Foose chrome i norrlandskogarna -67

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by vikko »

Kom på att jag har egentligen aldrig gjort någon vettig presentation av mig och min bil, har bara skruvat och mixtrat i det tysta.

Men det är så att jag är nu 19 år, och bor utanför Luleå. Köpte min amazon som förstabil när jag tog körkortet januari 2008. Såhär såg han ut då

Image

Image

Det var en hel del att fixa då, den var lite halvrisig och avgassystemet hängde och så. Men den var ganska nydligt besiktad och rostlagad! Elen var ett KAOS kortslutningar överallt fick hjälp av farsan att dra hur mycket kabel som helst, vi fick allt till att funka bra. Sen kapade jag ner den nått varv

Image

Fixade lite smågrejer, typ backspeglar som saknades, lärde känna en kille som hade runt 10tal skrotade amazoner hemma på gården och hur mycket delar som helst på hylla. Hämtade mycket smågrejer där, sånt som är svårt få tag i. Motorn var i kasst skick men fixade så den rullade på iaf. Bromsar och koppling var kass, renoverade huvudbromscylindern, böt koppling och sånt. Lite bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Snubblade sen över en billig weber 32/36a och extraktor som jag monterade i och byggde 2 tums hela vägen, men det avgassystemet måste jag bygga om i sommar. Körde med den ett tag så, men sen en dag ringde en kille och ville sälja på mig en 142a med renoverad motor, jag köpte skiten och tog motorn från den till amazonen. Motorspec

B20 -74 borrad till 92.5mm (2150cc)
44/38 ventiler, portad.
R-kam, ståldrev
8 bultad vev, orginal svänghjul
Weber 32/36

Image

Image

Image

Böt även lite bussningar i framvagnen motorkuddar växellådskudde alla slangar osv osv..
Men den var ju KASS i lacken, ville få den lackad. Det fick jag.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Monterade sen tillbaka lister och dylikt. Saknar dock en list fortfarande :( Har också en annan bakkofångare i mycket bättre skick som ska dit.

I samband med det ville jag ju ha feta fälgar. 17 eller 18 tum tänkte, de 16 jag hade räckte inte. På jobbet hade vi en tvist om just fälgköp, att det är för dyrt man har inte råd. Jag sa att man hade det, så en dag blåste jag två månadslöner på chip foose kromfälgar direkt från staterna. Håller nu på försöka skaffa fram nå sulor till dom, lutar åt att det blir ett par 215/35-18. 225 var lite för brett, måste nog valsa ut skärmkanterna fram och bak för säkerhetsskull.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

För er som undrar, så är fälgarna 18x7". Bultcirkeln är orginal då 5-4.5". Offset 4.25". TROR det blir ET 19 om jag räknat rätt. Men hade kunnat vara något högre ET faktiskt, för dom är ganska långt ut. Precis så det går

Tanken är att när man får tillbaka lite pengar på skatten i sommar, blir det lägga dom på ett par nya fina 45or då den får för lite sås av 32/36an. Den går skit på lågfartsmunstycket men går hyfsat bra ändå på full gas. Så 45or blir perfekt! och där står jag nu.

Det var jag och min bil det!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Hasse63 »

Dräggel :P

Vill ha 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by alfert »

Her snakker vi .... Disse felgene likte jeg :D
Vil også ha :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Henke.N »

I LIKE IT!! 8)
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Rappel »

kul att du har fått på däcken nu! :wink: kanske får se den rulla i sommar i luleå/boden då! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by vikko »

Rappel wrote:kul att du har fått på däcken nu! :wink: kanske får se den rulla i sommar i luleå/boden då! :wink:
Har inga däck :( det där är en 225/40-18 som jag testade trycka dit på jobbet, men det är för brett kommer ta i skärmkanterna när det dämpar ner :/ har beställt 215/35-18 men vi har inte fått in dom än :( Hoppas det ska gå med dom, annars måste jag gå på 205/35-18 och då snackar vi DYR udda dimension :/
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Hugger69 »

Grymt stilren med vita blinkers, svart bil och mycket krom!! 8)

...dock skulle jag skippa dekalen i bakrutan och köra med helröda alt. amerikaljus där bak! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by K_arlstrom »

två tummar upp om du målar trumbromsarna svarta :)
får se när jag får igång min lilla amazon så kanske man ses på nån cruising i slutet av sommaren ?
Vilja, våld och vasselin
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by vikko »

Hugger69 wrote:...dock skulle jag skippa dekalen i bakrutan och köra med helröda alt. amerikaljus där bak! :wink:
Suggestion noted! Har faktiskt kollat på sånnadär amerikaljus, fast kanske blir helrött ändå. Känns som billigt med en burk tintspray för 60kr :D Måste ändra hur som helst, det blev för mörkt, polisen tyckte mina baklysen lyste för lite :lol:
K_arlstrom wrote:två tummar upp om du målar trumbromsarna svarta :)
får se när jag får igång min lilla amazon så kanske man ses på nån cruising i slutet av sommaren ?
Hehe jo, måste som måla dom :D Rostfärgen var inte så nice :p Vi lär synas :)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by hero »

Mycket fint Vikko ;) Tur att du inte sålde bilen trotsallt då!
Praise the Lowered
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by vikko »

Domedagen var här. Har däck till fälgarna nu, 215/35-18 blev det mycket smal och låg dimension. Monterade i regnet, har inte provkört än, det var så äckligt väder och jag är SÅÅÅÅÅ trött.

Image

GODNATT!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Shift »

Oj :D Riktigt fränt i alla fall!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by vikko »

Fixat lite bilder nu :) Ska jag lägga in dom här eller duger det att länka till garaget?

http://www.garaget.org/?car=95176
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by Shift »

Skitdrygt att behöva besöka Garaget, roligare om du lägger dem här :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
mschreber
Posts: 18
Joined: Mon Aug 25, 2008 4:38 am

Re: Foose chrome i norrlandskogarna -67

Post by mschreber »

Vikko, jag tycker att du har lyckats alldeles förträffligt. Detta kallar jag för en riktig svensk custom. Fortsätt med den här stilen.
Mikael
Post Reply