Byte från enkrets till tvåkrets
Byte från enkrets till tvåkrets
Hur byter jag enklast från enkrets- till tvåkretssystem utan servo?
Vad behöver jag köpa? Jag har en 64:a.
Vad behöver jag köpa? Jag har en 64:a.
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Tag en huvudcylinder från en Amazon 69 eller 70 års modell eller en huvudcylinder från en Volvo 140. Montera en krets över framhjulen och den andra kretsen över bakhjulen. Det är den enkla vägen att gå.
AVG
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Tack för ditt snabba svar. Nu kan jag handla på måndag så får väl mannen fixa det på tisdag.
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Hej! Ett tips är att försöka få till en bromsservo med, blir mycket trevligare bil då. Nästan tvunget om man bytar från 64ans trummor till skivor fram, annars får man stå upp och bromsa! Lycka till
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Morsning!
Tänkte ha kvar mina trummor och bara byta till tvåkrets. Är det fullkomligt galet eller? Mina bromsar fungerar bra. Det sa de även på besiktningen. Tänkte bara att det skulle kännas säkrare med två kretsar.
Tänkte ha kvar mina trummor och bara byta till tvåkrets. Är det fullkomligt galet eller? Mina bromsar fungerar bra. Det sa de även på besiktningen. Tänkte bara att det skulle kännas säkrare med två kretsar.
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Visst är det säkrare men ett väl underhållet enkretssystem är också säkert, 2-kretssystem är ingen ersättning för underhåll. Lösningen med en krets fram och en bak är inte så bra, prova att stanna bilen med handbromsen så märker du hur mycket bromseffekt som försvinner om framkretsen havererar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Jag vill nog säga att det är rätt stor skillnad, jag menar om en hjulcylinder pajar eller ett rör går av och oljan pissar ut där så är det kört med ett enkrets system, med tvåkrets så har du ju två hjul som bromsar och även om det är bakhjulen bara så är det i alla fall bromsar och det är ju dessutom 50% chans att det är bak som det pajar och även ett väl underhållet bromssystem kan gå åt h*****e.
Givetvis handlar det om tycke och smak, originalfanatikerna rynkar givetvis på näsan men själv så har jag bytt till tvåkrets på alla bilar jag haft med enkrets original.
Och om du vill ha både hängslen och livrem så kan du ju montera dit bromsar från en 240
Givetvis handlar det om tycke och smak, originalfanatikerna rynkar givetvis på näsan men själv så har jag bytt till tvåkrets på alla bilar jag haft med enkrets original.
Och om du vill ha både hängslen och livrem så kan du ju montera dit bromsar från en 240
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
ett riktigt två-krets system bromsar båda framhjulen och ett bakhjul på varje krets.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
vad som är ett "riktigt tvåkrets" kan man alltid diskutera. Med VOLVO så har man två fram och ett bak som du skriver.
För att gå off topik så borde ett riktigt tvåkrets vara att alla fyra hjulen ingår i var krets. Om man sedan ska ha två kretsar i en huvudcylinder eller två separata huvudcylindrar kan vi ju alltid grotta ner oss i den stora frågan blir då om man skall ha en eller två pedaler
för att svara på Ingelas fråga så Nej det är inte tokigt att spara trumbromsarna (mindre jobb så)
/Janne
För att gå off topik så borde ett riktigt tvåkrets vara att alla fyra hjulen ingår i var krets. Om man sedan ska ha två kretsar i en huvudcylinder eller två separata huvudcylindrar kan vi ju alltid grotta ner oss i den stora frågan blir då om man skall ha en eller två pedaler
för att svara på Ingelas fråga så Nej det är inte tokigt att spara trumbromsarna (mindre jobb så)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Om man har två huvudcylindrar arrangerade axelvis, är det lätt att ordna med en s.k. bromsvåg.
Om man däremot funderar på dubbla bromspedaler, ska man nog koppla dem sidovis för att kunna styrbromsa som på traktorer.
Om man däremot funderar på dubbla bromspedaler, ska man nog koppla dem sidovis för att kunna styrbromsa som på traktorer.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Hej igen!
Till en huvudbromscylinder från en P1800 behöver man en bromsreducerare då?
Till en huvudbromscylinder från en P1800 behöver man en bromsreducerare då?
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
bromsreducerare används till trummor bak vid skivor fram.
trummor fram = ingen reducerare.
om man kan använda P1800, vet ej
tror att det skrivits förut att vid en krets så kommer bromsarna att justeras mot varandra vid nedtryckning av bromspedalen, "uppgraderar" man till tvåkrets så måste man (troligtvis) justera bromsarna mera noggrant mellan kretsarna så att de tar samtidigt.
/Janne
trummor fram = ingen reducerare.
om man kan använda P1800, vet ej
tror att det skrivits förut att vid en krets så kommer bromsarna att justeras mot varandra vid nedtryckning av bromspedalen, "uppgraderar" man till tvåkrets så måste man (troligtvis) justera bromsarna mera noggrant mellan kretsarna så att de tar samtidigt.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
God kväll gott folk, tänkte att vi kanske kunde väcka liv i en gammal tråd...
Jag har väldigt nyligen byggt om bromssystemet på min stackars 65:a till två kretsar med en huvudcylinder och servo från en 140. Sitter original cylindrar bak utan reducering ifall någon är intresserad. Kopplat en krets över framhjulen och den andra bak.
Min fråga är således hur man borde gå till väga för att lufta dessa på bästa sätt? ta lite från vardera kretsen?
Har prövat att lufta redan, men kommer enbart luftbubblor på de första 2-3 tagen, sen kommer ingenting. Inte ens bromsvätska. När man sen kommer tillbaka till samma luftningsnippel så är det samma sak. Har hållit på så här ett tag och pedalen känns fortfarande "svampig"...
Är det någon som vet om jag är inne på rätt spår? Alla ni andra som byggt om med 140-grejer, vad har ni för erfarenheter av det hela?
Ha det gött
// Mikael
Jag har väldigt nyligen byggt om bromssystemet på min stackars 65:a till två kretsar med en huvudcylinder och servo från en 140. Sitter original cylindrar bak utan reducering ifall någon är intresserad. Kopplat en krets över framhjulen och den andra bak.
Min fråga är således hur man borde gå till väga för att lufta dessa på bästa sätt? ta lite från vardera kretsen?
Har prövat att lufta redan, men kommer enbart luftbubblor på de första 2-3 tagen, sen kommer ingenting. Inte ens bromsvätska. När man sen kommer tillbaka till samma luftningsnippel så är det samma sak. Har hållit på så här ett tag och pedalen känns fortfarande "svampig"...
Är det någon som vet om jag är inne på rätt spår? Alla ni andra som byggt om med 140-grejer, vad har ni för erfarenheter av det hela?
Ha det gött
// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Du luftade huvudbromscylindern FÖRST innan du kopplade in övriga rör?
Om inte gör det.......
/Janne
Om inte gör det.......
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Byte från enkrets till tvåkrets
Glömde vi...
Super snälla Janne, kan du förklara hur man gör???
// Mikael
Super snälla Janne, kan du förklara hur man gör???
// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]