Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Hugger69 »

Jag var tvungen at skumma igenom din tråd igen och blev lika glad nu som första gången!!
Ett imponerande och idogt arbete du lagt men resultatet talar ju för sig själv! :D Det är om tanken om detaljerna som gör mycket så jag förstår dig! :wink:

...dock saknar jag ett svar på mitt tidigare inlägg om dina fjädrar till gargeportarna!.... har du fixat dem efter mitt tips eller??? Vore ju synd om det skulle åka in en fjäder i dig eller Amazonen... :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Nu fick jag lite dåligt samvete Håkan :oops: Jag skall fixa säkring till fjädrarna... snart!!
Amazon 1957
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by hakano »

Inga bilder i citat, ändrat av Lars Bd

Hur löste du problemet med nya skärmar med stort blinkershål och montering av B16 blinkers?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Jag skaffade framskärm med rätt hål :)
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Ragge »

skaffade ???? jösses , såna skärmar .... bara skaffade ??? hahaha, dom växer ju inte på träd, och kostade nog en bra slant och krävde en del övertalning att komma över va ?
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by 122 S 1966 USA »

Hugger69 wrote:
...appropå köttbullar....du borde nog fundera på att säkra upp de där hemska fjädrarna till garageportarna som syns i bilden ovan!! :shock:
..de finns folk som dött av att fjädern gått av och slungats iväg...för att inte tala om de skador som skulle uppstå på mjukdelar, typ en eller två fina gamla Amazoner!! :roll:

Jag har en likande fjäderkonstruktion och jag köpte en kraftig stålvajer och drog genom varje fjäder som säkerhetslina samt skruvade fast med fransk skruv uppe och nere, tror de skall funka kanon!

Inga bilder i citat, ändrat av Lars Bd.
Hej Hugger69, kan bare hålla me om detta, kom till mitt garage får några år sen, och skulle ta ut sommar bilen(inte min 66 sport) men i alla fall, garage dörran var tung som en i he------ :evil: och när jeg sen fick up den, lå den ene av fjädrana på golvat :roll: präsis sidan om bilen, men UTAN att ha slagit i bilen :D så ja dom är farliga, tack for idén me wiren.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by 122 S 1966 USA »

Uffe wrote: Lite kul är att jag tagit fram arvingarnas namn och mailat lite information att deras farfars gamla Amazon lever. Skall bli kul att se om man får någon respons eller inte. Själv vore det ju riktigt kul om det skulle dimpa ner ett telefon eller mail där det sägs att min farfars gamla bil lever och har hälsan, eller? Vi får väl se! Dessutom är det ju kul att ha denna historik för bilens egens skull tillsammans med all annan sparad dokumentation.
//Uffe
Hej Uffe,
1st ett grattis till ett KANON sätt at få i ordning en sån fin bil på :D respekt for det. Det rör sig ju inte om "renovering" :)
Det får väl kallas stora service 8) he he .
Sen kan jeg bare säja GO for it, ang historik på bilen, en kille i USA hittade namn på 1st ägeran till sin 66 sport, och skrev till honom, sen fick han ett TJOKT brev, me hela historien på hur bilen hadde inköbts som hemlig present till hans fru, och ställd i upfarten me Röd band runtom 8) men det blir bettra -- MYCKET bettra :wink: me i brevet, var ochså det ORIGINALE salgskvitto, komplett me alla dom tillbehör som monterades, innan leverans, och det var hans Volvo America badge for High milage, inclusiva Diplomet me stempel och alt, plus lite andre papper och bildor, så visst betaler det sig att pröva. Du skulle ochså komma här http://www.youngtimer.dk/ träff platsen liggor 4 min från båten.
Du skal klicka på träfbildor, och sen Helsingör, där hitter du ochså en kanonfin B16 Amazon m fällbeslag som dina.

Jens Christian

for dom nyfikna syns min (numera sålt) 70a.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Mr Jensen
Posts: 4
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:12 am

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Mr Jensen »

Har du synlig skarv på skärmkanten bak?
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Aggro »

fantastisk renovering!
snart sommer!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Hej Alla och Glad Påsk!
Idag har jag ägnat förmiddagen åt att putsa upp Amman inför en liten träff imorgon. Min fru kom ut och frågade hur det gick och jag var precis klar då. Då lämnade hon över ett rykande färskt Amazonbladet i handen på mig. Det är kärlek det :D
Nu skall jag sätta mig på uteplatsen, dricka en kopp kaffe och läsa Amazonbladet.

Image
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Ragge »

gottegris, var rädd om den kvinnan ...
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by roberth »

Stirrar på bakljusglaset :shock: Alla små detaljer man ser på din bil är fantastiskt vackra.
Gillar de tre "pluttarna" man skymtar i glaset! Har jag aldrig lagt märke till förut.
Undrar om jag ändå inte skymtar en smutsfläck längst in på bagageluckshandtaget? :wink:
Antar att ni har snöfritt där nere i södern eftersom du tänkte sitta på uteplatsen...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Amazon »

De där tre pluttarna finns bara i de tidigaste glasen med långtidsparkering (upp till chassinr 20999) och de nytillverkas ej då de senare helröda också passar men kanske inte ser lika snygga ut :)
Volvo P1200VB 1958
Mr Jensen
Posts: 4
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:12 am

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Mr Jensen »

Hej!

Jag frågade dig för en tid sedan om du kunde titta på skärmkanten i bak, om du har en synlig karossskarv mellan skärmkanten och springan i dörren (där det sk hundbenet slutar). Du kanske kan ta ett högupplöst foto och lägga upp i den här länken, där man ser en del av bakkanten på dörren och en av skärmkankte nner mot bakhjulet.

Jag har ställt frågan tidigare i forumet, om det var synlig skarv på 57ór och fick svaret att det skall vara det, jag tror inte det. Jag har 5 st. 1957 Amazon och det är inte synliga skarvar på någon av dom. Kan vara intressant att se hur det ser ut på din som vad jag förstått är orenoverad på detta ställe.

Tackar på förhand Mats
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Arne »

Jag hade en -57:a en gång i tiden, nämligen 1971 till 1973 och jag är helt säker på att den -57:an inte hade någon synlig skarv där du beskriver.
AVG
Post Reply