Originalfälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Originalfälgar

Post by hero »

Det pratas väldigt mycket om KPZ fälgar. Varför är det så?
Hur ser dessa KPZ fälgar ut ens?


Vad är detta för en fälg annars? :)
Image
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Originalfälgar

Post by QV »

KPZ är det märke som gjorde 5,5 tums fälgar som såg ut som original (men inte var det)

På VOLVO AMAZON finns det två bredder 4 och 4,5 tum

Precis som med digitalkameror så tror folk att högre siffra är bättre siffra. För en 8 mpixel mobilkamera måste ju vara bättre än en 6 mpixel systemkamera!!!!!! men men KPZ gjorde iallafall 5,5 tums fälgar i samma utseende som original och därmed tror många VOLVO ägare att detta är en svårfångad originaldel som skall kosta massor med pengar när man säljer den. VOLVO använde själva fälgen (tror det var denna iallfall) till sin tävlingsverksamhet. För övrigt gick VOLVO ut med ett papper där det uttryckligen står att man inte får montera 5,5 tums fälgar på en AMAZON.

/Janne

Skulle jag montera bredare fälgar än 4,5 tum så har jag funnit en som breddar fälgar för 250 :- st. Så hellre lämna in fälgar för modifiering och själv bestämma bredden än att köpa dessa dyrt.

från den Norska klubbens forum
"Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arne Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 22, 2005 04:32PM

Hei gutter,

Her var mye bra informasjon, men noen korreksjoner er visst nødvendig.

Det er riktig at Volvo aldri solgte 5,5" felgene til Amazon (vi diskuterer vel kun de "berømte" stålfelgene?). De fleste som finnes ble sluppet ut på markedet av KPZ (også kalt Kronprinz) som var en av Volvos felg-leverandører (OEM). Felgene er aldri typegodkjent av Volvo for bruk på Amazon, men faktum er at også Volvo-fabrikken brukte disse felgene på løpsbiler (Amazon og P1800) i forbindelse med baneløp. Hovedproblemet med felgene er at de har "feil" impress/offsett; nærmere bestemt ved at det vesentligste av de ekstra 1,5 tommene bygger utover. Noen påstår at bakakslingens stikkakslinger og framakslingens spindler er for svake slik at det oppstår fare for at de knekker hvis en bruker felgene. Dette er tull! Riktignok medfører bruk av felgene øket belastning på stikkakslinger og spindler, men ved normal kjøring skal det ikke være noen umiddelbar fare. Ved "grisekjøring" er det endog fare for at akslinger og spindler kan ryke ved bruk av standard 4" felger også. Den eneste årsaken til Volvos manglende typegodkjenning er at "feil" impress/offsett kan medføre at Amazonen blir ustabil/vinglete på styringen. Hvis en har nødvendig utstyr og kompetanse kan en riktig tilpasset justering av forstillingen (særlig ”camber”) kompensere/korrigere for problemet. Det er få som får problemer med sine 5,5" felger i forbindelse med EU-godkjenning, og hvis en blir stoppet i kontroll på landeveien og får anmerkning for felgene så har man hatt maksimalt uflaks. Biltilsynet var vesentlig mer "firkantet" på dette området på 60-, 70- og 80-tallet. Ja; det er strengt tatt ulovlig å kjøre med 5,5" KPZ felger på en Amazon, men hvis våre Amazon-venner ikke gjør noen større kriminelle handlinger enn dette, så tror jeg det norske samfunn skal være meget tilfreds med oss Amazon-entusiaster. Det er mange av oss som – med god samvittighet – kjører med 5,5" Kronprinz felger uten at vi opplever noen vesentlige problemer.

Når det gjelder P1800 er jeg noe usikker på om 5,5” KPZ felger noen gang ble typegodkjent av Volvo for bruk på den modellen. Det jeg imidlertid kan bekrefte er at alle P1800 med trommelbremser bak har samme boltsirkel som Amazon, og at P1800E var den første P1800-modellen med skivebremser bak, og at den først P1800E ble lansert høsten 1969; dvs. som 1970-modell. Skivebremser ble med andre ord introdusert noe senere (3 år) på P1800 enn 140-serien, som ble utstyrt med skivebremser allerede ved modellens opprinnelse i høsten 1966; dvs. årsmodell 1967.

PS! Som en liten kurositet kan nevnes at det i Norge faktisk finnes minst en Amazon med 5,5” felger som er GODKJENT av Biltilsynet, endog ved innføring av 5,5” felgdimensjon i bilens vognkort! Om dette er KPZ, Minilite eller andre merker er jeg litt usikker på. Om det var nødvendig med litt ”smøring” for å få det godkjent er jeg fullstendig ukjent med…..:-)


Med vennlig hilsen
Arne"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Hasse63 »

Tog en närbild av en KPZ
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Originalfälgar

Post by Rappel »

snusskk snyggt är ordet för kpz fälgar :shock: :D :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Originalfälgar

Post by hero »

Si, claro! :P

Där ser man! Bra att få info om det, så man har det på ett ställe.

Vilket år bytades fälgutseendet? Från 4 "hål" till .... massor med hål? (inte bultcirklen nu, den har jag koll på :p )
Praise the Lowered
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Originalfälgar

Post by 1211962 »

1965 kom den (nya) fälgen och lite andra nymodigheter som grillhalvor och (ergonomiska) säten :D
att tillägga är att hålen har en praktisk funktion nämligen bättre kylning till bromsskivorna som kom samma år
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Originalfälgar

Post by Rappel »

visst passar den gammla fälgen på min 67? de är väl samma bultcirkel? tycker nämligen dom är mkt snyggare! :) villka amazoner hade 4,5" fälgar?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Lars Bd »

Normalt sett endast kombi men även vissa (alla?) polisutföranden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Originalfälgar

Post by Rappel »

okej! men visste du av nån som breddade fälgar ? finns de nån hemsida eller nå? skulle va intresssant :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by roberth »

Rappel wrote:visst passar den gammla fälgen på min 67? de är väl samma bultcirkel? tycker nämligen dom är mkt snyggare! :) villka amazoner hade 4,5" fälgar?
Som du kanske sett så kör jag med de "gamla" (före -65) fälgarna på sommaren på min 65:a.
Funkar finfint. En äldre gubbe påstod att på de tidigare fälgarna är det att föredra att ha lös slang i men
jag kör slanglöst och det fungerar bra utan större förlust av luft. Det kanske bara turats för mej :roll:
Om jag förstått dej rätt så vill du alltså bredda den äldre varianten av fälgar? Låter ju intressant och annorlunda :!:

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Nalletill1000 »

roberth wrote:En äldre gubbe påstod att på de tidigare fälgarna är det att föredra att ha lös slang i men
jag kör slanglöst och det fungerar bra utan större förlust av luft. Det kanske bara turats för mej :roll:
Det ar som sa att vissa av de tidiga falgarna, samma modell som du har Roberth, ar nitade och da vill de garna lacka lite
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Originalfälgar

Post by Amazonsport »

Det er riktig at Volvo aldri solgte 5,5" felgene til Amazon (vi diskuterer vel kun de "berømte" stålfelgene?). De fleste som finnes ble sluppet ut på markedet av KPZ (også kalt Kronprinz) som var en av Volvos felg-leverandører (OEM). Felgene er aldri typegodkjent av Volvo for bruk på Amazon
Nu blir jag lite förvirrad för om man läser i pdf:en

PERFORMACE TUNING
B 18 SERIES VOLVOS

från tråden: (http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 1&start=75) http://www.volvoracing.se

står det att Volvo sålde 5 1/2" fälgar?
Racing tires should be mounted on 5-1/2" wheels, available from your Volvo dealer under part
no. 75005. These will not fit 144S models. They are applicable to all other models

Så, HUR kan det nu ha varit? Sålde Volvo dessa eller ej?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Lars Bd »

Det är väl den här pdf filen du menar http://volvo1800pictures.com/sweden/PER ... VOLVOS.pdf
Det gäller tom 1967 årsmodell så jag antar att den också är utgiven då (67) innan KPZ 5,5" fälgen kom. Det är också Volvo i USA som har författat häftet och de kan ha tagit fram egna fälgar, artikelnummret 75005 är i kortaste laget för att vara ett Svenskt Volvo tillbehörsartikelnummer. Vad jag vet är KPZ 5,5" fälgarna tillverkade omkring 69-70 dvs efter tryckningen av häftet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Hasse63 »

Mellan "bulthålen" på mina KPZ fälgar står 10_68 på en av fälgarna och på två 12_73 OBS. att första siffran står ovan den andra, dessa tror jag är månad/ år då fälgarna tillverkades.

Syns på min bild här ovan
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Originalfälgar

Post by John »

jag såg idag att mina fälgar var KPZ 4½" är det original kombi fälgar?

Image
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply