Volvo Amazon 1962 Projekt. Lackat lite delar ;)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Jo minsann det kostar pengar o lacka. Men den ser ju inte så dålig ut i lacken på bild förutom skärmar front huv o baklucka.
det kanske blir nyansskilnad o de är ju inte snyggt.
Har ni nån bra lackerarfirma i era trakter? eller du kanske känner nån som håller på med lackering?

De är väl likt motorfärg du använder?
Lycka till med amabjucken i alla fall o krya på dig :)
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Det är bilderna det inte synns hur lacken igentligen är. Nån av de 2 ägarna inan mig har gjort ett utmärkt svetsjobb på den.. Men sen när de komm till lacken så har de bara penslat på nån färg.

Så på många ställen är det nerslipat lie halvt, och sen har jag även sett att det har hänt någon olycka då min dörr/ och lite bakom dörren är lite intryckt, dock inte så mycket

Ska försöka ta lite rättvisande bilder nån gång, har blivit så mycket mobilbilder på sistonde

Motorlacken så testade jag biltemas sprayfärg och jag är faktiskt väldigt nöjd över resultatet.
Jag känner direkt ingen som är lackerare, men det borde gå att få nån som gör de till ett bra pris.

Sen nått som jag har märkt så har dom också fixat till motorutrymmet.. fast de blev ju inte så lyckat, dom har nog bara sprayat på någon svart färg där som man kunde röra lite på så flagnade den bort.. och under den lacken blev de bättre lack..

Men nu när jag fick lackera om de så blev de mycket bättre.. visst fick jag lite rinngar och så, men dom är på rätt osynliga ställen, jag är nöjd för det var första gången jag lackade med spruta.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

När dom har lackerat bilen så kan dom ju även ha lagt på slarvigt spackel på endel ställen. Men de borde synas tycker jag. Men kolla de. Du kan ta bort färgen med bromsvätska o få lacken jämn på alla ställen utan rispor, så dra över ett lager med riktig lack.
Eller är den så dålig så du får göra den plåtren?
Bucklan på dörren borde inte va nå större problem, Tryck den innifrån med nån hammare eller bara nått hårt med kärlek o känsla.
Ta lite bilder får man se o de är lättare o hjälpa till. De är kul o hjälpa andra när man inte själv har nå o syssla med
Jo biltema bilfärger är helt okej :)
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Nja den flagnar endast av i motorutrymmet och undersidan av motorhuven.. men jag har ju fixat de.. Nej jag behöver nog inte slipa ner allt plåtrent..

Kan kanske ta några bilder imorgon., tror inte jag har några bra bilder på skadorna i lacken..

har ju iallafall bytt fångbanden till bakaxeln:

Image

Image
Man kan se att de är lite skador i dörren..

Image

Image
Last edited by 19911209 on Mon Aug 03, 2009 9:49 pm, edited 1 time in total.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Jao ta ordentligt med bilder. mobilen blir bra, viktigast man får se hur de ser ut, Såg ju bra ut med fångbanden du bytte. Satt dom gamla hårt så du fick värma o hålla på eller?
Som kul när man börjar få till saker, roligare att hålla på då. Hade du renoverat tummorna eller?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Ett tips om de du kapat under dörren, nog lika bra o kapa så de blir ett stycke slipper du klippa plåt som en galning, Sen bör du göra de innan de börjar rosta igen.
Jo man kan se i lacken att nått är stött, men dedär borde gå trycka ut tycker jag
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Fångbanden gick riktigt smidigt att byta faktiskt, gjorde de på 10-15min på både sidor..
Trummorna har jag inte renoverat, jag har bara slipat rent dom på utsidan och la på lite hammarlack.. Men ska nog ta isär där bak med och se över så det ser bra ut.. Är ju trotts allt bara ett enkretssystem.

Hålet i sparklådan måste jag svetsa snart ja, har ju aldrig tid att få iväg den nånstans.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Image
Så ser det ut inuti min bromstrumma höger fram ;)
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Image
Lägger upp lite bilder hur den såg ut inan också..

Image


Bagageluckan hade dom slipat och donat lite på..

Image
Motorn efter jag hade tagit ut den.. b18, har den ligger nu, så blir väll att försöka renovera den nångång när man får lite pengar över..Gillar inte att ha saker liggandes som inte fungerar.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Har ni svetsuttag i garaget? isåfall, får du snacka med farsan om att köpa en svets, de är ju som bra om man ska laga bilar.
De har jag erfarat då jag hade 62an tre vxl.
du hade ju en 61a så den har enkrets. kolla cylindern o backarna. Nog får du till dedär ser jag :) backarna kan du byta till fräscha
De är bara dedär med lacken o svetsningen som återstår men de är nog många som hakat upp sig på de. Hur är den invändigt?
Du har gjort ett gedigert jobb med motorn, bara o putsa upp han o lite lack på så blir de finemang :wink:
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;


Min far har en verkstad med fyrpelarlyft, så det finns svets där, men jag faller mig inte in att ta min amazon dit och hålla på, det är ingen ordning där på verktygen och sånt, så jag gillar mer att hålla på i mitt garage där jag har koll vart allt ligger, är så tråkigt att leta efter vertyg..

Men jag ska ta upp amazonen dit och svetsa den någon gång framöver, ska se när han har tid, om han kanske har lust att vara med i helgen..


Invändigt är väll inge att hurra för, fick med en original stol och sen en nyare galon stol ifrån 165 -> dörrsidorna är också svarta ifrån nyare amazon.. Men dom bakre är original, lite eldade, så ska försöka få tag på någon bättre begagnad inredning till den hade jag tänkt =)


Image
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Jovisst är de tråkigt att leta verktyg, o lång tid tar det oftast. Men de är ju bara att ta dit den bara för svetsning o inget annat, de enda du kan behöva är en rondell om du ska kapa nå. Bara att köra på när du har tillgång till garage med lyft o svets. Man lär sig mycket när man får hålla på
Vad hade du tänkt göra med bilen? ska du ha den orginal den helt orginal?
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by Henrik Vikström »

Jag hade exakt samma fär o inredning på min 62a men den hade inget utbytt då jag hade den. Hur hade du tänkt att göra med inredningen?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by 19911209 »

Svår fråga, om den kommer vara helt original eller hur det blir, det vet jag inte ennu.

Det jag har funderat lite på är om platts finns så ska den här amazonen stå i min ägo många år..
Så jag kommer nog försöka hålla den i hyffsat original skick.. är ju inte så att jag monterar in andra stolar eller sånt..

Men helt original blir den ju inte, det kan jag redan nu säga, men försöka hålla den hyffsat åt de hållet iaf =)


Inredningen svår fråga, Tycker att det ser bäst ut med oriiginalinredninen (den becha), men att man åker bättre i galon stolen, Får se vad jag hittar till den.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon 1961 Projekt Motor startad!

Post by QV »

om du har 404-192 nougat som klädselkod (vilket jag har) så blir det inte så lätt att hitta delar. Var och köpte ett sidostycke från Nyren medans han fortfarande höll på och fick delen med komentaren "denna färg har alltid varit svår att hitta" tro inte att det var för att höja priset på detaljen som komentaren kom, men jag har inte behöft leta mer detaljer så jag vet inte.

Om du funderar på att köpa nytillverkad klädsel (vilket jag kommer att göra när lusten faller in) så passar den bara till de "rätta" stolarna. B16 och tidiga B18 har inte samma stolar. Sedan kom det ytterligare förändringar i stolsutformningen.

Under renoveringen så SLÄNG INGET, det spelar ingen roll hur :evil: slut något är. I bland far originalnörden in i en och då är det bra att jämföra med rätt pryl. Som när jag funderade på var spolarmotorn var placerad i motorrummet. Att den satt i hörnet i närheten av gångjärnet det viste jag men nördar man ner sig så vill man veta på cm när :roll:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply