Skrämma liv i en gammal -65

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pe4r
Posts: 4
Joined: Tue Jul 15, 2008 6:56 pm

Skrämma liv i en gammal -65

Post by Pe4r »

Jag känner mig lite sysslolös och ska höra med en jag känner om jag inte får låna hans gamla Amazon -65 som stått ca 10 år och även en Austin Maxi som stått uppemot lika många år.

Kanske inte så dyrt att få dom genom besiktningen ändå?

Amazonen sägs ha gått 50.000 mil har jag för mig, en "solspricka" i och sen är det väl det gamla vanliga.

D.v.s. bromsar, batteri och så....

Vad målet ska vara är att först och främst få den genom besiktningen med hyvsat rent papper sen får dom ses mer eller mindre som rullande renoveringar.

Eller det kanske blir en massa strul och elände så det är lika bra man köper en reservdelsbil, vad tror ni?
Riddarn
Posts: 59
Joined: Fri Jan 23, 2009 6:42 pm
Location: Ursviken
Contact:

Re: Skrämma liv i en gammal -65

Post by Riddarn »

Jag har haft min 65:a stående i 10 år, har dock "luftat" den årligen. Den blev idag godkänd i besiktningen efter ha lagat bomsar, fixat lite el samt bytt en spindelled.
Amazon 2-dörr 65:a, Yamaha ET250T 81:a, BMW 520i Touring -01:a, Honda Z50 82:a

Min mobilblogg
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Skrämma liv i en gammal -65

Post by Micke_932 »

Det största problemet när dom stått länge är bromsarna, ofta måste man renovera eller byta hjulcylindrarna/oken och även rören/slangarna kan vara kassa, huvudcylindern kan ha börjat rosta i loppet, detta är ju inga jättedyra grejer att fixa i och för sig.

Har bilarna stått inomhus och relativt torrt så ska det nog gå att få liv i dom så länge inga möss har ätit upp elsystemet.

Bortsett från rost och bromsar så brukar det inte vara några större problem att ta sig igenom SBP om där inte är några rent uppenbara defekter.

Så ta och kolla om där är några stora rostangrepp som SBP kan anmärka på, kolla om motorn går runt och om mössen har låtit bli att festa på kablarna, om inte så ska det nog lösa sig utan några stora kostnader.
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Skrämma liv i en gammal -65

Post by Caltex »

Jag håller med föregående talare, rost och bromsar brukar vara de stora problemen med bilar som stått, tändsystemet och bränslesystemet brukar också behöva en översyn, men där klarar man sig oftast med en rengöring, ev nya backventiler till bränslepumpen.

Ett tips ang bromsar är att man inte ska rulla ut sin klenod ur logen den stått i i tio år och hälla i bromsvätska och börja lufta och hoppas på det bästa.
Det kan gå bra, dvs bromsarna börjar fungera som de ska...
men några andra, nog så troliga scenario är följande:

*Kolvarna fastnar längst ut i hjulcylindern pga rost. och har man då slitna trummor som fått en kant innanför bromsbacken så är det inte speciellt kul att få lös trumman (kan bli ännu värre om bromsbacksjusteringen rostat ihop).

*Bromsarna verkar fungera, men hjulcylindrarna läcker en liten aning vilket får till följd att man får bromsvätska på beläggen och de kan bli förstörda. En annan baksida är att bromsarna kan sluta fungera när som helst antingen pga vätskan på beläggen eller pga man får in luft i systemet via den läckande cylindern.

*Risken att alla rörliga delar i bromssystemet är lika rörliga som de ska vara är inte så stor, vilket gör att man får svårt att justera fram jämn bromsverkan.

*Du drar i handbromsen och nån av bromswirerna har rostat lämpligt så att den fastnar i bromsat läge... och då hamnar man i samma situation som punkt 1....

Man gör ju som man vill när man ska väcka liv i ngt gammalt kadaver, men ofta kan man spara en del tid och svordomar på att gå igenom bromsystemet ordentligt istället för att "bara testa"

Att köpa en reservdelsbil kan vara bra, om man vet att man behöver grejer som inte är rena slitdelar, men om man behöver bromsdelar,avgassystem osv så tycker jag personligen att det är mer värt att lägga slantarna på att köpa dessa delar nya istället, då man oftast inte vet skicket på grejerna på reservdelsbilen innan man plockat lös dem..

/Tobbe
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Post Reply