år senare verkar det som för den är och bytt men inte vid samma tillfälle.

Bilen var egentligen vit från början men precis hela bilen har varit strippat och lackerad grön.
Så någon har tydligen renoverat bilen från grunden en gång i tiden.
Dock så var underarbetet säkert inte det bästa för lacken var full med blåsor och rostbubblor.

Det var därför ja beslöt mig för att fixa rosten och rolla bilen och göra något kul av den tills ja får råd att renovera denlite mer seriöst.
När ja renoverar den vilket säkerligen blir när ja blir lite äldre och har mer tid så blir det isåfall en total renovering. (Amazon kombi är trots allt en drömbil ja velat ha länge)
Men just nu har ja mest fixat till fusklagningarna och lagat den rost ja hittat och sen dränkt bilen i tectyl och tröskelmassa i princip så den ska hålla sig i den skick den är nu.
Har tänkt behålla denna bilen så länge ja kan, så den ska inte bli i värre skick iaf den saken är säker.

Av allt ja gör så har ja alltid i åtanke att bilen ska kunna återställas till orginalskick om ja skulle vilja det nån gång i framtiden.
Men än så länge är ja ung och då gillar jag det custade stucket.

Kul att du gillade klädselöverdragen också, Ja gillar den skarpt själv.
Roligast är att min hund som är blandning av schäfer och amstaff syns knappt när han får sitta i baksätet ibland eftersom hans päls ser precis ut som klädseln.
Man ser bara en stor svart nos och två svarta ögon i princip. Snacka om kamoflage. :twisted:
(Notera blicken kissen ger mig när ja tände lampan för att fota dom i sin favoritsäck, om blickar kunde döda :lol: )

Image
Image
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Shift »

Haha kul bil :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by daniel_sandberg »

coolt stuk du fick på bilen :D

Hur gjorde du när du bytte ratt? Lämnade du kvar fjädringen till tutringen eller tog du lös den samtidigt som orginalratten? När jag köpte min bil så satt en sportratt i den men ville ha tag på en orginalratt. Fick tag på en men den saknade självklart fjädring till tutringen så den ligger bara lös o "glappar".
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Gottfrid »

Nej ja tog bara bort tutringen och sen ratten. Fanns inga andra lösa delar som ja tog bort för att få det att passa iaf.
Har inte ratten i närheten just nu så ja vet inte vilken fjäder du syftar på, min ratt fjädrade iaf så mycket vet ja. Men ja tänkte inte nämvärt mycket på det när ja skruvade bort ratten inte.
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Gottfrid »

Har fått tag i ett par fälgar som ja tänkte modda för att dom ska passa amazonen.
Har fått fräsa upp hålen för hjulbultarna lite för att det ska passa amazonens bultcirkel, men det behövdes bara ändras 2,5mm i varje hål för att passa.

Ska dock svarva av navet på fälgarna så dom kommer en liten bit längre in, för nu ligger dom precis i skärmkanten.
Men snyggt blir det när det är klart.

Image
Image

Image
Image

Image
Image

Image
Image

Har hissat bilen i bakaxeln för att se hur mycket ja kan sänka utan att det tar i. Ja tror det blir bra om ja sänker så mycket så det blir som på bilden.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Amakombi »

blir nog gött med dom fälgarna :)

du är möjligvis inte från Karlstad, såg en exakt likadan där igår nämligen vid wafab
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Gottfrid »

Jo det stämmer, ja jobbar där nämligen :P
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Gottfrids Amazon kombi -67

Post by Amakombi »

jaha där ser man :P ...
Post Reply