Min Röda StofilMobil från -68

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Min Röda StofilMobil från -68

Post by Kapten_stofil »

Året var 1968, och denna Amazon hade just rullat ut från Volvos fabrik i Torslanda.

Image


Jag har alltid gillat Amazoner ända sen jag var liten, då jag kommer ihåg en granngubbes blåa amazon som brukade stå på parkeringen. Föga kunde jag ana ett en dag ungefär tjugofem år senare själv skulle bli ägare till en röd skönhet.

För att säga lite om bilen så är det första som man kan se är att den saknar de snygga kromlisterna på sidan. Nån föregående klåp... jag menar ägare har renoverat upp den, och lagat en del rost och då samtidigt passat på att ta bort listerna och lagt igen hålen. men det ska jag råda bot på, på något sätt.
Men jag har inhandlat kommunens snyggaste fälgar till den och klätt dem i däck med en härlig vit rand!
Notera även att några hål för backspeglar inte heller finns, så därför har jag kompletterat med ett par speglar som väldigt behändigt klämms fast på dörren. De är även betydligt smäckrare än de klumpiga orginalen tycker jag.


Image

Det jag har gjort med den invändigt är att jag bytt ut hela den gamla svarta inredningen till förmån för en beige som inhandlades begagnad av en herre på detta forums förnämliga annonsplats.
Nackstöden som var svarta från början fick jag klä om, och det skulle jag ALDRIG klarat utan min underbara fru! var otroligt jobbigt, värre än ett pass på gymmet kan tilläggas.

Image


Golvmattan som bestod av en gammal matta som man har under soffbordet försvann omgående och en ny mer anpassad matta inhandlades på Motoroldies. Kände mig lite för snål att köpa en riktig gummimatta dock.
Ratten tänker jag inte ens uttala mig om. Helt otroligt ful, och kommer vid första bästa tillfälle bytas ut, att det ska vara så jobbigt att hitta en ratt från innan -67 i fint skick bara.
Om någon undrar varför det ligger en tidning på golvet så kan jag säga att kopplingscylindern läcker som ett såll, och så pratar vi inte mer om den saken! Halt som tusen smådjävlar blir det på golvet!

Image

Man måste ju i god anda deklatrimma bilen oxå!

Image


Vän av ordning kanske undrar vad mina framtida planer är med den då?

Först skall det in med en V8 i den, sen skall den lackas i rosa, sen skall det på 20" ...... nämde jag att jag var mytoman?

Nä, det blir att hålla den i hyffsat orginal, de ändringar jag kommer att göra på den är sådana som den SKULLE kunnat ha ifrån fabrik i mitt tycke, som fälgarna till exempel.
Sportavgassystemet sitter ju redan på, det har nån föregående snällt nog monterat för mig, han visste att jag ville ha ett 2,5 tums system.
Sen får vi se, men ett par klarglas strålkastare skulle sitta fint på den, samt en dragkrok till båten.

Det var allt för idag,

Eders nådiga Ärkestofil Anders
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Min Röda StofilMobil från -68

Post by Telis »

Härlig bil, kul att se att du gör fina och stilrena tillfixningar !
Ser att du med är Göteborgare, trevligt ! - Vi kanske ses en dag. Planerat eller oplanerat.
Kan rekommendera Tjörnbroträffarna vid Tjörnbrons fäste varannan Onsdag under sommarperioden och även Torsdagsträffarna i Fristad sista Torsdagen i varje månad för oss som bor i närheten och kör Volvo / Amazon!
Mvh
/Henrik
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Min Röda StofilMobil från -68

Post by Shift »

Oj vilken snygg! Bra att du ska på med listerna, den såg lite naken ut utan.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min Röda StofilMobil från -68

Post by Rappel »

fin bil :wink: kommer bli riktigt snygg med lister! vit inredning är snygg och inte varje dag man ser dock skulle jag avpolitera nackstöden :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: Min Röda StofilMobil från -68

Post by Kapten_stofil »

Man tackar för berömmet! alltid trevligt att höra.

Jo jag kan hålla med om att nackstöden kanske inte är snygga, men det är ett krev från min tjej att det måste finnas nackstöd i bilen jag har, annars ingen gammelbil :(
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min Röda StofilMobil från -68

Post by Rappel »

okej :( gör som tanten säger de är säkrast! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply